Categories: MXGP & EMXSlideshow

GP stoelendans: nieuw duo voor 114 Motorsports?

Livia Lancelot was dit jaar niet aan haar proefstuk toe als teammanager. De tweevoudige wereldkampioene leidde immers al enkele jaren haar eigen team. Het 2018 seizoen werd wel 114 Motorsports’ vuurdoop in het WK MX2. Na een turbulent debuutjaar gaat het Franse Honda team 2019 in met nieuwe motivatie!

Hoe cliché het ook klinkt de hoogte-en dieptepunten wisselden elkaar snel af voor 114 Motorsports. Nochtans begon het seizoen voortreffelijk in Argentinië. De zelfverklaarde titelkandidaat Hunter Lawrence pakte er ei zo na de zege in de allereerste manche. Met een eerste podiumplaats was de toon echter gezet: 114 Motorsports zou direct meedoen voor de prijzen!

Hunter Lawrence maakte meteen indruk in Argentinië!

Volledig privé

Gaandeweg lieten het gebrek aan ontwikkeling -het team ontving de motoren heel erg laat- en het beperkte budget zich voelen. Dat het team niet met gelijke middelen strijdt tegenover de fabrieksteam valt niet te verloochenen. Ondanks de puike uitstraling van de structuur en de aanwezigheid van ex-fabrieksrijders Lawrence en Bas Vaessen is en blijft Honda 114 Motorsports namelijk een privé-team.

In tegenstelling tot de HRC fabrieksmotor van Calvin Vlaanderen moest het team dan ook stellen met een standaard CRF250R als basis. De kleine blessures van Lawrence en diens torenhoge verwachtingen, de pech van Vaessen, alles leek bij elkaar te komen. Tot overmaat van ramp miste het team beide Indonesische GP’s. Toch wist Lancelot’s team sterk af te sluiten met nog twee podiumplaatsen voor Lawrence in Zwitserland en Bulgarije.

Livia Lancelot tijdens de ISDE in Chili waar ze individueel derde werd.

“Livy” de teammanager maakte na het seizoen nog eens een uitstapje als rijder. Haar deelname aan de ISDE met het Franse team werd individueel een schot in de roos. Zeker aangezien de Six Days haar eerste grote endurowedstrijd was. Lancelot won de motorcrosstest, en werd derde individueel maar Team France moest bij de vrouwen wel genoegen nemen met een vierde plaats. Als moraalboost wierp de endurocampagne in Chili zeker haar vruchten af voor de jonge teammanager. Gelukkig, want voor 2019 wacht Honda 114 Motorsports grote uitdagingen.

Late beslissingen

Zoals bekend –en voorzien- verkaste Hunter Lawrence immers naar GEICO Honda in de VS. Al maanden lang gonst het echter van de geruchten dat ook Bas Vaessen Honda 114 Motorsports zou verlaten. Vooralsnog is het wachten op de bevestiging van de teamsamenstelling voor 2019. Op de voorlopige OAT lijst prijkte achter het door Honda Europe gesteunde team twee “TBA’s”. Ook bij Hitachi KTM Fuelled is volgens dezelfde OAT lijst nog een zitje open. Als we ‘Radio paddock’ mogen geloven, zal de tweede plaats bij het KTM UK team –naast Conrad Mewse- ingevuld worden door Vaessen.

Voor Honda 114 Motorsports eindigde hun eerst WK seizoen met heel wat onzekerheid. Zoals dat de laatste jaren steeds het geval was moesten de Honda privé-teams heel lang wachten vooraleer hun definitieve budget van Honda voor volgend jaar was vastgelegd. Omdat 114 Motorsports behoorlijk wat puzzelwerk voor de boeg had, kwam die onduidelijkheid hoogst ongelegen. Hierdoor was het ook nagenoeg onmogelijk om toprijders vast te leggen.

Lancelot en Gordon Crockard, Gordon Crockard, Honda Motor Europe Off-Road Manager vieren het podium van Lawrence in Sevlievo.

Een Fransman + een Aussie?

Een logische optie voor 2019 lijkt de 18-jarige Zach Pichon. De zoon van tweevoudig SX en wereldkampioen Mickael Pichon is vooralsnog wispelturig en kende twee moeilijke jaren van blessures en pech. In 2016 sloot Pichon het EMX125 kampioenschap af als 8ste en werd tweede –na Jago Geerts- in Letland. Er is dus zeker potentieel, daarenboven heeft Zach zijn naam en nationaliteit mee. Een rijder uit eigen land biedt voor een team altijd voordelen. In de vorm van de gemeenschappelijke sponsor Bihr –een belangrijke partner van Pichon’s eigen privé-team- en de Honda connectie van pa Pichon zijn er ook nog eens goede raakvlakken.

Gaat deze Mitch Evans landgenoot Hunter Lawrence vervangen?

Naast Pichon zou 114 Motorsports weer voor Australisch talent opteren. Zowel de naam van Australisch MX2 kampioen Wilson Todd als Mitch Evans circuleren. Die eerste tekende echter een overeenkomst met Husqvarna Australië zodat Mitch Evans meer waarschijnlijk zou zijn. Evans heeft er een sterk rookiejaar in de MX1 opzitten want hij werd in eigen land vicekampioen na Dean Ferris.

Dat Mitch 14 dagen geleden een Instagram post plaatste die cryptisch verwees naar zijn reis naar Frankrijk gooide nog meer olie op het vuur! Om nog maar te zwijgen van de “Bonne chance bro!” die zijn voorganger Hunter Lawrence achter liet. Of in het Time4MX lingo van weleer: oranje kiwi downunder wordt rode kiwi met wijn…

Wordt vervolgd dus!

Tekst: Tom Jacobs
Foto’s: Bavo Swijgers, Dario Agrati, Foremost Media

Steven

Recent Posts

Triumph stelt de TF 450-RC Edition voor aan het grote publiek

Triumph Motorcycles onthult zijn allereerste 450cc crossmotor, ontworpen in samenwerking met de GOAT, Ricky Carmichael.…

3 uur ago

Lucas Coenen in 2025 op KTM in de MXGP

Red Bull KTM Factory Racing is verheugd te kunnen aankondigen dat de opwindende Grand Prix-winnende…

7 uur ago

MON: Cuppen nadert Van Zoggel in titelstrijd

John Cuppen heeft afgelopen zondag in Veldhoven goede zaken gedaan in de strijd om het…

8 uur ago

De Wolf reist naar de USA voor supercross trainingen

Later deze maand reist Kay de Wolf naar de USA om kennis te maken met…

10 uur ago

Guillod en Team SR niet samen verder in 2025

Er komt een einde aan de samenwerking tussen Valentin Guillod en Team SR-Ship to Cycle-MotoBlouz-Honda.…

10 uur ago

De AMA Startnummers voor 2025

De Amerikaanse Motor federatie (AMA) heeft de startnummers voor het seizoen 2025 bekend gemaakt. Alleen…

19 uur ago