Categories: KNMVSlideshow

Motocross Reglement en Circuitnormen 2019

Het Motocross Reglement en de Circuitnormen voor 2019 zijn door het KNMV-bestuur goedgekeurd. Daarmee is officieel vastgelegd hoe de MX-competitie komend seizoen door de KNMV zal worden georganiseerd. Het volledige reglement staat hier, maar hier zijn alvast de grootste wijzigingen op een rij. De belangrijkste delen staan dik gedrukt.

Motocross Reglement
– Toevoeging Cup 125cc-klasse (vanaf 13 jaar, t/m 125cc cilindervermogen, rijtijden gelijk aan overige Cup-klassen, voornummerplaat zwarte achtergrond met witte cijfers).
– NK Junior Zijspan komt te vervallen, de NK Youngster Zijspan is voor 11 t/m 14 jaar en de cilinderinhoud is t/m 450cc. De NK Quad Youngster is voor van 10 t/m 14 jarigen.
– Herinvoering van stilgehouden gele vlag (gevaarlijke situatie dreigt, rijd voorzichtig) naast de bestaande gezwaaide gele vlag (ernstig gevaar, langzaam rijden, inhalen en springen niet toegestaan).
– Een diskwalificatie geldt niet als schrapresultaat.
– Oprijden voor de training gebeurt op basis van volgorde van binnenkomst. De indeling van de groepen voor de training, indien van toepassing, wordt vooraf bepaald; bij de eerste wedstrijd volgens rijnummer en daarna op basis van (en te raadplegen via) de tussenstand.
– Deelname DMoMX: eerste wedstrijd open kwalificatie voor deelname aan de tijdtraining waarvoor permanente WK MXGP/MX2-rijders worden vrijgesteld. Voor de tweede en derde wedstrijd worden de beste tien rijders uit de actuele DMoMX-tussenstand en de beste veertig rijders uit de ONK-tussenstand (85cc GW, 125cc, 250cc & 500cc) uitgenodigd voor deelname aan de tijdtraining. Voor de finalewedstrijden worden de beste veertig rijders uit de DMoMX-tussenstand uitgenodigd voor deelname, de nummers 41 en 42 zijn eerste en tweede reserve. Wanneer er afmeldingen zijn voor de finale kan de KNMV vervangende rijders uitnodigen.
– Deelname aan de ONK Sidecar & Quad Masters finalewedstrijd tijdens de Zwarte Cross is voor de twintig beste teams/rijders uit de actuele ONK-tussenstand. De nummers 21 en 22 zijn eerste en tweede reserve. Bij afmeldingen kan de KNMV vervangers selecteren.
– Voor alle 500cc-klassen, d.w.z. de DMoMX, het ONK en de Cup worden komend seizoen ook elektrisch aangedreven machines geaccepteerd.
– Invoering van specificaties voor de nerf bar bij Quads.
– Strafmaat van gangbare overtredingen (gebruik tear-off, spoortje trappen voor het starthek, aangeven buiten de pitstraat, rug- of rijnummer niet conform reglement) aangepast naar drie plaatsen terug in de uitslag.

Motocross Circuitnormen
– Publieksafzetting van minimaal negentig centimeter hoogte.
– Afzettingen mogen aan de kant van de rijders geen scherpe/uitstekende delen bevatten.
– Starthek van veertig poortjes breed voor DMoMX-wedstrijden i.v.m. plaatsing startgrid.
– Baancommissarissen bij alle KNMV-wedstrijden moeten minimaal 16 jaar oud zijn. Voor het EK en WK blijft een minimum leeftijd van 18 jaar van kracht.

Geplaatst: Steven van Kempen/KEMCO
Door: KNMV
Foto: #NiekFotografie

Recent Posts

Bertram Thorius tekent bij De Baets MX Team-Yamaha

Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…

6 uur ago

Jeremy Seewer: “de Ducati is ongelooflijk goed in de bochten”

In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…

7 uur ago

Fredsoe zet handtekening bij Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna

Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…

10 uur ago

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

12 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

1 dag ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

1 dag ago