De Alta leek een droom voor het moderne motocross, dit voor het voorbestaan van de sport in dichtbevolkte of weinig verdraagzame gebieden. Eindelijk een elektrische crossmotor die met nog enkele ontwikkelingen klaar leek voor de strijdt met de verbrandingsmotoren. Een echte crossmotor niet een veredelde mountainbike of zo’n tamme motor met nauwelijks inhoudt.
45 miljoen dollar!
Zoals zo vaak bij technologische start-ups, komt er ook een tweede financieringsronde. Want Alta is nog steeds niet zelf bedruipend. Het verder ontwikkeld prototype is wat momenteel het bedrijf is, en de ontwikkelingskosten blijven oplopen. Deze tweede financieringsronde of Serie B financieringsronde werd succesvol volbracht. Met onder andere financiële input van Bob Fox de oprichter van Fox Racing Shox, Tesla, Modara Technologies, Cedarville Investments, Mountain Nazca en Grassy Creek Ventures. Een bewijs dat vele mensen in dit project geloofde. Deze nieuwe financieringsronde gaf het bedrijf opnieuw de nodige ademruimte om verder te ontwikkelen en hun eerste model te gaan bouwen voor verkoop. Eindelijk kan Alta hun harde werk commercieel gaan exploiteren.
Ondertussen is Alta, zelfs nog voor de verkoop van hun eerste e-motor uitgegroeid tot één van de toonaangevende merken. Met de 45 miljoen dollar die ze uit de twee financieringsrondes hebben gehaald hebben ze iets gebouwd wat vriend en vijand moet complementeren. Het leek er dan ook op dat de e-motor zich snel in competitie zou begeven om zich te gaan meten met de 250cc machines. De continue revoluties die we zien bij de batterijen, legde het merk ook géén windeieren. Hun machine kreeg een langere actieradius, en wist op regionaal en nationaal vlak podia te scoren.
Harley Davidson
Het bedrijf 115 jaar geleden gesticht door William S. Harley, Arthur Davidson, Walter Davidson en William A. Davidson liet tot dan al meermaals verstaan dat de huidige generatie de Harley Davidson wel aardig vindt maar het geluid verafschuwd. Elektrisch is de toekomst liet CEO Matthew Levatich verstaan. Twee Amerikaanse bedrijven die elkaar konden versterken het leek wel een match-made-in-heaven. Alta die al bewezen hadden de knowhow te hebben, Harley Davidson die opzoek waren naar een partner met de knowhow om Elektrische Harley Davidsons te bouwen en tevens het geld hadden om die partner in deze Alta te ondersteunen.
Echter het sprookje is maar van korte duur. De samenwerking aangekondigd op 1 maart 2018 spat al uit elkaar op 30 augustus. Harley Davidson besluit om zelf een Research & Development center om elektrische motoren te ontwikkelen te openen in Sillicon Valley. Met dit besluit zet het Alta meteen ook tegen de muur en op droog zaad. Want het moet helaas gezegd, Alta is een prachtig product maar is nog steeds niet zelf bedruipend en dit grotendeels omdat we mensen horen zeggen “2020 zou mijn jaar geweest zijn, dan zou ik geschakeld zijn” of “Als zo’n motor in het WK of AMA zichzelf had bewezen was ik zeker geschakeld”. De eerste zijn in een nieuwe markt is nu eenmaal geen cadeau. Afgelopen vrijdag 19 oktober 2018 ontsloeg Alta elke van zijn 50 werknemers, enkel stichters David Drennan, Derek Dorresteyn, Jeff Sand en Marc Fenigstein bleven volgens onze info op post.
Lernout & Hauspie
Omdat Alta officieel nog geen faillissement heeft aangevraagd kunnen zij nog opzoek naar een nieuwe financierde. Als we de statistieken mogen geloven zal dit echter maar een tijdelijke oplossing zijn, volgens de financiële-, motor- en techwereld wordt de grote switch naar E-motoren verwacht in 2023. Het is dan ook hopen dat Alta zijn technologie en bedenkers kan worden opgenomen in een bedrijf zoals Honda (Mugen), Yamaha, Bajaj Auto (KTM Aandeelhouder), Pierer Industrie AG die de relatieve verliezen en de research en development kosten van Alta nog enkele jaren kunnen dragen. Dit om dan in de toekomst met het zweet van een ander te gaan pronken. Iets wat we onder meer ook zagen bij het faillissement van Lernaut en Hauspie waar hun spraaktechnologie codes werden verworven door Nuance Communications. Die zagen omzet zo’n maar liefst x12 doen en wij zagen de codes terugkomen in voor de oudere gamers onder ons “Ventrilo” maar ook in o.a. Office 2003.
Tekst: Matthias Van Eeckhoven – Foto’s Alta: altamotors.co – Foto Harley Davidson: Harley Davidson Media
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…
Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…