In de rubriek #Watdoejijnou kijkt MXMag.nl wat voormalige top crossers vandaag de dag doen. Hun gezinsleven en hun huidige werkzaamheden. Hoe kijken ze terug op hun carrière, de hoogte en dieptepunten. Deze maand hebben wij voormalig ONK-crosser Eduard de Bruyn.
MXMag: Stel jezelf even kort voor:
EdB: “Ik ben Eduard de Bruyn, inmiddels 50 jaar en getrouwd met Heidi. Wij hebben samen vier kinderen, Anouk (21), Bart (19), Moniek (18) en Laura is 11 jaar. Wij wonen in Oploo, een inmiddels bekende plaats in Noord-Brabant.”
MXMag: Wat doe jij tegenwoordig voor de dagelijkse boterham?
EdB: “In het dagelijks leven run ik een nertsenfarm in Oploo.”
MXMag: Hoe kijk jij terug op jou motorcross-carrière?
EdB: “Ik kijk heel tevreden terug op mijn cross-carrière en heb veel plezier gehad in die tijd.”
MXMag: Het hoogtepunt uit jou carrière?
EdB: “Dat zijn meerdere maar de eerste was in 1988 toen in de MON titel pakte bij de 250cc Senioren. Een jaar later werd in tweede en eveneens tweede tijdens het IMBA kampioenschap. Daarnaast won de de KNMV-MON Uitwisselingstitel. In 1990 maakte ik de overstap naar de KNMV en tijdens een wedstrijd in Veldhoven werd ik een manche vierde. Hetzelfde jaar reed ik in Mill mee tijdens de Grand Prix van Nederland.”
MXMag: Het dieptepunt uit jou carrière?
EdB: “Het dieptepunt was in 1992 en 1993, toen heb ik mijn meniscus meerdere keren gescheurd. In 1995 heb ik mijn pols gebroken maar verder heb ik gelukkig weinig meegemaakt in mijn carrière.”
Beste motor ooit mee gereden?
EdB: “De Honda CR250 1988 was de beste motor waar ik ooit mee gereden heb. Deze kwam van KTM 250cc af. De toenmalige dealer Dentho Motors uit IJzendoorn, waar ik KTM voor reed, zei in 1987 tegen mij: “Je moet eens een ander merk proberen, Kawasaki of Honda. Ik heb toen de Honda van Jacky de Bruin uit Overloon mogen lenen. Wij gingen toen 20 ronden rijden, eerst met de KTM en later met de Honda. Met de Honda reed ik een volle minuut sneller over die 20 ronden!”
MXMag: Hoe kijk jij naar de huidige motorcrosswereld?
EdB: ”In verband met de drukte van mijn nertsenfarm ben ik na mijn carriere weinig naar de motorcross gaan kijken. Sinds een paar jaar ben ik weer naar de Grand Prix gaan kijken. Een wedstrijd of 6-7 probeer ik er per jaar te bezoeken. Wat mij opvalt is dat alles nu veel grootser is opgezet. Het is alleen jammer dat Youthstream ook naar landen zoals Indonesië, Hong Kong en meer van dat soort landen gaat om een Grand Prix te rijden. Daar staan dan nog geen 20 rijders achter het starthek klaar. In mijn optiek kun je veel beter in onze omringende landen meer Grand Prix organiseren. In Italië hebben ze ook twee of drie en dit is kostenbesparend voor de fabrieks-team’s.”
MXMag: Dank je wel voor je rijd!
EdB: “Heel graag gedaan.”
Door: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: #Eigenfoto
Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…