Categories: AchtergrondSlideshow

Mechanics: Wim van Hoof

De rijders staan altijd in de ‘spot-lights’ maar hoe goed ze ook zijn. Zonder een goede monteur kan de crosser niet tot de prestaties komen. Daarom willen wij een keer per maand een monteur in de ‘spot-light’ zetten. Deze maand is dat Wim van Hoof.

MXMag: Stel jezelf even voor:
WvH:
“Wim van Hoof en ik ben dit jaar werkzaam bij Team Standing Construct-KTM in de MXGP.
MXMag: Hoe ben jij in de motocross terecht gekomen:
WvH:
“Mijn oom beoefende deze sport in zijn jonge jaren. Mijn vader is altijd in de motorsport actief geweest. Toen ik ongeveer 5 jaar oud was liep ik bij hem in de werkplaats ron. Dat is later natuurlijk alleen maar verder uitgebreid.”
MXMag: Voor welke rijders/teams heb jij gewerkt:
WvH:
“Mijn eerste rijder was Jimmy Verburgh in 1999 en 2000. Later heb ik nog voor verschillende rijders de blokken geprepareerd. In het GP-paddock heb ik voor Diga Racing en Team Suzuki gewerkt even als Team Standing Construct. Daar was ik monteur voor Pritt Ratsep, Pascal Rauchenecker, Damon Graulus en Valentin Guillod. Verder heb ik gewerkt vanuit het team met Julien Lieber, Alvin Ostlund, Aleksandre Tonkov, Jeremy Seewer, Hunter Lawrence, Bas Vaessen, Zachery Pichon, Arminas Jasikonis en Kevin Strijbos.”
MXMag: Wat is jou functie binnen je huidige team:
WvH:
“Ik ben nu hoofdmonteur. Verder ben ik verantwoordelijk voor het prepareren van de blokken, de mapping en datalogging.”
MXMag: Hoogtepunt als monteur:
WvH:
“De Grand Prix overwinningen met Valentin Guillod in 2015. De eerste blijft toch wel de mooiste herinnering! En ander hoogtepunt is toch wel de GP in Teutschenthal van 2017. Seewer wint voor Lawrence en dat maakte het dus een dubbel voor Team Suzuki.”
MXMag: Favoriet gereedschap:
WvH:
“Snap-On blijft het beste gereedschap en dat gebruiken wij dan ook in de werkplaats bij Team Standing Construct-KTM. Verder is prijs en kwaliteit verhouding van Beta ook zeer goed.”
MXMag: Sta nooit in de pitlane zonder:
WvH:
‘Stress, ik heb altijd wedstrijdspanning terwijl ik er echt niks meer aan kan doen. Naast die spanning heb ik altijd mijn stopwatch bij de hand.”
MXMag: Beste pitboard kreet:
WvH:
“pass for GP win! En dit hebben we ooit gebruikt en ook nog met succes! Dat is dus wel de beste kreet.”
MXMag: Sleutelt liefst aan tweetakt of viertakt:
WvH
: “Mijn voorkeur ligt toch bij een 4-takt.”
MXMag: Wie is de wereldkampioen onder de monteurs:
WvH:
“Dat is heel moeilijke te zeggen omdat je verschillende soorten monteurs hebt. Zeker respect voor elke soort monteur, ze zijn allemaal nodig! Maar er zijn niet veel monteurs die echt de volledige techniek en elektronica beheersen. Mijn kampioen is een monteur die niet in de Grand Prix werkt. Jean Luyckx, dit is mijn leermeester die vroeger in de racerij heeft gewerkt.”
MXMag: Fijnste GP:
WvH:
“Er zijn verschillende Grand Prix waar ik graag na toe reis. Als land vind ik Argentinie echt prachtig. Voor de rest hou ik van old-school circuit zoals Talavera en Loket. Daar kun je op diverse plaatsen heel veel van het circuit zien. Ook Grand Prix zoals die van Lommel en Lierop zet ik altijd met hoofdletters in mijn agenda. Het zijn zware zandcircuits waar ook de familie aanwezig is.”

Merci Wim!

Door: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: Eigenfoto

Recent Posts

Valerio Lata met HRC Honda naar WK MX2

Valerio Lata heeft een meerjarige overeenkomst met HRC Honda afgesloten. Dat maakte Honda vandaag bekend.…

6 uur ago

Liam Everts sluit zich aan bij Nestaan Husqvarna Factory Racing

Met een nieuwe start en een nieuw startnummer, 26, is Liam Everts klaar om zijn…

6 uur ago

CFMoto laat elektrische crossmotor zien in Milaan

De EICMA 2024 heeft gisteren haar deuren gesloten in Milaan maar een dag later sijpelen…

10 uur ago

Op 3 januari 2025 start de 47e Dakar rally

De moeder van alle rally's is toe aan de 47e editie. Die zal ook dit…

10 uur ago

VIDEO: Everts en Smets in EICMA Champion Charity Race Legend

Voor een enthousiast publiek  namen 12 grote legendes uit de MotoGP/SBK en MXGP het op…

11 uur ago

Nieuwe geluidsnormen in de MXGP

De internationale motorsportfederatie F.I.M. had het lang vooraf aangekondigd en vanaf 1 januari 2025 is…

1 dag ago