Livia Lancelot was dit jaar niet aan haar proefstuk toe als teammanager. De tweevoudige wereldkampioene leidde immers al enkele jaren haar eigen team. Het 2018 seizoen werd wel 114 Motorsports’ vuurdoop in het WK MX2. Na een turbulent debuutjaar gaat het Franse Honda team 2019 in met nieuwe motivatie!
Hoe cliché het ook klinkt de hoogte-en dieptepunten wisselden elkaar snel af voor 114 Motorsports. Nochtans begon het seizoen voortreffelijk in Argentinië. De zelfverklaarde titelkandidaat Hunter Lawrence pakte er ei zo na de zege in de allereerste manche. Met een eerste podiumplaats was de toon echter gezet: 114 Motorsports zou direct meedoen voor de prijzen!
Volledig privé
Gaandeweg lieten het gebrek aan ontwikkeling -het team ontving de motoren heel erg laat- en het beperkte budget zich voelen. Dat het team niet met gelijke middelen strijdt tegenover de fabrieksteam valt niet te verloochenen. Ondanks de puike uitstraling van de structuur en de aanwezigheid van ex-fabrieksrijders Lawrence en Bas Vaessen is en blijft Honda 114 Motorsports namelijk een privé-team.
In tegenstelling tot de HRC fabrieksmotor van Calvin Vlaanderen moest het team dan ook stellen met een standaard CRF250R als basis. De kleine blessures van Lawrence en diens torenhoge verwachtingen, de pech van Vaessen, alles leek bij elkaar te komen. Tot overmaat van ramp miste het team beide Indonesische GP’s. Toch wist Lancelot’s team sterk af te sluiten met nog twee podiumplaatsen voor Lawrence in Zwitserland en Bulgarije.
“Livy” de teammanager maakte na het seizoen nog eens een uitstapje als rijder. Haar deelname aan de ISDE met het Franse team werd individueel een schot in de roos. Zeker aangezien de Six Days haar eerste grote endurowedstrijd was. Lancelot won de motorcrosstest, en werd derde individueel maar Team France moest bij de vrouwen wel genoegen nemen met een vierde plaats. Als moraalboost wierp de endurocampagne in Chili zeker haar vruchten af voor de jonge teammanager. Gelukkig, want voor 2019 wacht Honda 114 Motorsports grote uitdagingen.
Late beslissingen
Zoals bekend –en voorzien- verkaste Hunter Lawrence immers naar GEICO Honda in de VS. Al maanden lang gonst het echter van de geruchten dat ook Bas Vaessen Honda 114 Motorsports zou verlaten. Vooralsnog is het wachten op de bevestiging van de teamsamenstelling voor 2019. Op de voorlopige OAT lijst prijkte achter het door Honda Europe gesteunde team twee “TBA’s”. Ook bij Hitachi KTM Fuelled is volgens dezelfde OAT lijst nog een zitje open. Als we ‘Radio paddock’ mogen geloven, zal de tweede plaats bij het KTM UK team –naast Conrad Mewse- ingevuld worden door Vaessen.
Voor Honda 114 Motorsports eindigde hun eerst WK seizoen met heel wat onzekerheid. Zoals dat de laatste jaren steeds het geval was moesten de Honda privé-teams heel lang wachten vooraleer hun definitieve budget van Honda voor volgend jaar was vastgelegd. Omdat 114 Motorsports behoorlijk wat puzzelwerk voor de boeg had, kwam die onduidelijkheid hoogst ongelegen. Hierdoor was het ook nagenoeg onmogelijk om toprijders vast te leggen.
Een Fransman + een Aussie?
Een logische optie voor 2019 lijkt de 18-jarige Zach Pichon. De zoon van tweevoudig SX en wereldkampioen Mickael Pichon is vooralsnog wispelturig en kende twee moeilijke jaren van blessures en pech. In 2016 sloot Pichon het EMX125 kampioenschap af als 8ste en werd tweede –na Jago Geerts- in Letland. Er is dus zeker potentieel, daarenboven heeft Zach zijn naam en nationaliteit mee. Een rijder uit eigen land biedt voor een team altijd voordelen. In de vorm van de gemeenschappelijke sponsor Bihr –een belangrijke partner van Pichon’s eigen privé-team- en de Honda connectie van pa Pichon zijn er ook nog eens goede raakvlakken.
Naast Pichon zou 114 Motorsports weer voor Australisch talent opteren. Zowel de naam van Australisch MX2 kampioen Wilson Todd als Mitch Evans circuleren. Die eerste tekende echter een overeenkomst met Husqvarna Australië zodat Mitch Evans meer waarschijnlijk zou zijn. Evans heeft er een sterk rookiejaar in de MX1 opzitten want hij werd in eigen land vicekampioen na Dean Ferris.
Dat Mitch 14 dagen geleden een Instagram post plaatste die cryptisch verwees naar zijn reis naar Frankrijk gooide nog meer olie op het vuur! Om nog maar te zwijgen van de “Bonne chance bro!” die zijn voorganger Hunter Lawrence achter liet. Of in het Time4MX lingo van weleer: oranje kiwi downunder wordt rode kiwi met wijn…
Wordt vervolgd dus!
Tekst: Tom Jacobs
Foto’s: Bavo Swijgers, Dario Agrati, Foremost Media
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…