Voor er boze reacties aan het adres van deze website komen maak ik duidelijk dat dit mijn eigen kijk is hoe het loopt… Youthstream heeft zopas hun nieuwe kalender voor 2019 bekend gemaakt. Wie deze kalender al eens wat beter heeft bekeken zal zich best wel wat vragen stellen bij de verschillende locaties en tijdstippen waarop bepaalde grand prix wedstrijden worden gehouden. De eerste wedstrijd is het al gelijk volle bak voor de dames, maar de vraag is waar? Eerste struikelblok zou ik al durven aankaarten.
Waarschijnlijk zullen we binnenkort horen dat dit weer een trip word waarbij slechts een handvol dames aanwezig zullen zijn! Vervolgens start het grote werk in Matterley Basin gelijk gevolgd door Valkenswaard, heel erg vroeg als je het mij vraagt en gelet op de kalender zijn er vast betere oplossingen dan deze twee zo vroeg in te plannen. Maar goed Valkenswaard staat elke jaar zo vroeg op de kalender, met of zonder sneeuw.
Blijkbaar willen de mensen achter Youthstream onze sport in geen tijd naar het niveau brengen zoals ze ook hebben gedaan in de F1. Hierbij houden ze amper rekening met de rest. Youthstream zou als een goede vader zijn teams en rijders moeten beschermen. Nu komen ze met vernieuwingen en andere zaken zonder overleg of inspraak. Bekijk maar het stoppen van de EMX 300 die ze snel omdopen in EMX 2T want anders krijgen ze geen rijders die starten aan 300 euro per wedstrijd? De leeftijdsgrens in EMX250 waarbij er reeds teams afspraken hadden gemaakt met rijders die nu noodgedwongen op zoek moeten naar een ander team of erger nog stoppen en andere oorden op zoeken. Voorbeeld hiervan is de goedlachse Marshal Weltin van het F&H Racing Kawasaki team.
Maar ook bij de teams zelf heerst er een grimmige sfeer, als je het lijste met rijders er eens op na slaat wie nog geen zitje heeft voor volgend jaar dan krijg je prompt grijze haren! Vanhorebeek, Nagl, Strijbos, Petrov, Leok, Guillod, Butron, Brylyakov, Bernardini, Bengtsson, Rubini, Roosiorg, Herbreteau, Pichon, … en ik zal er vast nog wel enkele over het hoofd hebben gezien. Waar gaat het met de MX naartoe, als je dit ziet kan je enkel maar beamen dat we in vrije val zijn. Geen wonder dat rijders zoals Harri Kullas, Gert Kerstinov, Jake Nicholls, Jens Getteman, en andere kiezen voor een goed betaald kampioenschap dan de marionette te zijn van een groep mensen die onze sport naar de verdoemenis voeren. Blijkbaar is het enigste waar vele van de teams nog alleen maar oog voor hebben dik betalende rijders, want sponsoren voor onze sport vind je nauwelijks nog. Nee want je kan die geen verwarmde loges aanbieden, en moeder de vrouw van die mannen wil niet gezien worden in een jeans met rubberen laarzen aan dus nee, weer mis van Youthstream. Betaal de eerste twintig rijders hun transport kosten en je zal weer een vol startveld hebben en zullen de teams meer ademruimte krijgen.
Zo kan je tevens de vraag stellen of het bij de vele teams ook enkel de centen zijn die primeren? Want als je in de wandelgangen sommige bedragen hoort, wat een rijder zelf moet inbrengen om te ‘mogen’ rijden voor een bepaald team, dan kan je het misschien beter doen zoals oud GP rijder Joel Roelants het had uitgewerkt. Jammer genoeg maakt het zware ongeval een eind aan zijn eigen team! Toch denk ik dat we meer kleinere teams zullen zien die enkel de Europese wedstrijden zullen gaan betwisten, tenzij er een erg sterk Europees kampioenschap komt. Want nu is het eigenlijk meer bedoeld als randanimatie.
Rijders worden ook meer en meer gedwongen om eigen sponsoren mee te brengen. Zo krijg je binnen een team andere kledingmerken, logo’s op shirts en motoren, dit was ooit anders. Wat ook erg opmerkelijk is en bij mij vraagtekens oproept is het feit dat het Grand Prix circus na enkele jaren bepaalde landen te hebben aangedaan deze nu zonder pardon van de kalender verdwijnen. Qatar en Mexico waren al wat langer bedankt voor hun bewezen diensten maar Argentinië waar zowat alles vlekkeloos verliep en elke rijder graag naartoe ging mag ook inpakken want de nieuwe markt roept! China en Hong Kong zijn samen met Indonesië de uitverkoren landen voor onze Italiaanse vrienden om hun vakantie door te brengen. Naast de drie Grand Prix wedstrijden in eigen land want daar kunnen ze op besparen voor hun eigen infrastructuur en uitgaven in de hand te houden. Maar de teams,…. tja jullie willen deelnemen aan het wereldkampioenschap en hoe jullie het doen is niet onze zorg!!!! Ik vraag me af wanneer rijders en teams uiteindelijk eens op tafel zullen slaan en tegen de haren van Youthstream in zullen strijken. Het klinkt misschien hard maar ik zeg wat velen denken! Het zou een teken aan de wand moeten zijn om onze sport, die het de laatste jaren zo hard heeft, terug aantrekkelijker te maken in de nabije en verre toekomst. Want zoals het nu loopt en dat zeg ik persoonlijk, dus spreek ik uit eigen overweging, ziet het er heel erg somber uit….
Geplaatst: Steven van Kempen/KEMCO
Door: Gelaude Geert
Foto: Paul Weyten
Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…