De Italiaanse Honda distributeur REDMOTO nodigde ons uit om kennis te maken met hun uitgebreide aanbod Honda enduromotoren. Samen met de Belgische invoerder JMG Racing vlogen we enkele we enkele weken geleden naar Genua voor een uitgebreide kennismaking!
Het is een mooi plaatje: de vier speciaal ontwikkelde motoren die ons netjes op een rij verwelkomen. De kruisbestuiving tussen RedMoto en de fabriek in Japan is visueel zeker geslaagd! Een blik op zowel de look als de afwerking maken duidelijk dat dit bovenal echte Honda’s zijn. Dat deze samenwerking aanslaat, blijkt zowel uit de sportieve resultaten van de RedMoto enduro WK-toppers als de stijgende belangstelling voor deze bijzondere CRF motorfietsen zowel in België als in Nederland.
Op basis van de CRF crossmotoren zorgt RedMoto voor de ombouw tot enduro’s. Echte enduromotoren overigens, die allemaal een Europese typegoedkuering hebben en voldoen aan de Euro-4 emissienormen. Geen 18” wiel; een snel toegevoegde zijstandaard of gekunstelde pogingen om de crossers tot enduro te ‘vermaken’. RedMoto heeft dan ook hard gewerkt om doorwinterde enduro-en off-road rijders een motorfiets aan te bieden die aan hun hoge verwachtingen voldoet. Gekoppeld aan Honda’s legendarische productfilosofie levert deze oefening een zeer interessante cocktail op!
Rijkelijk uitgerust
Vooraan vinden we de Showa 49mm vork die voor de gelegenheid een specifieke setting krijgt. Van de nokkenassen en injectie, de elektrische starter, drie vermogenscurves, een dubbele Termignoni uitlaatlijn met carbon eindkappen, een doorschijnend benzinereservoir van 7.3 liter, launchcontrol dat het vermogen beperkt bij onvoldoende grip, een ventilator en radiatorbeugels in inox, bescherming voor het motorblok, flexibele handkappen van Circuit, bescherming van de schijfrem vooraan, efficiënte LED verlichting voor en achteren een Rental stuur (zonder crossbar) en een anti-diefstal slot…
Allemaal dragen ze hun steentje bij tot een kwalitatief endurogevoel. Qua uiterlijk maken de zwart geanodiseerde aluminium wielen, uitgerust met Metzeler 6 Days Extreme-banden, de presentatie compleet. Veelbelovend!
Op naar de praktijk. Hoe presteert deze Japans-Italiaanse schone in onze special voor de dag? We krijgen een kronkelende en vrij zware ‘test’ tussen de bomen voorgeschoteld. Je hoort ons niet klagen maar het is jammer dat we de vier motoren daarnaast niet hebben kunnen proberen in een softere, meer vloeiende omgeving. De meer relaxte off-road rit staat immers hoog op de favorietenlijst van de gemiddelde Nederlandse of Belgische endurist.
CRF 300 X
Ik begin met de 300, qua ergonomie valt er niet veel aan te merken. De Honda is weliswaar wat kleiner, maar voor wie groter van postuur is biedt het nodig verstelwerk aan het stuur dat meer naar voor kan geplaatst worden, soelaas. Eén druik op de knop en de motor komt fluks tot leven. Helaas zonder hydraulisch koppeling (wel in 2020?). Een manco dat zich laat voelen in het hyper-technische, kronkelende werk dat we vandaag voor de wielen krijgen. Hierdoor houden we voortdurend de wijsvinger op de hendel.
De drie verschillende mappings geven telkens een totaal verschillend karakter aan de motor. Op zich laat deze middenklasser zich nog het best omschrijven als een grote kwartliter, mét meer pit. De 250 cilinder die werd opgeboord tot 295,5cc, met toevoeging van een Vertex piston, beviel ons het meest in “map 3”. Meteen de meest agressieve instelling maar ze biedt ook de meest natuurlijke reactie op het gashendel. Het frame is erg precies en spoort aan om flink door de sporen te jakkeren, met het risico op onderstuur.
