Na een aantal moeilijke jaren stelde Gas Gas vorig jaar (modeljaar 2018) terug een enduro en XC-gamma voor. Het Spaanse offroadmerk komt naast de gebruikelijke modellen met een enduromotor voor recreanten.
Ook in 2019 blijft Gas Gas alleen tweetaktmachines bouwen. Logisch, want het is net daar waar het bulk van de verkoop zit. De klant heeft de keuze uit een 200 cc, 250 cc en 300 cc variant en dat zowel in Enduro- (EC) als Cross-Country-trim (XC).
EC-modellen
De Gas Gas EC-modellen ondergingen voor modeljaar 2019 nogal wat updates:
– Een aan de linker stuurhelft gemonteerde knop om te kiezen uit twee verschillende motorkarakteristieken (Dry/Wet). Bij ‘Wet’ wordt de vermogensafgifte wat getemperd om de machine beter beheersbaar te maken in gladde omstandigheden.
– Een nieuwe kabelboom en een krachtigere en lichtere lithium batterij
– Nieuwe cilinderkop op 200 cc- en 300 cc-varianten
– Een nieuwe carburator van 36 mm op de 200 cc-variant
– Gebogen stuur van Neken + Neken handvatten
– Stijvere stuurklemmen + beschermer met Gas Gas-logo
– Zijdelingse chassis-protectoren
– Hertekende nummerplaten en achterspatbord om makkelijker aan de luchtfilter te kunnen.
– Nieuwe digitale tellerpartij
– Nieuwe graphics.
Gas Gas blijft z’n enduromachines ook voor modeljaar 2019 met hoogwaardige componenten afbouwen. Zo hebben ze een FMF uitlaatdemper, Excel wielen, een voorvork en een schokbreker van KYB, Michelin banden en Nissin remmen. Daarnaast zijn de Gas Gas enduromachines ook met een koppeling van het Amerikaanse merk Rekluse uitgerust, deze wordt bediend via een Magura koppelingshendel.
Naast de reguliere EC-modellen komt Gas Gas straks wellicht ook nog met Six Days-modellen en de semi-fabrieks EnduroGP-varianten.
XC-modellen
Gas Gas komt ook in 2019 met een XC-variant van de enduromachines. Deze zijn technisch nagenoeg identiek aan de EC-modellen maar door het ontbreken van lichten en nummerplaathouder niet straatlegaal. Ze zijn nog wel voorzien van een zijstandaard. Indien deze verwijderd wordt kunnen de XC-modellen ook voor Motorcross of Grasbaanracen gebruikt worden.
ECRanger
Naast de vertrouwde enduromodellen lanceert komt Gas Gas voor modeljaar 2019 met een nieuw concept: de ECRanger. Een machine die gericht is op de recreant en die op die manier de concurrentie met KTM’s Freeride en de Beta X-Trainer aangaat. De ECRanger zal verkrijgbaar zijn met het 250 cc en 300 cc motorblok. Die krachtbronnen zullen in de ECRanger wel ‘gedowntuned’ zijn.
Net als de EC-modellen beschikken de ECRangers ook over KYB-vering. Op de ECRanger is de vering zachter en lager. Zodoende heeft de ECRanger een zadelhoogte van 920 mm (ipv 960 mm op de enduromodellen). Gas Gas bespaarde op de ECRanger wel met goedkopere remmen, remschijven en kroonplaten. Daardoor zou de prijs van de ECRangers zo’n € 1000 lager liggen dan die van de reguliere enduromodellen.
Kijk voor meer informatie en de Gas Gas dealers op de respectievelijke websites van de Nederlandse en Belgische invoerders: gasgasenduro.nl en gasgasbelgium.be
Tekst: Tom Jacobs
Foto’s: Gas Gas
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…