Categories: MXGP & EMXSlideshow

MXGP stoelendans: bus vol sterren!

Nu steeds meer plaatsen in de MXGP ingevuld raken voor 2019 wordt ook duidelijk hoeveel rijders nog op zoek zijn naar een zitje. Onder hen opvallend grote namen en ook twee Belgische rijders: Jeremy Van Horebeek en Kevin Strijbos.

Enkele weken geleden werd nog gesuggereerd dat Jeremy Van Horebeekwel eens bij KTM zou worden opgevist. Deze piste raakte echter nooit bevestigd. De tweevoudige GP winnaar eindigde mooi gedeeld vierde in Turkije maar zijn sportieve toekomst is erg onzeker. “Ik heb genoten van het weekend in Afyon. Meer nog, ik geniet van elke moment die ik op dit moment nog kan rijden omdat ik niet weet of de drie volgende wedstrijden de laatste van mijn carrière worden of niet,” aldus Van Horebeek. Toch een opmerkelijke uitspraak voor een rijder van 28, die de voorbije vijf jaar nooit buiten de top-7 eindigde.

Minder dan 12 maanden geleden was Max Anstie in z’n eerste MXGP jaar dé grote ster van de Motocross of Nations in eigen land. Anstie haalde vrij recent twee keer het podium (Ottobiano en Lommel). Globaal gezien bleef hij echter onder de verwachtingen vooral door twee opeenvolgende hersenschuddingen. Tot op heden heeft ook de Britse spraakwaterval geen werkzekerheid voor 2019. Om alle opties open te houden steekt Max momenteel zijn licht op in verband met een terugkeer naar de VS. In 2010 reed hij al Supercross voor Star Racing en in 2009 was hij actief in de Nationals. In een interview met Vital MX vertelde Anstie openhartig over zijn seizoen en hoe waanzinnig de transfersituatie voor volgend jaar is.

Anstie’s landgenoot Shaun Simpson is eveneens op zoek naar een oplossing voor 2019. Simpson kende twee moeilijke jaren met veel blessureleed en is ondertussen 30. In een erg competitieve transfermarkt heeft Simpson momenteel dan ook weinig troefkaarten. Daar komt bij dat er door het opdoeken van het Suzuki fabrieksteam -Husqvarna, KTM en Wilvo Yamaha MXGP die kiezen voor een team met twee rijders- simpelweg veel minder goede plaatsen zijn. Dat Assomotor-Honda het geweer van schouder zou veranderen en zich voortaan helemaal op de 250 klassen zou richten, brengt evenmin soelaas. Tijdens een podcast gesprek op MX Vice gaf Shaun aan dat hij niet helemaal ongerust is. De Schot rekent er dan ook op dat hij volgend jaar aan de start zal staan van alle GP’s.

Veteraan Kevin Strijbos gaf eerder al aan dat hij er nog graag een jaar op het hoogste niveau zou bij doen. Ook ‘the Kid’ heeft een gecompliceerd 2018 achter de rug. Hoewel Strijbos een pak ervaring en een grote naam in zijn rugzak heeft, zijn de financiële overwegingen aan de teamzijde dermate belangrijk dat het valt te bezien hoe zwaar deze argumenten (nog) doorwegen. Tegelijkertijd stappen door de leeftijdslimiet in de MX2 ook steeds nieuwe talenten over naar de koningsklasse.

Drie jaar geleden was Jordi Tixier zelf nog de spreekwoordelijke ‘jeune premier’ die met een MX2 wereldtitel op zak naar de MXGP kwam. Diezelfde Tixier is na evenveel rampzalige seizoenen danig op de sukkel en zit zelfs zonder team. Toch gaf de Fransman met momenten wel degelijk blijk van zijn potentieel op de 450. Als de vooruitzichten al weinig rooskleurig zijn voor de bovenstaande rijders dan is dat nog veel minder het geval voor Txier die al een tijdje in de hoek zit waar de klappen vallen. Jordi moet nog 26 worden, maar het einde van zijn WK loopbaan dreigt al nadrukkelijk.


