In de rubriek #Watdoejijnou kijkt MXMag wat voormalige topcrossers vandaag de dag doen. Hun gezinsleven en hun huidige werkzaamheden. Hoe kijken ze terug op hun carrière, de hoogte en dieptepunten. Deze maand hebben wij Twan van den Heuvel in de hoofdrol.
MXMag: Stel jezelf even kort voor:
TvdH: Ik ben Twan van den Heuvel, 38 jaar jong en woon in het Brabantse Venhorst, niet ver van Boekel.
MXMag: Wat doe jij tegenwoordig voor de dagelijkse boterham?
TvdH: Vanaf 2008 ben ik mezelf gaan specialiseren in fysieke begeleiding van crossers. In die tijd ben ik Personal-trainer en Sport-masseur geweest van Shaun Simpson, Jeffrey Herlings en het Team KTM UK. In 2013 ben ik mijn eigen gym begonnen “CrossFit HillFit Uden”. Daar hebben wij een team van vijf trainers om sporters te begeleiden op het gebeid van; CrossFit trainingen, Circuit trainingen; Personal training, Voeding begeleiding en Sportmassage.
MXMag: Hoe kijk jij terug op jou motocross-carriere?
TvdH: “Motocross was mijn leven, ik was er echt 24/7 mee bezig. Op mijn 15e ben ik pas begonnen met het rijden van wedstrijden en dat heb ik 14 seizoenen volgehouden. Helemaal vlekkeloos is mijn carrière niet verlopen want ik heb heel veel blessures gehad zoals; nek gebroken, heup uit de kom en gebroken, beide voeten verbrijzeld, bovenbeen, pols, scheenbeen, kuitbeen en enkel gebroken. Elke keer ben je toch weer zo gemotiveerd en gedreven om zo snel mogelijk weer op de motor te stappen. Ik heb van deze revalidaties heel veel geleerd en je komt er uiteindelijk sterker uit. Nu achteraf kan je terugkijken en neem je deze ervaringen mee voor jezelf en anderen.”
MXMag: Het hoogtepunt uit jou carrière?
TvdH: “Dat zijn er een aantal, een podiumplek tijdens de Supercross in Goes, mijn deelname aan de Red Bull Knock Out en mijn kwalificatie voor de IMBA wedstrijden.”
MXMag: Het dieptepunt uit jou carrière?
TvdH: “De zware blessures waarbij je veel pijn hebt en weken in ziekenhuis moet blijven.”
MXMag: Beste motor ooit mee gereden?
TvdH: “Dat is niet zo’n gemakkelijke vraag. Ik heb met alle merken die ik gereden een connectie gehad. Het gaat om gehele plaatje, alles moet kloppen! Daarin heeft mijn vader, Barry Derks en Jan Heusschen mij altijd super geholpen. Als ik dan moet kiezen is het toch wel de KTM 125cc en YAMAHA 250F.”
MXMag: Hoe kijk jij naar de huidige motocrosswereld?
TvdH: “Er blijven ontwikkelingen komen en ik vind het geweldig om te zien hoe de GP teams en rijders hiermee omgaan. Hetzelfde geldt voor organisaties, die blijven innoveren en vernieuwen wat zorgt voor veranderingen. Ik merk dat er ook veel verenigingen zijn die echt met PASSIE het circuit en leden ondersteunen. Zonder deze verenigingen ben je nergens en dat wordt helaas niet altijd goed bij stil gestaan voor de meeste crossers. Wat betreft fysieke en mentale begeleiding valt nog te veel te halen. Motocross is een van de van de zwaardere sporten ter wereld! Wel zie ik sommige talenten en jeugd al bezig zijn met fysieke begeleiding waardoor ze fitter op hun motor staan. Wie weet zien jullie mij als fysieke trainer bij een Motocross wedstrijd en anders als mijn kleine neefje Djem ooit gaat beginnen met motocrossen.”
Door: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: Plons
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…
Na slechts een seizoen komt er al een breuk tussen Kevin Brumann en SixtySeven Racing…