Vanaf vrijdag 29 juni ligt MXGP Pro in de winkelrekken. De nieuwe motorcross simulator game maakt gebruik van de officiële GP omlopen, de echte rijders en motor. Voor de ontwikkeling deed Milestone, de makers van de game, een beroep op toprijders zoals Tony Cairoli, Tim Gajser en Gautier Paulin. Wij spraken nu al exclusief met Gautier over dit nieuwe spel.
Is het een jeugddroom die is uitgekomen om in een videogame te zitten?
Gautier Paulin: “Bwaah, misschien meer dan ik eerst dacht. Als je voor het eerst met ‘je zelf’ speelt in de game is dat toch wel vet! MXGP Pro ziet er gewoon heel realistisch uit. Een jeugddroom was het niet maar nu ben ik toch heel content dat ik er in zit.”
Was je vroeger zelf al een gamer?
Paulin: “Een echt fervent gamer was ik zeker nooit behalve als we op skivakantie trokken. Dan speelde ik tegen mijn vrienden en zo. De enige games die ik speelde, waren MX games! En dan ging het er best hard tegen aan. (lacht) Probeer maar eens te stoppen, allemaal gasten die slecht tegen hun verlies kunnen. Dan blijf je dus wel even bezig.”
In het het echt kan een fan of een kenner jou er zo uithalen omwille van je stijl. Heb je aan de ontwikkelaars daarover feedback gegeven, in de stijl van “bij mij ziet het er eerder zus of zo uit.”
Paulin: “Oké, het meest opvallende vond ik dat er nog moet gewerkt worden aan de gezichten. Maar dat is normaal omdat de versie van de game die we enkele weken terug hebben gespeeld nog een beetje ‘gefinetuned’ moet worden. Eigenlijk gaat het over die 1% omdat al de rest er al geweldig uitziet. Als ik nog één opmerking mag geven dan, is het hoe je anders speelt met een joystick dan met toetsen. De simulatie is zo levensecht geworden dat ook de joystick super gevoelig is. (grijnst) Op dat vlak ben ik nogal oldskool en zou ik de twee opties willen.”
Kan een dergelijke realistische game als MXGP Pro jongere rijders helpen om beter te worden op de motor? Om sporen te leren lezen bijvoorbeeld.
Paulin: “Sporen lezen wordt lastig omdat je er op een echte omloop om de 10 cm andere sporen liggen. Zo ver zou ik dus nog niet willen gaan, maar het is wel een mooi instrument om te gebruiken. Stel dat je als jonge EMX rijder naar Arco di Trento moet waar je nog nooit hebt gereden dan kan je toch al de baan leren kennen op de PlayStation. Dat is zeker een goede vorm van mentale training.”
Laat MXGP Pro toe om iemand die niks van motorcross of MXGP kent om duidelijk te maken wat de sport precies inhoudt?
Paulin: “Zeker, je krijgt echt een gevoel voor de strijd en de competitie. De manier waarop de banen zijn gemaakt is 100% realistisch, verbluffend eigenlijk. Stel dat je iemand die nog nooit in Valkenswaard heeft gereden eerst een rondje op MXGP Pro laat maken en dan een verkenningsronde laat rijden op de motor op het echte circuit… Wel precies dezelfde baan ontdekken.”
Hoe zit het met de verschillen tussen de verschillende motoren. Jij weet natuurlijk hoe de motoren van jouw concurrenten zich gedragen, vind je dat terug in de game? In MXGP Pro kan je bovendien ook enorm sleutelen aan de afstelling van je motor.
Paulin: “Ik heb er inderdaad wel opgelet toen ik met de eerste publieke demoversie speelde maar er zijn zoveel details en nuances in het spel dat je héél veel moet spelen om alles te ontdekken en om goed te worden. Bijvoorbeeld: hoe de rijders zelf zich gedragen en dat je ziet dat ze moe worden en trager worden naarmate een wedstrijd vordert. Da’s wel cool.”
Het scannen van de rijders hebben ze bij Milestone in het verleden nog gedaan, waren er voor MXGP Pro nieuwigheden die je op dat vlak hebt gemerkt?
Paulin: “Ze werken eigenlijk constant aan verbeteringen: het oog voor detail voor het nabootsen van de banen, hoe wedstrijdsituaties worden weergegeven. Qua technologie is er een voortdurende evolutie het is heel leerrijk om de mensen van Milestone daar over te horen praten.”
Het zou cool zijn als je een eurocent zou krijgen voor iedere gamer die Gautier Paulin wil zijn in MXGP Pro!
Paulin: “(lacht) Dat zou zeker leuk zijn! Maar zelfs als we het niet over geld hebben, is het uitstekend dat jongeren op deze manier in aanraking komen met motorcross. Dat is fantastisch voor de sport en de hele industrie.”
Foto: Bavo Swijgers
Artwork: Milestone
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…
Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…