Categories: InterviewsSlideshow

Take 5: Stefan Hage

De vorige winter maakte voormalig motocrosser en enduro-rijder Stefan Hage bekend zijn eigen team op te zetten. Met het Motor2000 KTM Team was de Zeeuw de afgelopen twaalf maanden heel druk in de weer. Daarbij stapte Hage ook nog in het huwelijksbootje en werd hij vader van een dochter. Wat een jaar was 2018, wij kijken terug met de trainer, team-manager, begeleider, chauffeur, monteur en drijvende kracht achter het jonge team.

MXMag: Het eerste jaar van jou Motor2000 KTM Team zit erop. Hoe kijk jij terug?
SH:
“In het eerste jaar komt er zoveel op je af, het opzetten van de teamstructuur, de sponsoren van het team, het materiaal regelen etc. Waar in de grotere teams deze taken verdeeld zijn komt er binnen onze structuur veel op mijn schouders terecht. Gelukkig heb ik de hulp van Motor2000 zodat ik hier de afhandeling van het materiaal en tuning uit handen kan geven, en staan onze andere sponsoren altijd klaar om ons te helpen.
Naast de hoeveelheid werk die er bij komt kijken blikken we met gemengde gevoelens terug op het afgelopen jaar. In het begin van het jaar hebben we samen met de rijders een aantal doelstellingen gemaakt en deze hebben we door blessures niet allemaal behaald. We weten dat blessures een onderdeel is in de motorsport en hebben de rijders daarom ook de tijd gegeven om te herstellen met oog op de toekomst. Wel kunnen we tevreden terug kijken op de manier van samenwerken met onze sponsoren en hebben we geen technische problemen gekend.

MXMag: Jij bent heel veel met de rijders bezig. Dan denk ik aan de begeleiding naast het circuit met training in de sportschool en voeding. Is dat volgens jou ook een taak van het team? Ligt die verantwoording niet bij de rijders?
SH:
“Klopt, dit is in eerste instantie ook wat mijn ‘job’ is, zorgen dat de rijders getraind en voorbereid aan de wedstrijden kunnen verschijnen. Omdat ik door de jaren heen meerdere keren heb gezien en gemerkt dat de andere factoren niet in orde waren ben ik samen met Motor2000 een team begonnen. Zo heb ik alle touwtjes in handen wat betreft planning, voorbereiding en welke wedstrijden er gereden worden. Het is ontzettend belangrijk om te weten wat je gaat doen, en wanneer dit gaat plaats vinden, wanneer je met een rijder werkt die voor een team rijdt is het soms lastig om overeen te komen zodat we kunnen doen wat juist is voor de rijder ipv voor het team. Uiteraard zijn er zaken waar je als team aan moet voldoen maar de focus moet bij de rijders liggen.
Team managers maken zich druk over wie de motoren moet tunen, en wie de vering moet afstellen etc maar besteden in mijn ogen niet voldoende uit aan wie de rijder op punt moet zetten.(met uitzonderingen daar gelaten)

MXMag: De laatste jaren is het traject van de jeugd naar het FIM Wereld Kampioenschap sterk verbeterd. Wat vind jij van deze ontwikkeling? Komt er niet te vroeg heel veel druk op de rijders te liggen?
SH:
”Ik vind deze ontwikkeling positief, zoals ik eerder al aangaf vind ik het van groot belang dat de rijders ondersteund worden richting hun doelstelling. Het blijkt ieder jaar steeds lastiger te worden om een team te vinden voor talentvolle rijders dus is het van groot belang dat je het traject zo goed mogelijk doorloopt. op het juiste moment pieken zodat je als rijder interessant bent voor de (fabrieks)teams is waar de doelstelling moet liggen, Persoonlijk zie ik nog te veel jeugdkampioenen die met te weinig ervaring min of meer verdrinken in het grotere werk, dit wegens een te kortzichtig traject waarin er enkel in eigen land wordt gereden. De mix vinden tussen je naam op de kaart hebben en de juiste training en ervaring op te doen is moeilijk voor een rijder om dat op eigen kracht te doen.
Aan de ene kant komt er meer druk bij kijken op jongere leeftijd, maar wanneer je het juiste traject doorloopt en als verdienste een meerjarig contract tekent hebben de rijders meer rust en minder druk om door te groeien. Daarnaast denk ik dat de carrière van de toprijders korter zal worden, dit wegens de hoeveelheid wedstrijden, belasting van de training en de reizen die erbij komen kijken. De periode dat de rijders op hun top zijn maximaal benutten om het hoogst haalbare uit hun carrière te halen om dan met voldoening terug kunnen kijken ipv een lange carrière waarin doelen niet bereikt worden,

MXMag: Hoe ziet jullie programma in 2019 eruit?
SH:
“ We verblijven nu van 20 november t/m 20 januari in Spanje om een goede basis aan te kunnen leggen, zowel fysiek als op de harde circuits. Daarnaast worden rond deze tijd van het jaar tot eind februari de weersomstandigheden in België/NL zodanig slecht dat het erg lastig is om goed te kunnen trainen. Om de overbevolkte circuits daar waar er gereden kan worden te vermijden verblijven we langere periode hier in Spanje. Ook is het voor Jens en Kelton belangrijk om meer toe te leggen op de harde circuits dan het zand. Jens combineert zijn trainingen hier nog met school dus zal heen en weer vliegen en verblijft rond de kerstvakantie een langere periode. Bij terugkomst in Nederland houden we een aantal dagen rust en zullen we in Februari nog een trainingskamp in Redsand afwerken, gevolgd door voorbereidingswedstrijden in Ottobiano en Hawkstonepark.
Als de voorbereiding verloopt zoals gepland zullen we met Jens Walvoort het EMX125 rijden, en met Kelton Gwyther het EMX2-stroke, gecombineerd met de wedstrijden DMofMX.”

MXMag: Wat is de doelstelling van jou rijders en wanneer is dit seizoen geslaagd?
SH:
“Jens Walvoort zal zich richten op het kwalificeren tijdens de EMX wedstrijden en daarnaast zo hoog mogelijk scoren in de DMofMX, eind februari weten we waar we staan en maken we onze doelstelling compleet. Graag hadden we met Jens nog een jaar 85cc gereden omdat hij fysiek nog klein en licht is maar wegens de nieuwe regel mag hij geen EMX85 meer rijden en zijn we een jaar eerder overgestapt. 2019 zal voor hem een leerjaar worden maar ik ben er van overtuigd dat we er het maximale uit gaan halen.
Voor Kelton Gwyther geldt eigenlijk hetzelfde, alleen is hij voor zijn 16 jaar een grote kerel en heeft daarom op de helft van vorig jaar na een blessure de overstap gemaakt naar de 250cc 2 takt. Voor hem wordt het een hele nieuwe ervaring om in Europese wedstrijden te rijden en ligt de focus op het kwalificeren voor de wedstrijden.

Graag bedank ik de sponsoren van het team en de mensen die alle dagen klaar staan om de rijders te ondersteunen.

Door: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: NiekFotografie

Recent Posts

Bertram Thorius tekent bij De Baets MX Team-Yamaha

Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…

7 uur ago

Jeremy Seewer: “de Ducati is ongelooflijk goed in de bochten”

In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…

8 uur ago

Fredsoe zet handtekening bij Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna

Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…

11 uur ago

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

13 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

1 dag ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

1 dag ago