Al vele jaren is Rene Albers een bekende naam op de circuits van Nederland. De Groesbeker wist dit jaar de MON Inters Open-titel op zijn naam te schrijven. Hij kwam terug van heel veel blessureleed en aan ons vertelt de 27-jarige Yamaha-rijder hoe hij de laatste jaren heeft moeten knokken om terug te komen op niveau.
MXMag: Ruim voor het einde van het kampioenschap wist jij de MON Inters Open-titel op jou naam te schrijven. Was jij zo oppermachtig?
RA: “De titel was vrij vroeg binnen maar ik was zeker niet oppermachtig. Dit jaar was ik heel constant, ik reed alle wedstrijden netjes uit waar de concurrentie nog al eens in de problemen kwam. Ik wist de meeste manche overwinningen op mijn naam te schrijven, het was dus een heel goed seizoen.”
MXMag: Het is volgens ons jou zesde titel bij de MON. Wij hebben jou echter ook een aantal seizoenen moeten missen. Heb jij de sport de rug toegekeerd of had dit een andere oorzaak?
RA: “Het heeft mij een aantal seizoenen behoorlijk tegen gezeten. In 2015 keerde ik na een aantal jaren bij HSF Motorsport terug bij het Van de Laar-Roling Team. Ik was gebrand op succes in de MX2-klasse maar het liep anders. Ik stond vijfde in de tussenstand toen ik mijn voet verbrijzelde. Het was de zoveelste blessure en deze hakte er behoorlijk in. Het duurde even voordat ik hersteld was maar in dezelfde periode heb ik met mijn vriendin een huis gekocht. Deze moest compleet gerenoveerd worden en er moest natuurlijk ook gewerkt worden. Vanaf 2010 werk ik fulltime dus bleef er weinig tijd over om ook nog te crossen. Vorig jaar wilde ik het crossen weer gaan oppakken maar tijdens een wedstrijd in Boekel ging ik onderuit. Er was met mij in eerste instantie niks aan de hand maar een andere rijder raakte mij. Ik brak mijn pols en daardoor was ik weer 10 weken buiten strijd. Daarna toch de moed weer verzamelt en tevens de keuze gemaakt om MX1 te gaan rijden. Ik ben compleet anders gaan trainen en dat werkte dus!
MXMag: In jou jeugd-jaren werd jij gezien als een van de grote talenten van Nederland. Een echte doorbraak is er nooit gekomen. Ben jij achteraf gezien niet te lang bij de MON blijven rijden?
RA: “In mijn jeugd-jaren stroomde ik snel door en alles verliep zonder veel problemen. Ik heb ook wat blessureleed gehad maar het klopt dat ik te laat de overstap heb gemaakt naar de KNMV. Achteraf misschien heel erg jammer maar je moet ook rieel blijven. Ik had en snel door dat ik niet een rijder ben die een goede boterham met de sport kon gaan verdienen.”
MXMag: De laatste jaren is het traject van de jeugd naar Grand Prix fors veranderd met het EMX kampioenschap van de 65cc tot de 250cc. Is het voor de jeugd nu makkelijker om door te groeien naar het hoogste niveau?
RA: “De laatste jaren is er heel veel gebeurt en verbeterd. Vooral vanaf de 125cc is het van belang dat je ervaring op te doen. Het traject is denk ik heel positief, je kan nu al vroeg wennen op het soort circuits waar je als GP-rijder later ook uit de voeten moet zien te komen. “
MXMag: Hoe ziet jou programma er in 2019 uit? En voor welk team ga jij rijden?
RA: “Na een heel goed seizoen met het Van de Laar-Roling Team hebben wij onze samenwerking verlengt. Deze menen hebben mij altijd geholpen ook in mindere tijden stonden ze voor mij klaar dus ik heb eigenlijk nooit getwijfeld om voor dit team uit te blijven komen. Ik ben nog altijd gemotiveerd en veel en hard te trainen. Wij hebben wel de keuze gemaakt om de overstap naar de KNMV te gaan maken. Ik zal mij gaan richten op het KNMV Open Nederlands Kampioenschap 500cc. De ‘KNMV Dutch Masters of Motocross’ weet ik nog niet zeker, ik kan door de week immers niet met de motortraining door mijn werk. Dan mis je toch een bepaalde fitheid op de motor en aangezien de DMofMX wedstrijden over bijna 35 minuten gaan zal dat heel zwaar worden. Ik moet het van mijn ervaring en doorzetting vermogen hebben
MXMag: Dank voor je medewerking!
RA: Dank voor jullie aandacht.
Door: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: #VanDijkFoto
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…
Na slechts een seizoen komt er al een breuk tussen Kevin Brumann en SixtySeven Racing…