In de rubriek #Watdoejijnou kijkt MXMag.nl wat voormalige topcrossers vandaag de dag doen. Hun gezinsleven en hun huidige werkzaamheden. Hoe kijken ze terug op hun carriere, de hoogte en dieptepunten. Deze maand hebben wij voormalig GP-rijder Heikki van den Berg.
MXMag: Stel jezelf even kort voor:
HvdB: “Heikki van den Berg, ik ben 39 jaar oud en woon in het Brabantse Oosterhout. Ik ben gehuwd en heb twee zoons van zes en twee jaar.”
MXMag: Wat doe jij tegenwoordig voor de dagelijkse boterham?
HvdB: “Sinds acht jaar ben eigenaar van Galvin bv waar wij electrolytisch verzinken oftewel een corrosie weerende laag op metaal aanbrengen. Bij Galvin werken rond de 40 personen. Ik heb dit bedrijf van mijn vader overgenomen.”
MXMag: Hoe kijk jij terug op jou motocross-carriere?
HvdB: “Mijn crosscarriere zie ik als een hele mooie periode in mijn leven met uiteraard ups en downs . Heb met heel veel grote namen in de cross mogen samenwerken. Helemaal in het begin met John van den Berk daarna met Harry Nolte en Kees van der Ven als ook Dave Strijbos. Heb in die periode heel veel van hun geleerd . Het is uiteindelijk op Grand Prix niveau niet gelukt om een vaste waarde te worden. Op ONK-niveau heb ik 13 jaar in de top tien gereden.”
MXMag: Het hoogtepunt uit jou carriere?
HvdB: “Mijn beste seizoen was 2000, toen reed in samen met Kenneth Gundersen en Grant Langtson in het Champ KTM Team van Kees van der Ven. (Foto; Heikki midden op de foto) Dat jaar won ik de eerste ONK manche in Gemert. Tijdens de Nederlandse GP in Berghem wist ik een achtste plaats te scoren, mijn beste GP resultaat. Het jaar dat ik net niet de ONK-titel pakte in de open klasse op de KTM520 was erg jammer maar hoort toch bij de hoogtepunten want dat was mijn beste jaar in het ONK.”
MXMag: Het dieptepunt uit jou carriere?
HvdB: “Het dieptepunt en ook meteen een speerpunt in de cross carriere was het auto-ongeluk in 1998 tijdens een training in Italie. Daar heb ik toen mijn onderbeen verbrijzelde maar wel het geluk gehad dat ik het been kon behouden. Verder het toch wel abrupte einde op het hoogste niveau ivm met mijn hart problemen. Dat speelt uiteraard nog steeds en daar moet helaas op niet al te lang termijn iets aan gebeuren.”
MXMag: Beste motor ooit mee gereden?
HvdB: “Over materiaal heb ik echt nooit te klagen gehad maar de SX125 van het Champ KTM Team was echt de beste motor van het deelnemersveld. De Heli MX-Honda 450F in 2008 was voor mij ook erg goed. En dat was de destijds de KTM 520 ook, dat was natuurlijk een kanon.”
MXMag: Hoe kijk jij naar de huidige motocrosswereld?
HvdB: “De huidige motorcross vind ik erg professioneel maar het systeem van vroeger met echte kwalificatie en dat er ook echt de 40 snelste aan de start stonden vond ik sportief gezien beter. Niet voor de top 20 van nu want die stonden er vroeger ook maar er waren wedstrijden dat je minimaal binnen de 3 of 3.5 sec van de snelste moest zitten ander kon je naar huis. Nu zie ik soms verschillen die vind ik echt niet GP waardig.“
Meer informatie over Galvin is te vinden via de website.
Door: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: Galvin
Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…