Clément Desalle houdt van de MX of Nations én van de VS. Na een prima MXGP seizoen waarin hij derde werd, treffen we dus een enthousiaste ‘panda’ in Red Bud. De leider van het Belgische team met Jago Geerts en Jeremy Van Horebeek is er klaar voor!
We zijn blij je eindelijk weer te zien in de Motocross of Nations.
Clément Desalle: “Ik heb inderdaad verschillende edities van de MX of Nations gemist vanwege blessures. Ik ben heel blij om dit weekend hier te zijn, vooral op een leuk circuit als dat van RedBud. Dat is erg belangrijk voor mij omdat we qua banen niet echt verwend zijn in de de vorige GP’s. Daar reed ik gewoon mijn rondjes op het circuit maar de omloop in RedBud is echt goed! Als je op zo’n circuit kan rijden, geeft dat een extra motivatie. Eerst en vooral ben ik iemand die graag op een motor rijd! Als mijn lichaam het mij zou toelaten, zou ik op mijn 90 nog steeds rijden! Ik heb het geluk iets te kunnen doen waar ik gek op ben en daar ben ik erg dankbaar voor, ook al werk ik heel hard voor mijn sport.”
Wat vind je van het circuit in RedBud?
Desalle: “Er zijn mooie niveauverschillen, grote bochten, snelle passages met veel breedte. Het is echt een goede mix tussen traditionele en moderne motorcross. Deze locatie is ook gewoon erg geschikt voor een MX-circuit, het is helemaal niet iets kunstmatig dat helemaal opnieuw is opgebouwd. Het is echt jammer maar dit soort van natuurlijk omlopen is iets dat we vandaag niet echt terug vinden in de GP’s. Ik ben dan ook heel blij dat ik hier ben, ik denk dat ik me goed ga amuseren. Volgens mij hebben de Amerikanen goed begrepen hoe belangrijk het is om de mediakant van het evenement in balans te houden met de accommodatie die nodig is om het publiek te ontvangen en de nood om piloten een echt circuit aan te bieden waar ze het beste van hun mogelijkheden kunnen laten zien zodat de toeschouwers
mooie wedstrijden krijgen. Ook de omlopen zijn hier goed geprepareerd. Het WK zou hier een voorbeeld aan kunnen nemen.”
Je hebt ondertussen al wat ervaring hier in de VS …
Desalle: “Ja, ik heb vier Nationals gereden door de jaren. Ik moet zeggen dat ik de voorkeur geef aan het Amerikaanse format op één enkele dag. We rijden dan minder maar de baan verslechtert ook minder, dus zijn er minder risico’s. Dit jaar viel het in de MXGP relatief mee qua blessures, maar we hebben in het verleden gezien dat er in sommige jaren ook veel gekwetsten kunnen zijn en ik denk dat dit geen toeval is. Met de kwalificatierace op zaterdag en een parcours dat veel verandert tijdens het weekend, vanwege de vele categorieën die over twee dagen rijden, worden we eigenlijk gevraagd om veel risico’s te nemen die niet echt nodig zijn. Pas op niet alles is negatief hoor. Dat Rui Gonçalves nu een aanspreekpunt voor de rijders is geworden om feedback te geven over de circuits is zeker een stap in de goede richting.”
Wat is jouw mening over de situatie van Jeremy Van Horebeek die nog steeds geen team heeft voor volgend seizoen?
Desalle: “Het is triest voor Jeremy wat er gebeurt. Ik ben gefrustreerd om te zien hoe motorcross evolueert, bepaalde veranderingen bevallen me helemaal niet. Dat een coureur als Jeremy geen team heeft, is voor mij het bewijs dat er iets niet klopt. Het spijt me dat ik het moet herhalen, maar ik zeg het al jaren. Het hele systeem moet worden herzien en vandaag kondigen de echte problemen zich aan. Dat iemand zoals Jeremy mogelijk zonder team zou vallen, is gewoon niet normaal.”
Is het mogelijk dat we je ooit voltijds in de VS zien rijden?
Desalle: “Het is altijd een optie geweest die ik in mijn achterhoofd heb gehouden. Vooral voor de circuits. Ik ben dol op motorcross, ik denk dat ik hier in de VS zelfs voor de fun zou kunnen rijden Je weet nooit wat de toekomst brengt, dus waarom niet? ”
Je werkte een uitstekend WK seizoen af. Niettemin zijn er twee piloten (red. Herlings en Cairoli) die het kampioenschap overvleugelen, hoe ga je daarmee om?
Desalle: “Ja, het is behoorlijk frustrerend. Het is moeilijk, ik mis het gevoel van het winnen. Er is één piloot die iedereen domineert en dat is soms moeilijk om te accepteren. Maar ondanks alles hebben we nog steeds goede ambities voor de toekomst. We hebben bij Kawasaki een heel goede, nieuwe KX450F en ik heb er alle vertrouwen in. Ik denk dat we goed werk hebben geleverd met het team en de Kawasaki-technici hebben echt aandacht besteed aan mijn opmerkingen om het standaardmodel te wijzigen. ”
Tekst: Tom Jacobs | Foto’s: Gino Maes
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…