Categories: MXGP & EMXSlideshow

Het startgeheim van Jeffrey Herlings onthuld!

Tijdens de MXGP Studio Show  van Portugal liet een ontspannen Jeffrey Herlings uitschijnen dat zijn team nu een geweldig recept heeft voor betere starts. Zowel vorig jaar als in het begin het seizoen moest de Nederlander telkens na een mindere start in de achtervolging op Tony Cairoli. De voorbije GP’s startte ‘The Bullit’ echter steeds mee vooraan. Wat is dan het verschil?

Elke rijder die op de sukkel is met zijn start, gaat uiteraard verbeten op zijn starts trainen. Zonder twijfel werkte Herlings dus ook honderden teststarts af. Maar er is nog wat anders aan de hand. “We hebben verschillende dingen geprobeerd. Wat precies, mag ik niet vertellen maar het blijkt wel te werken,” zei Jeffrey zelf tijdens de MXGP Studio Show.

Het is in ieder geval duidelijk dat de drievoudige MX2 wereldkampioen, net als andere toprijders trouwens, na de verkenningsronde vers rubber krijgt aangemeten. Nieuwe banden hebben nu éénmaal een betere grip op de metalen startroosters. Daarnaast ging KTM ook hard aan de slag met de zogenaamde launch-control. Zeg maar de electronica die ervoor moet zorgen dat er een optimale vermogensafgifte is voor de start. Naar verluidt zou de knop die de launch-control activeert zich bij Herlings onder het zadel aan het frame bevinden. Op die manier zit de knop beter afgestopt dan normaal op het stuur. Bij een val levert het immers wel eens problemen op dat de knop beschadigd kan geraken.

Gelijkaardig aan de Athena GET launch control indicator (zie hieronder op de JGR Suzuki motor) die we al een tijdje kennen in de GP’s en in de VS zijn ze bij KTM met een eigen indicator op de proppen gekomen. De vijf subtiele LED lichtjes op het voorspatbord helpen om Herlings beter in te schatten wat het toerental precies is. Gezien de lampjes een bereik tussen 8.000 en 10.000 toeren aangeven, lijkt het logisch dat 9.000 toeren optimaal is om te schakelen!

 

Foto’s: Ray Archer, GET Athena

Steven

Recent Posts

MON: Cuppen nadert Van Zoggel in titelstrijd

John Cuppen heeft afgelopen zondag in Veldhoven goede zaken gedaan in de strijd om het…

33 minuten ago

De Wolf reist naar de USA voor supercross trainingen

Later deze maand reist Kay de Wolf naar de USA om kennis te maken met…

2 uur ago

Guillod en Team SR niet samen verder in 2025

Er komt een einde aan de samenwerking tussen Valentin Guillod en Team SR-Ship to Cycle-MotoBlouz-Honda.…

2 uur ago

De AMA Startnummers voor 2025

De Amerikaanse Motor federatie (AMA) heeft de startnummers voor het seizoen 2025 bekend gemaakt. Alleen…

12 uur ago

Josh Gilbert met Lexa MX in de Europese GP’s

Na een bijzonder moeilijk seizoen met Gabriel-SS24-KTM zal Josh Gilbert toch actief blijven in het…

12 uur ago

Standing Construct stopt met hun motorcross-team

Vanavond kregen we het bericht binnen op de redactie dat het Belgische Standing Construct Team…

15 uur ago