In Arlington deed zich een veelbesproken accident voor tussen Tyler Bowers en Justin Barcia. Dit Incident leidde tot de diskwalificatie van Bowers die zijn relaas over de feiten met ons deelt via Instagram. In zijn statement hekelt Bowers voornamelijk de willekeur waarmee deze incidenten bestraft worden, en dat er geen lijn zit in de beslissingen van de jury. Lees nu het volledige statement van Tyler Bowers hier op MXMag!
Tyler Bowers:
Vooraleerst wil ik mij graag verontschuldigen ten opzichten van mijn team en fans voor de gebeurtenissen die zich hebben voorgedaan. Wat ik nu ga zeggen is geen excuus voor mijn daden, maar hopelijk kan ik toch wat licht laten schijnen over het feit dat ik vind dat er een gebrek aan constante is bij de officials die over deze incidenten moeten oordelen. Ik zelf ben in het verleden ook niet altijd een engel geweest, maar ik ben de afgelopen jaren wel behoedzaam geweest om mezelf buiten situaties zoals deze te houden. Ik geloof dat agressief racen onze sport maakt tot wat hij vandaag de dag is. Zelf heb ik zeker ook al enkele agressieve manoeuvres gemaakt, dus omgekeerd moet ik deze dan ook maar kunnen verdragen. Hoewel er nog altijd een grens is, en als professioneel racer weet je wanneer je deze hebt overschreden. Wat ik afgelopen nacht probeerde te doen was het rijden van een agressieve wedstrijd, net zoals ik deze zelf omgekeerd ook al heb moeten ondergaan. Inplaats van mij enkel neer te leggen bij de agressie van andere piloten betaalde ik terug met gelijk munt, wat er helaas voor zorgde dat beide van ons ten val kwamen.
Terwijl ik persoonlijk mijn opgelegde sanctie nogal extreem vind, ben ik het niet 100% oneens met de beslissing van de AMA of de FIM (in het bijzonder John Gallagher). Mijn probleem zit hem voornamelijk in het gebrek aan constante waarop verschillende comités zich baseren voor het maken van deze beslissingen. Er zijn door mezelf en andere piloten al meerdere incidenten aan de officials voorgelegd omtrent de over de top agressieve race tactieken van Justin Barcia. Ik zelf weeg bv. 90 Kg, Waardoor ik niet zo makkelijk een krimp geef wanneer iemand anders mij raakt. Ik kom dus niet altijd ten val, zelfs al is de impact krachtig genoeg om mijn kuitbeen te breken, spaken uit mijn wielen te scheuren, gaten in mijn achterbrug te maken en het buigen van mijn remschijven en remhendels. Wanneer ik dus hard genoeg geraakt word om lichamelijke letsels op te lopen kan ik deze impacts soms beter verdragen aangezien ik een zwaarder gebouwde piloot ben. Al wil het niet zeggen omdat ik niet ten val kom dat dit manoeuvre niet zonder slechte bedoelingen werd ingezet. Helaas heeft de AMA en FIM nooit iets ondernomen wanneer ik of andere piloten dit onder hun aandacht brachten.
Deze organisaties zijn er om incidenten zoals deze gepast te behandelen, en nu willen ze mij als voorbeeld gebruiken door mij een straf op te leggen voor iets wat eerder onbestraft bleef. Ik sprak eerder dit jaar nog met Mr. Gallagher in Oakland en zij “Als u uw job niet doet dan is het binnenkort het wilde westen op het circuit, doe uw job Meneer.”
Op het moment dat ze mij mijn straf meedeelde kon ik mezelf ook nog eens nauwelijks verdedigen, aangezien ik continu onderbroken werd door een official die zelf nog nooit aan een professionele motocross wedstrijd heeft deelgenomen. Het stoort mij enorm dat deze official die zich zelf in een machtspositie bevind met mij ging argumenteren over feiten die ik zelf heb zien gebeuren op het circuit, feiten waar hij zelf geen besef van heeft zoals: cross jumping in de ritme sectie, schreeuwen,… . Dit alles gebeurde voorafgaande aan het voorval dat de camera kon vastleggen in die ene bewuste bocht. Mocht deze official in kwestie een politieagent zijn geweest met een pistool zou hij hebben staan beven van angst en woede vooraleer hij in een overhaaste beslissing de trekker overhaalde. Dit nog voor hij maar een poging ondernam om op een rationele manier met mij en mijn team te communiceren.
Er zijn uit het verleden te veel voorbeelden waarbij geen disciplinaire sancties zijn genomen. Het meest vergelijkbare voorbeeld speelde zich af vlak na dat ik zelf mijn sanctie kreeg toegewezen. Sorry Mitchell Oldenburg, maar ik ga jou gebruiken al voorbeeld (zie video). Op het moment dat ik mijn straf kreeg toegewezen deed zich in de exact zelfde bocht andermaal het zelfde incident voor, maar dit maal bleef het onbestraft. Waar is dan de constante! #doyourjob
Overigens denk ik niet dat dit iets te maken heeft met het recente kalkincident of met wat ik zelf samen met andere piloten en teams probeer te verwezenlijken met de supercross promotors. Tussen beide partijen is er een betere communicatie, en we zullen elkaar ieder weekend blijven ontmoeten om bepaalde zaken aan te kaarten en elkaar beter te informeren. Ik denk dat door het verderzetten van deze vergaderingen voorvallen als deze er alleen maar op zullen verbeteren, zolang iedereen zijn standpunt maar kan delen en we elkaar zo beter kunnen begrijpen (ook al zijn we het niet altijd met elkaar eens).
Tekst: Dieter Jans
Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…