Afgelopen weekend kroop Dieter Jans in Assen voor ons in het spoor van het F&H Racing Team. Voor één weekend beleefde hij de Grote prijs van Nederland door de ogen van het Nederlands team, en natuurlijk deelt hij deze ervaring maar al te graag met ons. Bekijk dus nu deze leuke reportage van het F&H Racing Team hier op MXMag!
Training
Eindelijk was het zover nadat op vrijdag de eerste voorbereidingen en controles al waren gebeurd kon de GP van Assen eindelijk beginnen. Ook bij het F&H Racing Team kwam de bedrijvigheid stilletjes aan op gang, alvorens de actie straks echt kon beginnen. De kalmte die de paddock lange tijd overheerste moest bij het verstrijken van iedere minuut steeds meer en meer plaats ruimen voor het geluid van ronkende motoren en een steeds talrijker wordend publiek. Iedereen binnen het team maakte zich klaar voor de eerste grote test van de dag, en begaf zich richting de pitstraat waar om klokslag 11:30 het sein om de baan te betreden gegeven werd. Eindelijk was het zover! Eindelijk mochten Adam Sterry en Marshal Weltin voor de eerste maal dat weekend kennis maken met het zand dat tijdelijk het TTcircuit domineerde. Eindelijk konden beide heren hun kunnen tonen, en op jacht gaan naar die oh zo belangrijke rondetijden. Ronde na ronde ging voorbij, en eens de zwart wit geblokte vlag gezwaaid werd was het verdikt bekend. Adam Sterry en Marshal Weltin moesten na beide trainingssessie genoegen nemen met respectievelijk een 9de, 10deen een 18de,25steplaats. Vooral voor Marshal was dit een zwaar verdikt om dragen. Met schaamrood op de wangen en een klein hartje verontschuldig hij zich bij het team voor deze naar eigen zeggen gênante vertoning. Gelukkig voor Marshal was er nog geen man overboord, en moest het belangrijkste moment van de dag nog komen. “Het kan vanaf nu alleen nog maar beter” werd er op hem ingepraat, hopend dat hij straks in de kwalificatie een mindere ochtend kon doen vergeten.
Kwalificatie
De klok tikte ongenadig verder, en nog snel werd de laatste hand aan de motoren gelegd. Iedereen maakte zich stilaan klaar om andermaal opnieuw naar de start te vertrekken. De spanning viel na een moeilijk ochtend van ieders gezicht af te lezen. Het uur van de waarheid was aangebroken, en iedereen keek uit naar de eerste echt grote test van het weekend. Konden de piloten het tij keren, en alsnog de aansluiting met de top van het veld vinden? Het waren vragen waarop we het antwoord snel zouden weten.
Nog voor de wedstrijd goed en wel begonnen was waren Adam Sterry en Marshal Weltin al op achtervolgen aangewezen. Beide maakte ze van dichtbij kennis met het vers gestrooide Assense zand, en leek alle hoop op een goede uitgangspositie voor de dag nadien verloren. Ook in de pibox sloeg de ontgoocheling toe. Was dit nu waar iedereen zo hard voor gewerkt had? Was dit nu waar al hun bloed zweet en tranen toe zouden lijden? Neen! Luide het antwoord, en als bij toverslag had de teleurstelling die in eerste instantie de bovenhand leek te nemen plaats gemaakt voor een hevige strijdlustige die over heel de box van team voelbaar was. Snel werd er weer naar stiften en pitborden gegrepen, en de ene na de andere motiverende quote werd naarstig neergepend. Bij iedere doorkomst werd er met een vurig enthousiasme gesupporterd, en ook dat liet zich merken op de baan. Zowel Adam Sterry als Marshal Weltin knokte zich opnieuw een weg in de top 15, en wanneer het einde van de wedstrijd naderde was er niemand sneller onderweg dan de Britt van het F&H Kawasaki team. Adam Sterry kwam net wat tijd te kort om zich andermaal in de top 10 vestigen, maar zorgde met zijn goede rondetijden andermaal voor hoop binnen van het team. Met een 12 en 14 plaats voor respectievelijk door valpartijen geplaagde Adam Sterry en Marshal Weltin rees al snel de vraag waar beide heren zonder pech hadden kunnen eindigen. Een vraag waar op het antwoord ons waarschijnlijk voor altijd bijster zal blijven.
Voorstelling/Diner
Eens teruggekeerd in de paddock deden de piloten hun relaas van de wedstrijd, terwijl iedereen druk in de weer was om de schade die beide motoren hadden opgelopen te herstellen. Eens beide machines weer race klaar waren viel de avond over het TTcircuit, en daalde de kalmte weer neer over de paddock. Beetje bij beetje verzamelde iedereen rond een klein tafeltje onder de tent voor nog een gezellig babbel alvorens richting de hospitality te vertrekken. Waar op dat moment tal van genodigde genoten er van een hapje en een drankje, waarna iedereen officieel werd voorgesteld aan de piloten die in 2019 de eer van het team mogen verdedigen. Iedereen genoot zichtbaar van het gebeuren, en eens ook de barbecue werd aangestoken kon de avond helemaal niet meer stuk. De tegenslagen van eerder die dag leken al lang vergeten, en met een goed gevuld bord in de hand liep een bewogen zaterdag stilletjes aan helemaal op zijn einde.
De race
Zondag, de grote dag waar het allemaal om ging was eindelijk aangebroken. Na het sterke eindschot van Adam Sterry in de kwalificatierace, en Marchal Weltin die ook steeds meer en meer zijn draai leek te vinden was de hoop in een topprestatie zeker aanwezig binnen het team. Al waren zowel Adam als Marshal beide niet geheel blessurevrij uit de kwalificatierace van zaterdag gekomen. Voornamelijk Marshal ondervond na een aanrijding veel hinder aan zijn nek. Verre van ideaal om op deze lastige omloop de strijd met de beste piloten van de wereld aan te gaan, al wouden beide heren van geen wijken weten. Met de tips van coach en tevens ook zandkoning Mark de Reuver, en de steun, van de vele gasten die bovenop de hospitality speciaal voor hun klaar stonden gingen beide heren nogmaals op jacht naar weer een glansprestatie. Uiteindelijk wisten Adam Sterry en Marshal Weltin respectievelijk een 9deen 14deplaats in de daguitslag uit de brand te slepen. Gezien het verloop van het weekend, en de pech waar beide piloten mee te maken kregen kon iedereen zich wel vinden in deze resultaten. Met een opgeheven hoofd, en een aantal extra punten in de pocket verliet het F&H team Assen. Met nog één GP te gaan en een sterke line up voor 2019 keek iedereen alvast reikhalzend uit naar de toekomst, en ligt als je het mij vraagt het beste nog in het verschiet voor deze fijne groep mensen die het F&H team vormen.
Tekst en foto’s: Dieter Jans
Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…