Greg Demeulemeester stapte in 2017 over naar de MCLB Inters nadat hij het jaar voordien Nationalen Open kampioen werd. Door ’n samenloop van omstandigheden kwam de stijlvolle West-Vlaming niet uit de verf het afgelopen seizoen. In 2019 wil het uithangbord van Motorcross Volkegem weer een stap vooruit zetten!
Demeulemeester begon 2018 op een 450 door technische perikelen stapte hij voor de eerste proef in Laarne over op een kwartliter. Die eerste kampioenschapswedstrijd zette meteen een domper op zijn seizoen. Door een ongelukkige val brak hij immers zijn pols op twee plaatsen. Het begin van een echt kwakkeljaar.
We zagen je onlangs op training op een KTM 350 SX-F. De beslissing is dus genomen!
Greg Demeulemeester: “Klopt! Nadat ik terugkwam uit blessure wisten we even niet wat kiezen. Eigenlijk kwam ik er niet uit of ik nu best op een 450 of op een 350 zat. Uiteindelijk heb ik het seizoen wel afgemaakt op de 350 en dat is ook een motor die me heel goed ligt. Een 250 is te brutaal qua rijstijl terwijl ik toch eerder een rustige rijder ben. We hebben geprobeerd om de 450 wat ‘tammer’ te maken maar niet echt gevonden wat we zochten.”
Je zal opnieuw aantreden bij de Inters B. Hoe kijk je terug op de overstap van de Nationalen?
Demeulemeester: “Zoals iedereen weet is dat niet makkelijk want je komt tegen de beste en meest ervaren mannen uit. ‘Het is voor echt bij de Inters!’ Voor mij komt het er nu vooral op aan om nog aan mijn snelheid te werken. Bijvoorbeeld door het ritme van de snellere mannen over te nemen in de training. Op zich was mijn eerste jaar bij de Inters redelijk goed verlopen. Nu moet ik me echter opnieuw bewijzen.”
Met welk doel start je dit jaar?
Demeulemeester: “Ik wil toch graag de aansluiting krijgen met de snellere mannen. De eerste twee ronden lukte dat nog vorig seizoen maar dan zag je al snel dat ze meer snelheid en ervaring hadden. Nu wil ik toch langer meegaan en een mooi resultaat neerzetten in het kampioenschap.”
Wie waren jouw voorbeelden als beginnende piloot?
Demeulemeester: “Blake Baggett in de VS toen hij voor Pro Circuit reed. Dat was zeker één van mijn grote favorieten. Daarnaast ook Max Anstie omdat ik die persoonlijk kende. Ik ben vaak met hem samen gaan trainen vroeger. Het was leuk om hem enkele maanden geleden nog eens terug te zien tijdens MX of Nations in Red Bud.
Hoe vul je jouw training in?
Demeulemeester: “Ik probeer toch één keer in de week te gaan rijden, meestal is dat op woensdag. Daarnaast maak ik voor mijn fysieke training mijn eigen schema op. Dat probeer ik wat bij te sturen door dingen die je hoort van andere rijders en mijn eigen ervaring. Sowieso is het natuurlijk wel leuker en leerrijker om de training zelf samen met iemand anders te doen.”
Ik heb me laten vertellen dat jouw eerste stappen op de quad waren!
Demeulemeester: “Dat is zo. Mijn pa heeft er dan wat op aangestuurd om over te stappen op een motor. Dat was in 2008. Mijn eerste wedstrijd op een 65 stelde niet veel voor. In 2011 werd ik dan een eerste keer kampioen bij de juniors 85cc, daarna zat ik meestal in de top-3 van het kampioenschap. Telkens kon ik overstappen naar een hogere categorie.”
Je hebt in ieder geval een mooie progressie geboekt als jeugdrijder.
Demeulemeester: “Daar heeft Sebastien Kerkhove zeker een belangrijk aandeel in gehad. Al vrij snel werd hij mijn eerste coach. (glimlacht) Hij was misschien té hard soms, maar dat was aan de andere kant ook wel nodig! Helaas is hij ondertussen overleden.”
De familie Demeulemeester is natuurlijk vooral bekend omwille van de motorcross in Volkegem. Wat betekent die wedstrijd voor jou?
Demeulemeester: “In de eerste plaats rijd ik er gewoon heel graag omdat het een mooie omloop is. Hoewel het dan telkens een drukke week is met de voorbereiding rijd ik er meestal ook goed. Vorig jaar was het ’s zaterdags één uur vooraleer ik er uit was. ’s Morgens er vroeg uit voor de training en toch won ik de eerste manche bij de Inters B. En ik pakte voor eigen volk de kopstart! Ik was moe voor de tweede manche maar als je dan op het podium kan staan maakt het veel goed.”
Wat zijn jouw favoriete circuits, naast Volkegem?
Demeulemeester: “Dan denk ik zeker aan Pamel. Normaal ook Zegelsem, al was het in 2018 wat minder. Ik heb drie jaar geleden ook eens het EK meegereden in Valkenswaard wat een heel mooie belevenis was. Een heel sjiek circuit en een toffe ervaring. Alleen jammer dat de inschrijving voor de EMX zo duur is.
Wil je nog iets kwijt als afsluiter?
Demeulemeester: “Aan alle rijders en organisatoren een succesvol en gezond 2019! Daarnaast wil ik ook graag mijn sponsors Casier recycling, Firma Beel, Vymetal, Motorshop Desmet, mijn ouders en vriendin bedanken. En een mooi jaar voor de lezers van MXMag natuurlijk.”
Foto’s: Petrouskov Haeck, Sharon Vandenabeele, Gino Maes
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…