Categories: KNMVSlideshow

Motocross Reglement en Circuitnormen 2019

Het Motocross Reglement en de Circuitnormen voor 2019 zijn door het KNMV-bestuur goedgekeurd. Daarmee is officieel vastgelegd hoe de MX-competitie komend seizoen door de KNMV zal worden georganiseerd. Het volledige reglement staat hier, maar hier zijn alvast de grootste wijzigingen op een rij. De belangrijkste delen staan dik gedrukt.

Motocross Reglement
– Toevoeging Cup 125cc-klasse (vanaf 13 jaar, t/m 125cc cilindervermogen, rijtijden gelijk aan overige Cup-klassen, voornummerplaat zwarte achtergrond met witte cijfers).
– NK Junior Zijspan komt te vervallen, de NK Youngster Zijspan is voor 11 t/m 14 jaar en de cilinderinhoud is t/m 450cc. De NK Quad Youngster is voor van 10 t/m 14 jarigen.
– Herinvoering van stilgehouden gele vlag (gevaarlijke situatie dreigt, rijd voorzichtig) naast de bestaande gezwaaide gele vlag (ernstig gevaar, langzaam rijden, inhalen en springen niet toegestaan).
– Een diskwalificatie geldt niet als schrapresultaat.
– Oprijden voor de training gebeurt op basis van volgorde van binnenkomst. De indeling van de groepen voor de training, indien van toepassing, wordt vooraf bepaald; bij de eerste wedstrijd volgens rijnummer en daarna op basis van (en te raadplegen via) de tussenstand.
– Deelname DMoMX: eerste wedstrijd open kwalificatie voor deelname aan de tijdtraining waarvoor permanente WK MXGP/MX2-rijders worden vrijgesteld. Voor de tweede en derde wedstrijd worden de beste tien rijders uit de actuele DMoMX-tussenstand en de beste veertig rijders uit de ONK-tussenstand (85cc GW, 125cc, 250cc & 500cc) uitgenodigd voor deelname aan de tijdtraining. Voor de finalewedstrijden worden de beste veertig rijders uit de DMoMX-tussenstand uitgenodigd voor deelname, de nummers 41 en 42 zijn eerste en tweede reserve. Wanneer er afmeldingen zijn voor de finale kan de KNMV vervangende rijders uitnodigen.
– Deelname aan de ONK Sidecar & Quad Masters finalewedstrijd tijdens de Zwarte Cross is voor de twintig beste teams/rijders uit de actuele ONK-tussenstand. De nummers 21 en 22 zijn eerste en tweede reserve. Bij afmeldingen kan de KNMV vervangers selecteren.
– Voor alle 500cc-klassen, d.w.z. de DMoMX, het ONK en de Cup worden komend seizoen ook elektrisch aangedreven machines geaccepteerd.
– Invoering van specificaties voor de nerf bar bij Quads.
– Strafmaat van gangbare overtredingen (gebruik tear-off, spoortje trappen voor het starthek, aangeven buiten de pitstraat, rug- of rijnummer niet conform reglement) aangepast naar drie plaatsen terug in de uitslag.

Motocross Circuitnormen
– Publieksafzetting van minimaal negentig centimeter hoogte.
– Afzettingen mogen aan de kant van de rijders geen scherpe/uitstekende delen bevatten.
– Starthek van veertig poortjes breed voor DMoMX-wedstrijden i.v.m. plaatsing startgrid.
– Baancommissarissen bij alle KNMV-wedstrijden moeten minimaal 16 jaar oud zijn. Voor het EK en WK blijft een minimum leeftijd van 18 jaar van kracht.

Geplaatst: Steven van Kempen/KEMCO
Door: KNMV
Foto: #NiekFotografie

Recent Posts

De BMW F 450 GS concept-motor op de EICMA 2024

BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…

4 uur ago

VIDEO: de nieuwe enduro’s op de EICMA 2024

De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…

12 uur ago

FOTO: Beta op drift met Casey Stoner!

Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…

13 uur ago

VIDEO: Watch-party met Kay De Wolf

Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…

1 dag ago

David Cracco met Dreams Racing in het EMX125

Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…

1 dag ago

Coenen bros in Fly Racing voor 2025

Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…

1 dag ago