Reactie Alpinestars in airbag-dispuut

Vorige vrijdag publiceerde Dainese een persbericht  over een belangrijke uitspraak in een rechtzaak over patenten met Alpinestars. Het gerechtshof van München heeft namelijk de uitgesproken dat het Tech-Air-systeem van Alpinestars inbreuk maken op het EP2412257B1-patent van Dainese. Ook in andere landen lopen er gelijkaardige rechtzaken.

Deze week was het de beurt aan Alpinestars. Op haar beurt kwam het Italiaanse merk met een persbericht naar buiten waarin het ingaat op haar kant van het verhaal. Alpinestars geeft ook aan dat het de juridische strijd over de patenten niet opgeeft en zich beraadt over volgende stappen.

Persbericht Alpinestars:
Op 7 februari 2019 velde het hogere regionale gerechtshof van München een vonnis dat het Tech-Air®-vest van Alpinestars het EP 2 412 257 B1-octrooi van Dainese S.p.A. schendt.

Alpinestars wil verduidelijken dat deze actie nooit over de kern van de Alpinestars Tech-Air®-technologie ging. Op geen enkel moment, in het verleden of heden, heeft een actie of patentinbreuk betrekking gehad op het elektronische management, algoritme of het ontplooiingsmechanisme, of welk ander onderdeel dan ook dat wordt gebruikt binnen de geheel unieke en geavanceerde Tech-Air®-technologie van Alpinestars.

Verder is deze uitspraak beperkt tot de Duitse markt. Het heeft geen invloed op andere gebieden binnen Europa of de wereldmarkt waarin Tech-Air® beschikbaar is in het dealernetwerk van Alpinestars.

Oorspronkelijk kloeg Dainese vermeende inbreuken op basis van drie patenten in Duitsland aan. Geen van de inbreuken verwijst naar Tech-Air®-technologie: één klacht werd ingetrokken door Dainese op 22 december 2016, met betrekking tot octrooi EP 2 373 188, nadat dit octrooi door het Europees Octrooibureau was ingetrokken. De overige twee patenten zijn in Duitsland betwist. Het tweede, EP 2 373 190, heeft alleen betrekking op enkele specifieke kenmerken van de luchtzak die in het Tech-Air® vest wordt gebruikt, werd volledig afgewezen door het Duitse federale octrooigerecht op 15 mei 2018. Dainese ging tegen deze beslissing in beroep.

Het derde, EP 2 412 257 B1, betreft de algemene installatie van een opblaasbare luchtzak-constructie in een ‘zak’ van een kledingstuk met elastische panelen. Dit is het punt waarop de octrooi-inbreuk claim van vorige week werd bevestigd. Zodra het gerechtshof het schriftelijke oordeel vrijgeeft, zal Alpinestars deze details bestuderen alvorens een beslissing te nemen over haar volgende stappen.

Alpinestars wil er op wijzen dat het binnen het Duitse Federaal Hof van Justitie een beroep aanhangig heeft gemaakt over de geldigheid van dit octrooi (EP 2 412 257 B1) .

Zoals consequent vermeldt in dit juridische proces, respecteert Alpinestars de intellectuele eigendomsrechten van derde partijen en verwacht hetzelfde met betrekking tot zijn eigen intellectuele eigendomsrechten. De zeer innovatieve Tech-Air®-producten van Alpinestars zijn gebaseerd op jaren van intern onderzoek en ontwikkeling, uitgevoerd door een eigen team van toonaangevende onderzoeks- en ontwikkelings staff.

Sinds de start van het Tech-Air®-project, dat in 2001 begon, was het doel om vrij te kunnen rijden met de meest geavanceerde innovaties op het gebied van bescherming. Dit heeft geresulteerd in geavanceerde- en performante technologie. Tech-Air® is ’s werelds eerste airbag die volledige bescherming van het bovenlichaam in een overdraagbaar vest biedt en bevat een volledig onafhankelijk elektronisch managementsysteem, zonder afhankelijkheid van externe apparaten (sensoren of GPS), om ongevalsdetectie en het volledig opblazen van de airbags vóór de eerste botsing te garanderen, inclusief dubbele lading voor de circuit- en off-road mogelijkheid zoals gedemonstreerd in de Dakar Rally van 2019.

De Tech-Air®-producten van Alpinestars vormen een innovatieve bijdrage aan een verhoogde veiligheid van motorrijders.

Steven

Recent Posts

Bertram Thorius tekent bij De Baets MX Team-Yamaha

Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…

1 uur ago

Jeremy Seewer: “de Ducati is ongelooflijk goed in de bochten”

In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…

3 uur ago

Fredsoe zet handtekening bij Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna

Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…

5 uur ago

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

7 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

1 dag ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

1 dag ago