Na een voortreffelijk debuutseizoen in het WK MX2 kennen niet alleen Belgische fans Jago Geerts. De Kemea-Yamaha rijder stak immers meer dan eens zijn neus aan het venster. Dat resulteerde in een fraaie 8ste plek in het WK, een Dutch Masters of Motocross 250cc titel en een selectie voor het Belgische MX of Nations team. Kortom: wat goed is, komt snel.
Ondanks het missen van drie GP’s door een sleutelbeenbreuk vatte Geerts complexloos post in de top-10. Het 18-jarige uithangbord van Motorsport Future werkte zich bovendien in de kijker bij WK-promotor Youthstream. Zo mocht Jago in Imola de Jan de Groot Award, de trofee voor de beste nieuwkomer van het jaar in ontvangst nemen. Een droomstart dus voor de tiener die zich tot de zomer nog gewoon student mocht noemen!
Jouw eerste seizoen overtrof eigenlijk de verwachtingen. Zie je dat zelf ook zo?
Jago Geerts:“Het is inderdaad beter gelopen dan wat ik zelf had gedacht. Ik wist ook niet goed wat te verwachten. Dat ik er in het zand zou staan dat had ik wel gedacht. Hoe het op harde banen zou lopen, was meer een vraagteken. Ik heb echter laten zien dat ik zowel in het zand als op het harde goed mee kan. Zoals bijvoorbeeld in Frankrijk waar ik vierde werd in de eindstand. Net zoals in Lommel en dan was er natuurlijk mijn eerste podium in Letland.”
Hoe is je leven veranderd nu je topsport niet langer met school hoeft te combineren?
Geerts:“Nu kan ik gewoon ’s morgens opstaan, trainen, rusten, eten en dan gaan slapen. Dat is veel makkelijker ik hoop dat het zich nog méér gaat vertalen in resultaten. Het heeft ook wat extra rust gegeven omdat je minder aan je hoofd hebt. En ik heb letterlijk ook meer tijd om te rusten na mijn training. Dat is zeker een belangrijk pluspunt.”
Hoe kijk je terug op de Motorcross der Naties?
Geerts: “Geselecteerd worden voor de grootste wedstrijd van het jaar was natuurlijk heel plezant. We gingen ook naar Red Bud met een heel sterk team maar over het eindresultaat (red. Team Belgium werd zevende) kunnen we niet tevreden zijn. Het is een geweldige ervaring, mijn eerste Motorcross der Naties. Misschien was ik op zaterdag wat té zenuwachtig. Zondag ging het gelukkig veel beter. De eerste manche was dan weer degelijk, daarin werd ik 13de algemeen en 5de in de MX2. Dat paste wel binnen de verwachtingen. In de tweede reeks ging het een pak moeilijker want ik moest na 4 ronden mijn bril al afdoen. Mijn ogen deden enorm veel pijn maar ik ben toch doorgegaan.”
Ook in de Coupe de l’Avenir rijd je als team, kon je de MXoN daar mee vergelijken qua groepservaring. Iedereen die elkaar wat opjut?
Geerts: “Het formaat is inderdaad ongeveer hetzelfde en een goeie sfeer helpt natuurlijk. In de Coupe de l’Avenir leer je trouwens ook al om te rijden in functie van een teamresultaat. De belangen van het team komen op de eerste plaats zodat je naargelang de omstandigheden kiest voor een ‘veilige derde plaats in plaats van voluit voor de winst te gaan.”
In tegenstelling tot de Amerikaanse Yamaha rijders begonnen jullie al half augustus met de 2019 motoren te rijden. Hoe is die motor veranderd ten opzichte van het vorige model?
Geerts:“De standaard motor werd wel een stuk sterker, zeker onderin. Dat is in ieder geval mooi meegenomen. De basis is erg goed dat hebben we al kunnen merken. Deze winter werken we met het team verder om alles nog verder te verbeteren voor komend seizoen. Om qua vering de puntjes op de i te zetten trekken we in januari naar Sardinië.”
Wat er ook gebeurt, je blijft er heel rustig onder. Dat kan zeker een troef zijn voor een sportman. Is dat iets dat je van thuis uit hebt meegekregen?
Geerts: “Ik denk dat het sowieso wel in me zit. Dat heb ik eigenlijk van toen ik klein was. Zo ben ik gewoon! Om niet te bezwijken onder de druk is dat inderdaad een goede eigenschap.
De meest indrukwekkende prestatie leverde je wellicht voor eigen publiek in Lommel. Welke wedstrijd stak er voor jezelf bovenuit?
Geerts:“Klopt, in Lommel ging het misschien wel het beste van het hele seizoen, zeker in de tweede reeks. Uiteindelijk miste ik net het podium, dan verkies ik toch nog Letland waar ik in totaal tweede werd.”
Je kreeg in Lommel het publiek op jouw hand en het was duidelijk dat je in de flow zat: op een zware baan zo het verschil maken, loog er niet om. Je was de snelste man in koers in de tweede reeks.
Geerts: “Eigenlijk was ik net tegen het hek gereden maar ik had geluk dat het toch nog viel! Ik was rond de 20te plaats weg. Het ging heel goed, alles zat goed en de motor liep perfect. Zo ben ik naar de tweede plaats gereden. Dat was inderdaad de mooiste reeks van het hele jaar. Ook dankzij het publiek dat meeleefde, heel sjiek!”
Op welke vlakken moet het nog beter om de volgende stap(pen) te zetten?
Geerts:“Op de artificiële omlopen moet ik nog sneller worden. Ik denk aan bijvoorbeeld Imola of Semarang. Als er gesproeid is, zoals bijna altijd in de MX2, ben ik het begin ook nog altijd wat voorzichtig. Daar moeten we zeker aan werken. De sporen die in zo’n vlakke, kunstmatige omloop komen, zijn ook heel anders dan ik gewoon ben. In Semarang hadden we heel speciale grond, als daar gesproeid werd, kreeg je een spiegelglad oppervlak! Dan zie je wel dat rijders die zijn opgegroeid op harde banen nog een voordeel hebben. Zij zijn meteen iets agressiever.”
Hoe belangrijk is het om jouw tegenstanders goed te kennen? Op sommige circuits is het gewoon moeilijk om het verschil te maken.
Geerts:“Dat is zeker een belangrijke factor. Na enkele wedstrijden weet je wel ongeveer wat je mag verwachten, die is goed in het zand of die is sterk op een hard parcours.”
Wat een seizoen van jouw generatiegenoot Jorge Prado. Dan wordt er uiteraard vergeleken met jou, is dat een motivatie voor jou?
Geerts: “Misschien wel. Je wil altijd winnen natuurlijk! Het was mijn eerste GP seizoen terwijl hij zijn tweede seizoen in het WK reed.”
Was er deze zomer een wijziging in jouw programma, zodat je nauwer met Jacky Vimond, de KEMEA teamcoach, kon samenwerken?
Geerts:“Ik ben eigenlijk gewoon verder gegaan met Steve Ramon en Motorsport Future. Die samenwerking loopt al enkele jaren heel goed en daar voel ik me goed bij. Dan zie ik ook geen reden om dat te veranderen.”
Hoe ziet jouw voorjaar er uit?
Geerts:“Eigenlijk erg gelijkaardig aan dit seizoen. We rijden de eerste twee wedstrijden van het Italiaans kampioenschap. Mantova rijd ik niet maar we gaan wel naar Hawkstone Park en Lacapelle-Marival.”
Tekst: Tom Jacobs
Foto’s:shotbyBavo, Yamaha-Racing, CDS, MXGP
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…