Begin deze maand kwam eindelijk het officiële bericht dat Bas Vaessen het 114 Motorsports Honda-team dit seizoen verruilt voor Hitachi KTM Fuelled by Milwaukee. Aangezien hij door blessures in 2018 nooit constant presteerde wordt dit zondermeer een cruciaal jaar voor Vaessen!
Bas kon in Californië in ideale omstandigheden kennismaken met zijn nieuwe KTM. Dit was de eerste etappe in een lange campagne voor de Limburger die dit jaar naast de 19 MX2 GP’s ook acht Britse kampioenschapswedstrijden én de Hawkstone Park International op zijn kalender heeft. Na zijn trainingskamp in de VS trok hij naar Spanje om daar zijn voorbereiding verder te zetten. Jonathan McCready zocht Baessen voor ons op.
Eindelijk, jouw deal met Hitachi KTM Fuelled by Milwaukee is aangekondigd! Was er echt sprake van onzekerheid want de fans moesten lang wachten op een antwoord?
Bas Vaessen: “Stress of onzekerheid kwam er voor mezelf niet bij kijken. Ik ken mijn potentieel en ik wist zeker dat ik een zitje zou vinden. Ik denk dat ik met oog op de toekomst een aantal goede beslissingen heb genomen. Daarom ben ik erg blij met deze deal. Eén van de laatste GP’s kwam iemand van Hitachi naar ons toe en zei dat ze in mij geïnteresseerd zijn. Dat is eigenlijk hoe het eerste contact werd gelegd.”
Je zat vrij lang in Californië. Dat is eerder ongebruikelijk voor GP rijders. Wat zijn de voordelen van een voorbereiding daar?
Vaessen: “Ik denk dat het een maand in Californië een goede manier is om aan je voorbereiding te beginnen. Je kan veel uren maken op de fiets, in de sportschool en op het circuit. Door het mooie weer hoef je geen zorgen te maken over regen. Om je conditie weer op te bouwen is dat perfect. Het tweede deel van mijn voorbereiding is dus nu met het team in Spanje in RedSand. Naast mijn fysieke programma en de motortraining kunnen we hier ook goed testen. Zo hebben we bijvoorbeeld al veringtesten gedaan met WP Suspension.”
Wat zijn jouw eerste indrukken van de KTM in vergelijking met de Honda?
Vaessen: “Ik ben echt verrast. Eerlijk, ik was een beetje gespannen omdat ik altijd op Japanse motoren heb gereden sinds ik 250 rijd. Maar ik voelde me meteen thuis met het chassis en de motor voelt erg comfortabel aan. De kracht voelt goed aan in de omgang en qua handelbaarheid.”
Hoe kijk je terug op 2018?
Vaessen: “Natuurlijk ben ik niet echt tevreden. Ik maakte veel fouten en had een nare blessure na Italië. Hoewel ik ook goede momenten kende, had het in het algemeen veel beter had kunnen zijn.”
Wat is nu jouw doel in het WK?
Vaessen: “Mijn grootste doel is regelmaat. Het komt er voor mijn op aan om een heel jaar ‘solid’ te zijn. Ik wil overal met de top mee kunnen en mijn doel is nu om elke GP de top-5 te halen.”
Ja start ook in het Britse kampioenschap, het wordt een druk jaar voor jou!
Vaessen: “Ja, ik heb nu bijna 30 races op mijn kalender! Ik heb geen idee wat ik in het Brits kampioenschap kan verwachten, behalve dat ik ga doen wat van mij wordt verwacht. Dat is dat ik voor de titel ga.”
In welke voorbereidingswedstrijden mogen we jou verwachten?
“Ik race de Hawkstone International op 17 februari. (lachend) Ik hoop op z’n minst dat het er niet zal sneeuwen deze keer!”
Wil je nog iemand bedanken?
Vaessen: “In de eerste plaats wil ik graag mijn ouders bedanken voor hun steun. Ik ben zo blij dat ze achter me staan. Daarnaast wil ook Roger Magee (red. teameigenaar Hitachi KTM Fueled by Milwaukee) bedanken voor deze kans.”
Tekst: Jonathan McCready
Foto’s: Huub Munsters, shotbyBavo
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…