Wereldkampioenen bij de vleet bij Red Bull KTM. De ster van MX2 nieuwkomer Tom Vialle verbleekt dan ook danig in vergelijking met zijn illustere ‘teamgenoten’ Jeffrey Herlings, Tony Cairoli en Jorge Prado. Hoewel het al een tijd gonsde van de geruchten over Vialle’s inlijving in het KTM fabrieksteam blijft het een opmerkelijke zet.
Het tweede zitje in KTM’s MX2 line-up ging niet naar een bewezen GP kracht maar wel naar een EMX250 talent. Vialle is de eerste Red Bull KTM rookie sinds Jorge Prado eind 2016 zijn eerste wildcard deelnames afwerkte.
Uiteraard zorgt de samenwerking met de 18-jarige Fransman voor heel andere uitdagingen dan wat het team gewoon is met Jeffrey Herlings, Tony Cairoli en Jorge Prado. “Omdat Tom niet is opgeklommen in onze eigen structuur zoals Pauls [Jonass] of Jorge (Prado) wisten we niet zoveel over hem. Maar natuurlijk hebben we hem zien rijden. Ik denk dat hij potentieel én een goede stijl op de moto heeft”, verklaart MX2 Teammanager en technisch coördinator Dirk Gruebel.
Samen met Joël Smets zal Gruebel de jonge Fransman opvolgen in zijn debuutjaar. “Ik denk dat hij na verloop van tijd, met onze motor en onze omkadering iets moois kan laten zien. In 2014 zag Pauls er redelijk slecht uit op de 250. Maar hij wist het tij toch helemaal te keren in 2015! Tom is stil en verlegen, maar de hele familie is verhuisd naar België en dat is een goede keuze. We zullen Tom de middelen geven om goed werk te leveren.”
Vialle schitterde dit jaar in de EMX250 met Husqvarna- en KTM-materiaal. De zoon van ex-WK rijder Fréderic – een drievoudig GP winnaar- sloot 2018 af met drie podiumplaatsen. Gruebel is echter de eerste om toe te geven dat fans niet meteen een stormachtige ontwikkeling à la Prado moeten verwachten.
“Hij is een veelbelovende jonge rijder, maar hij is geen Prado,” zei de Duitser. “We volgen Jorge sinds hij op de 85cc zat. Toen wisten we al dat hij over fenomenale kwaliteiten beschikt. De manier waarop hij recht stond en de motor liet werken, zei genoeg. Er zijn gewoon niet zoveel rijders zoals hij en we zijn gezegend dat we met een aantal van hen zoals Marvin (Musquin), Ken (Roczen), Jeffrey (Herlings) hebben kunnen samenwerken. Ik heb zoveel mooie verhalen te vertellen! Maar we zijn gecharmeerd door wat we van Tom al te zien kregen.”
Tekst: Adam Wheeler
Foto’s: Niek Fotografie
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…