Winter is coming. De titels zijn verdeeld, er is gestreden tot het einde. Maar wat doen we nu met de komende periode zonder wedstrijden?
Nu staat er voor de meeste motorcross rijders een periode van complete rust voor de deur, de winterstop. Maar hoe overleef je deze periode? Iedereen heeft wel al eens horen zeggen: “Het kampioenschap win je in de winter” of “Ik heb een goede/slechte winter doorgemaakt”. Wat willen ze daar nu mee zeggen? Klopt het dat je een kampioenschap kan winnen in de winter?
Natuurlijk kan je geen outdoor kampioenschap winnen in de winter. Een motorcross wedstrijd of kampioenschap moet steeds gereden worden. Er zijn tal van factoren die roet in het eten kunnen gooien waardoor je de kans op een titel aan je neus ziet voorbij gaan, denk maar aan een blessure of motorpech. Toch kan je gemakkelijk een seizoen verliezen in de winter door jezelf slecht voor te bereiden. In de volgende reeks artikels leer je allerlei tips van Fysieke Coach Yente Dourte (Coach bij X Performance en Energy Lab) om je winter voorbereiding optimaal te laten verlopen.
De winter is niet alleen een prima moment om je fysieke voorbereiding bij te sturen. Het is ook een ideale gelegenheid om jezelf als sporter eens goed tegen het licht te houden. Hoe kan je behalve jouw fysiek en (rij)techniek ook jouw mentale wapens aanscherpen?
Een groot deel van elke sportieve prestatie (positief of negatief) is toe te schrijven aan wat zich tussen de oren afspeelt. Meestal wordt er dan ook nog eens makkelijk met percentages gegoocheld. Dat is een open deur intrappen en het brengt ons niets verder. In tegenstelling tot de “talenten of beloftes” hebben kampioenen al bewezen dat ze hun potentieel kunnen omzetten in constante resultaten. Of de zon nu schijnt of het regent, ze starten vooraan of achteraan, telkens slagen deze witte raven erin om bet beste van hun mogelijkheden naar boven te halen. Daarom winnen ze nog niet altijd maar ze presteren wel met regelmaat op hoog niveau. Daarvoor zijn mentale weerbaarheid, zelfkennis en de juiste instelling onontbeerlijk.
1. Zelfkennis als ultieme kracht
Af en toe geven sporters interessante inzichten over hoe ze hier mee omgaan. Of niet mee omgaan. Want ook dat is een keuze. Zo viel ons vorige week de Instagram-post van Tristan Charboneau op. Charboneau, ontegensprekelijk een rijder met veel mogelijkheden, deelde op een goudeerlijke manier zijn afscheid aan en was niet te beroerd om in de spiegel te kijken.
“Motocross is mijn hele leven lang het enige en het belangrijkste geweest voor mij. Maar ik ben me gaan realiseren dat mijn lichaam die stress niet meer aankan. Ik bent tot dit inzicht gekomen door alle gebroken botten, gescheurde spieren, gewrichtsbanden, pezen, enz. En altijd ben ik na blessures zo snel mogelijk weer beginnen racen. Er zijn heel wat aspecten van mijn racecarrière die ik betreur. Ik wou dat ik harder had gewerkt. Zelden trainde ik (fysiek) en als ik dat al deed, was het halfslachtig. Ik had altijd het slechtst mogelijke eten voor mezelf als sportman. Het talent dat ik op een motor had, vond ik vanzelfsprekend. Daar heb erg veel spijt van.” Vervolgens praatte Tristan even over zijn nieuwe leven als lasser en bedankte iedereen die ‘m had geholpen.
De rij met talenten die er niet uithaalde wat er in zat, is lang en spectaculair. Dat Charboneau zonder omwegen aangeeft dat hij hier zelf een groot aandeel in had, siert hem. Als mens en als sportman. Maar wat als je diezelfde harde eerlijkheid dag na dag zou kunen opbrengen? Die superkracht is één van de componenten waarmee kampioenen hun motor aanjagen. Of het nu gaat om Georges Jobé, Steffi Graf, Jean-Michel Bayle, Stefan Everts, Leontien Van Moorsel, Valentino Rossi, Ryan Dungey, Tony Cairoli, Christiano Ronaldo of Jeffrey Herlings… Alle grote kampioenen delen deze eigenschap.
2. Herstellen van een opdoffer
In dezelfde week van Charboneau’s afscheid greep viervoudig wereldkampioen trialbike Kenny Belaey, 35 ondertussen, naast het podium tijdens het WK in China. Moeilijk te verteren voor een groot kampioen, zeker als je maar liefst negen achtereenvolgende keren op het podium stond. Belaey sprak over deze tegenslag in een interview. “Nu ik ouder ben, heb ik geleerd dat ik de eerstvolgende dagen na de wedstrijd geen conclusies mag trekken. Je moet er eerst wat tijd laten overgaan en dan pas in de spiegel kijken de analyse maken en optimaliseren.”
Aan de ene kant alle het mogelijke doen om je doel te bereiken maar aan de andere kant het resultaat relativeren als het niet lukt. Het klinkt bijna als dansen op een slappe kort. Evenwichtskunstenaar Belaey spreekt uit ervaring. “Natuurlijk zijn er veel grotere problemen in de wereld dan een zesde plaats in het WK. Ik rijd tenslotte maar mer een fiets hé, ook al is het mijn leven en is er voor mij niets belangrijker. Ik vecht tegen dat gevoel en probeer het niet al te serieus te nemen. Wat natuurlijk niet makkkelijk is als je er zoveel tijd en energie in stopt.” Lees het volledige interview hier.
3. Concrete actie
Hoe doe je dat je zelfbewustzijn en dus zelfkennis verbeteren? Word je bewust van jouw zwakke punten zodat je ze kan aanpakken. Leer jouw sterken punten kennen zodat je ze nog beter kan gebruiken. Dit kan je aan de hand van de Swot Analyse gaan achterhalen.
Hierbij is het cruciaal om die specifieke situaties waarmee je het moeilijk hebt, te benoemen. Of dit nu om de start gaat, terugkomen na een valpartij, het leiden van een wedstrijd, voor de eerste keer op een nieuwe omloop, (goedbedoelde) opmerkingen die je uit jouw evenwicht brengen… Het maakt niet uit wat. Als je deze punten hebt opgeschreven, plan dan hoe je hier in de toekomst mee om wil gaan. Wat is jouw strategie de volgende keer in dezelfde situatie? Hoe praat je op dat moment tegen jezelf, wat doe je met jouw lichaam, hoe pak je de wedstrijd aan als zich dit weer voordoet, kortom wat is jouw strategie?
Ten slotte ga je dit plan ook in de praktijk brengen. Eerst op training en vervolgens ook in competitie. In het begin is dit een hele uitdaging om de manier waarop je normaal denkt en handelt bij te sturen. Zoals elke nieuwe vaardigheid kan je deze trainen waardoor het een automatisme wordt.
Veel succes met jullie mental training!
Heb je nog vragen omtrent dit artikel contacteer dan Yente Dourte: Yente.dourte@motocrossmag.be
Foto’s: Gino Maes, GEICO-Honda, Simon Cudby, Leo Zhukov
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…