Het 2018 MXGP seizoen werd tot dusver zeker gedomineerd door Jeffrey Herlings, zowel qua snelheid als enkele veelbesproken “drama-momenten”. The Bullit heeft maar liefst 11 GP zeges op zijn naam waarwan 11 met een dubbele reekszege. Die krachttoer levert de Red Bull-KTM rijder lof en bewondering op van zowel fans als collega’s.
Zelfs voor Wilvo Yamaha’s Jeremy Seewer – die het Herlings’ effect al van dichtbij meemaakte in de MX2- is de manier waarop de Nederlander nu zijn wil oplegt opmerkelijk. Nochtans was het begin in de MXGP voor Jeffrey er één van vallen en opstaan. Die zwakke start in 2017 werd veroorzaakt door een handblessure en onderschatting van wat er nodig is om te slagen in de MXGP.
“Ik ben onder de indruk van wat hij doet, wetende hoe moeilijk het is om op dit niveau met 450 te racen,” zegt Seewer. “Het leuke hieraan is om te zien dat hij redelijk op de sukkel was begin vorig jaar. Dus zelfs een man als Jeffrey Herlings heeft tijd nodig om zich aan te passen aan deze klasse en aan de motor. En ik probeer momenteel ook omdat process door te maken. Ik zeg niet dat ik volgend jaar een ‘Jeffrey Herlings’ zal zijn, maar ik ben wel van plan om verder te bouwen van waar ik op dit moment sta.”
De meer ervaren Max Nagl (TM Racing) wijst dan weer op de manier waarop Jeffrey KTM 450 SX-F naar zijn hand heeft gezet en hoe hij de zwakke punten verbeterde om het pakket compleet te maken “Hij heeft het helemaal,” legt de Duitser uit. “Herlings heeft ‘die momenten’ waar alles wat je doet gewoon werkt. Bijvoorbeeld als hij een spoor kiest dat slecht ligt of niet lijkt te werken; voor hem werkt het wel! Hij ziet er zò goed uit. De motor past hem perfect. Jeffrey traint veel en hij heeft de fysieke kracht die nodig is voor de 450. Hij had wat problemen met de start in het verleden maar daar hebben ze aan gewerkt en nu start hij altijd voorin.”
Herlings kwam –tot ieders verbazing- ijzersterk terug na zijn sleutelbeenbreuk. Hij won de drie volgende rondes en lijkt op koers te liggen om weer geschiedenis te schrijven. Ten minste als het lot niet tussenbeide komt. Op de vraag hoe hij en andere MXGP rijders op het niveau van de nieuwe MXGP superster kunnen komen, moet Max lachen. “Ik wou dat ik het wist! En op training zie ik hem bijna elke dag rijden…”
Tekst: Adam Wheeler
Foto’s: Ray Archer
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…
Na slechts een seizoen komt er al een breuk tussen Kevin Brumann en SixtySeven Racing…