Moeilijke eerste wedstrijd in Riola Sardo voor Kemea-Yamaha

Het Monster Energy Kemea Yamaha MX2 Team kende een moeilijke eerste wedstrijd van 2019. Ben Watson (4+9) had erg veel last van opgepompte armen in de internationale openingsrace in Riola Sardo, terwijl Jago Geerts (14+DNF) pech kende in beide reeksen.

Watson startte redelijk goed (vijfde) in de MX2-race, maar was niet in staat om het tempo van de leiders te volgen. De Brit werd afgeremd door opgepompte armen en besloot wijselijk om geen onnodige risico’s te nemen. Op het einde van reeks slaagde Watson er toch nog in om een plekje op te schuiven en vierde te eindigen. Geerts nam een barslechte start, maar knokte zich knap terug naar een achtste plek. Toen hij in de laatste ronde nog een plaats wou opschuiven, ging hij tegen de grond. Helaas slaagde Geerts er niet meer in zijn motor weer te starten.
Eenzelfde verhaal voor Geerts in de Superfinale, met de beste MXGP-rijders. De Belg kon een valpartij vlak voor hem niet ontwijken en moest als allerlaatste hervatten. Net als in de eerste reeks maakte hij heel wat posities goed (twaalfde). Maar dan werd hij van de baan gereden door een andere rijder en kon hij niet meer verder. Watson had ook in de tweede reeks weer veel last van opgepompte armen. Ondanks dat probleem slaagde hij er nog in om negende te finishen. “Als je enkel en alleen naar de resultaten kijkt, was het geen goede dag voor ons”, zegt team manager Marnicq Bervoets. “Toch heb ik ook enkele goede gingen gezien vandaag. Jago kwam twee keer sterk terug, maar had evenveel keren pech op het einde. Ben, die met z’n armen sukkelde, haalde niet zijn normale niveau, maar reed een slimme wedstrijd door geen zotte dingen te doen. We kenden wel wat probleempjes vandaag. Ook met de motor. Het is nu aan ons om daar zo snel mogelijk een oplossing voor te vinden.”

#193 Jago Geerts
“Het rijden op zich was best goed, al de rest niet. Ik had een heel slechte start in de eerste reeks. Ik was bijna allerlaatste, maar kon toch nog terugkomen tot de achtste plek. Spijtig genoeg crashte ik in de laatste ronde toen ik nog een rijder wou pakken, waarna ik mijn motor niet meer aan de praat kreeg. De tweede race, samen met de 450’s, was vergelijkbaar. Ik had een matige start, maar kon een val vlak voor me niet ontwijken. Ik moest opnieuw van helemaal achteraan beginnen inhalen. Ik kwam mooi terug tot de 12de plaats, maar werd dan van de sokken gereden, waardoor ik niet meer verder kon. Een tegenvaller. De resultaten waren niet wat ik gehoopt had, maar gelukkig was het rijden op zich wel goed.”

#919 Ben Watson
“Eerlijk gezegd, dit was een povere dag. Ik had enorm veel last van opgepompte armen. Bizar, want ik heb dat probleem vroeger nooit gehad. Maar daardoor was het wel erg moeilijk om de race te rijden die ik voor ogen had. Ik wilde vooral geen onnodige risico’s nemen en reed daardoor ver onder mijn normale tempo. Het is nu aan mij en het team om oplossingen te vinden. We zullen nieuwe dingen blijven uitproberen. En ook zeker enkele dingen wijzigen, zoals de positie van het stuur bijvoorbeeld. We hebben nog enkele weken de tijd om de perfecte set-up te vinden. Het belangrijkste is dat we die klaar hebben tegen de eerste Grote Prijs in Argentinië.”

Volgende wedstrijd: 3 februari, Ottobiano (Ita)

Geplaatst: Steven van Kempen/KEMCO
Door: Kemea-Yamaha
Foto: Kemea-Yamaha

Recent Posts

Valerio Lata met HRC Honda naar WK MX2

Valerio Lata heeft een meerjarige overeenkomst met HRC Honda afgesloten. Dat maakte Honda vandaag bekend.…

6 uur ago

Liam Everts sluit zich aan bij Nestaan Husqvarna Factory Racing

Met een nieuwe start en een nieuw startnummer, 26, is Liam Everts klaar om zijn…

6 uur ago

CFMoto laat elektrische crossmotor zien in Milaan

De EICMA 2024 heeft gisteren haar deuren gesloten in Milaan maar een dag later sijpelen…

9 uur ago

Op 3 januari 2025 start de 47e Dakar rally

De moeder van alle rally's is toe aan de 47e editie. Die zal ook dit…

10 uur ago

VIDEO: Everts en Smets in EICMA Champion Charity Race Legend

Voor een enthousiast publiek  namen 12 grote legendes uit de MotoGP/SBK en MXGP het op…

11 uur ago

Nieuwe geluidsnormen in de MXGP

De internationale motorsportfederatie F.I.M. had het lang vooraf aangekondigd en vanaf 1 januari 2025 is…

1 dag ago