Zo lang de muziek blijft spelen en er lege stoelen zijn, wordt er gedanst. Dat is het principe van de stoelendans. Eén blik op de lijst met de officiële MX2 teams leert ons dat er op dit moment, 64 dagen voor de eerste GP, nog vijf stoelen onbezet zijn!
Bij Assomotor Honda houden ze de spanning er blijkbaar nog even in. Of willen ze op z’n Amerikaans -westkust wordt oostkust door blessureleed- alle opties open houden? Wie niet klaar is voor het WK mag herkansen in de EMX250? Het klinkt weinig waarschijnlijk. We gaan er dan ook gewoon van uit dat Brent Van Doninck en Mathys Boisramé worden ingevuld op het WK MX2 lijstje en dat Stephen Rubini en Pierre Goupillon zoals voorzien EK gaan rijden.
Kwakkeljaar van Vaessen
Interessanter is het lot van Bas Vaessen. Vaessen kwam voor 2018 na het opdoeken van Suzuki World MX2 bij het nieuwe 114 Motorsports Honda terecht. Het team van Livia Lancelot kende flink wat onverwachte problemen, ondermeer ook door de late levering van de CRF250R motorfietsen. Bas zelf raakte op de sukkel met een zwaar spierletsel aan de lies. Uiteindelijk moest de tweevoudige Duitse kampioen dit seizoen genoegen nemen met een magere 17de plaats in de eindstand.
Ver onder zijn mogelijkheden dus, al toonde Vaessen zelfs in zijn veelgeplaagde eerste WK campagne al sporadisch een staal van zijn kunnen. In Ottobiano eindigde-ie in 2017 immers een reeks vierde, in Rusland kwam hij één manche binnen als vijfde. Voor volgend seizoen zou het ons niet verbazen als Bas het geweer van schouder verandert en kiest voor zekerheid. In de MX2 rijmt zekerheid nog steeds met KTM/Husky. Vaessen wordt volgende maand 21, hij heeft dus nog respijt maar nog een verloren jaar zou zijn carrière zeker schade berokkenen.
Hitachi KTM Fuelled by Milwaukee?
Laat er nu toevallig nog een niet ingevuld zitje vacant zijn bij Hitachi KTM Fuelled by Milwaukee! Het officiële KTM UK team grossiert al jarenlang in Britse MX2 titels en heeft ervaring zat. Conrad Mewse liet in de aanvang van het seizoen –denk aan Valkenswaard en Red Sand- bovendien zien dat ook op WK niveau rekening moet gehouden worden met de brigade van Roger Magee. De ervaring leert bovendien ook dat KTM bereid is om er een extra inspanning te leveren -zoals een fabrieks motorblok- als er uitzicht is op topresultaten. Een situatie die zich het voorbije seizoen nog (even) voordeed met Mewse.
Diezelfde Conrad Mewse, met ex 125cc wereldkampioen Jamie Dobb als manager, blijft gewoon trouwens op post bij het Britse team. De huidige co-hoofdsponsor ASA zal volgend jaar zijn eigen koers varen maar met Milwaukee Tools dat voor 2019 mede-titelsponsor wordt, heeft het KTM UK team alvast een nieuwe, ambitieuze partner gevonden. Komt Bas Vaessen naast Mewse post vatten? Het antwoord volgt meer dan waarschijnlijk begin januari!
Tekst: Tom Jacobs
Foto’s: Bavo Swijgers, KTM UK
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…