Nadat er voor Max Nagl in het seizoen 2018 geen plaats meer was bij Rockstar Energy Husqvarna vond de Duitser onderdak bij het fabrieks TM team. Ondanks een nieuw te ontwikkelen motor deed Nagl wat van hem verhoopt werd. De 31-jarige ex-vicewereldkampioen zette de Italiaanse fabrikant weer op de kaart o.a. met een zevende plaats in de GP van Ottobiano. Toch heeft Nagl, die half juli een handblessure opliep, nog geen contractverlenging beet. Integendeel. TM brak met MX2 rijder Samuele Bernardini en gezien de vereiste budgetten voor het Moto3 project van het Italiaanse merk is de kans reëel dat motorcross op een lager pitje wordt gezet voor 2019.

Geplaagd door blessures was Petar Petrov dit jaar een schaduw van zichzelf. De sympathieke Bulgaar liet in enkele gastoptredens op de 450 in het verleden al zien dat hij het lijf en de stijl heeft om goed te scoren in de MXGP. Voor volgend jaar zit Petrov momenteel echter evengoed op ‘de bus’. Het valt nog af te wachten of hij snel een stopplaats vindt of nog moet blijven zitten…
Strijbos’ teamgenoot Valentin Guillod is eveneens nog op zoek naar een zitje voor 2019. De spectaculaire Zwitser eindigde in zijn eerste MXGP jaar twee jaar geleden nog verdienstelijk negende. Sindsdien zag hij vooral zwarte sneeuw. Guillod zoekt net zoals Anstie dan ook naar een oplossing in de VS. Tot slot zou ook Marchetti Racing Team KTM’s José Butron op zoek moeten naar een ander zitje. De Spanjaard lijkt een schim van zijn vroegere zelf. Bezig aan een onopvallend seizoen was zijn beste prestatie dit jaar een 12de plek in Letland.

Naast de huidige MXGP rijders zijn er bovendien nog MX2 piloten die de leeftijdsgrens van 23 hebben bereikt en dus volgend jaar moeten overstappen. De toekomst van Pauls Jonass en Thomas Covington is in ieder geval verzekerd. Voor heel wat anderen is het bang afwachten. Daarbij denken we aan de onfortuinlijke Vsevelod Brylyakov. De Russische karakterman kwam net onder stoom toen hij geblesseerd raakte. Ex-AMA rijders Anthony Rodriguez en Marshal Weltin lieten de voorbije maanden weliswaar zien wat ze in hun mars hebben maar er is voor hen een klein mirakel nodig om volgend jaar aan de bak te komen in het MXGP wereldkampioenschap.

Toch één lichtpuntje in dit sombere overzicht Jean-Jacques Luisetti gaf te kennen dat BOS GP overwoog om een derde motor in te zetten. Een derde plaatsje naast Evgeny Bobryshev en Tommy Searle zou voor een van de bovenstaande passagiers van de bus een godsgeschenk (kunnen) zijn. Voor wie een MXGP team runt of wil beginnen, is de lauwe war on talent dan weer een goede zaak. Door de wet van vraag en aanbod zijn er immers koopjes te doen. Al zetten daar de toegenomen logistieke kosten vanwege een steeds mondialere en omvangrijkere kalender een forse domper op de feestvreugde.

Wordt vervolgd!

Tekst: Tom Jacobs
Foto’s: Van Hool (introfoto), shotbyBavo, Pascal Haudiquert, Davide Messora, Paul Weyten

Steven

Recent Posts

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

2 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

19 uur ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

23 uur ago

Tolsma maakt de overstap naar Pol Motors-GasGas

Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…

1 dag ago

AMA SX: BarX verruilt Suzuki voor Yamaha

Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…

1 dag ago

Waar gebeurd: “Een mot op het bakkes van The Kid”

Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…

1 dag ago