Hoewel hij qua vering nog steeds best stevig aanvoelt, is de combinatie met het blok zeker niet verkeerd. Deze motor is speels, makkelijk te hanteren en veelzijdig op de verschillende secties van ons traject. Tijdens mijn tweede sessie in de namiddag kies ik voor “map 2”. Dan liggen de snelste lijnen er al veel zwaarder bij en pas ik zelf mijn rijstijl aan. Ik laat de motor doorlopen en probeer de bochten zo soepel mogelijk te ronden. In deze gedaante is de CRF300 minder veeleisend. Ja, het teampo lag lager maar de motor was zeker niet minder efficiënt.
CRF 400 X
De kleine 450 toont zich nerveuzer in de zware stukken. Hier lijkt “map 1” het beste compromis. Echt aanvallen omdat je te veel beperkt wordt door de combinatie van de vijfbak en de koppeling met kabel. Natuurlijk is deze 400 krachtiger, hij vermoeidt meer en rijtechnisch vraagt hij gewoon méér van de rijder. Daarom is dit zeker geen allemansvriend. Jammer omdat deze cilinderinhoud toch populair is. Eigenlijk hadden we deze CRF400 X graag aan de tand gevoelde in de omliggende bergen of op een mooie special. We zijn er zeker van dat deze motor op ander terrein, lees: met meer ruimte, beter tot zijn recht zou komen.
CRF 450 X
Zodra je vertrekt voel je onmiddellijk de kracht van de motor. Noch bij het remmen of in putten, wordt je echter iets gewaar van het extra gewicht. Je moet alleen wat nauwkeuriger sturen. Zelfs als je technisch rijdt, reageert de motor lineair en gaat behoorlijk effectief vooruit op nijdige klimmetjes. In de eerste map, de meest aggressieve, is de motor eigenlijk makkelijker te hanteren. Dit verleent de CRF450 X een levendig karakter waar een rijder van een goed niveau zeker raad mee weet.
Twee jaar geleden mocht ik deze 450 proberen in Sardinië. Destijds kon hij me niet overtuigen als endurowapen. Nu liggen de kaarten anders. Dit is zeker geen motor voor iedereen, maar hij heeft wel veelbelovende argumenten in huis.
CRF 250 X
We eindigen met het “velooke”, de lichtste motor van het RedMoto enduro assortiment. Deze nieuwkomer pas perfect voor rijders die de discipline ontdekken. Voor de meest veeleisende rijders is het een must om de meest agressieve mapping te selecteren omdat de Honda wat power mist.
Bij hogere snelheden en vooral tijdens veranderingen van richting, was de voorkant een beetje wispelturig en ongemakkelijk. Door een zachtere instelling van de vork aan het begin van de compressie zou dit euvel moeten verholpen zijn. We merkten dit fenomeen op alle vier de modellen maar vooral bij het pluimgewicht van de familie, de kwartliter liet het zich het meest nadrukkelijk voelen.
Aan de andere kant heeft de CRF250X wel gewichtige troeven van zodra je voldoende grip hebt. Dankzij het hyperreactieve en precieze chassis kan je obstakels zowel in “attack” modus als “rustigaan” overwinnen. Iedereen zal er zijn gading in vinden!
Mijn persoonlijke voorkeur
Als het u het mij vraagt dan gaat mijn persoonlijke voorkeur naar de CRF300X. Omwille van zijn veelzijdigheid en het gebruiksgemak. De 250 en de 450 komen gelijk als tweede. Ze hebben elk heel wat te bieden om het even het niveau van de rijder. Wat mij betreft schiet de 400 wat te kort door zijn tekortkomingen qua progressieve reactie op het gas. Door de tijd tussen het moment dat je op het gas gaat en de respons qua vermogen krijg je een ON/OFF effect.
In ding staat echter buiten kijf. Het zijn alle vier zeer hoogwaardige motoren die eindelijk een nieuw Japans enduro-alternatief bieden. Volgend jaar zouden ze trouwens moeten profiteren van een hydraulische koppeling en mogelijk een 6-versnellingsbak. Twee ingrediënten waardoor ze absoluut zouden uitblinken.
Wie nu al wie uitblinken kan bij RedMoto terecht voor een speciale serie met allerlei racingonderdelen en jawel zelfs die befaamde hydraulische koppeling. Deze limited edition is dan ook absoluut fantastisch. Reken wel op zo’n 1600 € bovenop het oorspronkelijke budget om één van deze kleine juweeltjes de jouwe te noemen!
DISTRIBITEUR BELGIË
JMG Racing BVBA
Fond Jowa 2A
4890 THIMISTER
GSM: 0486 77 00 10
INVOERDER NEDERLAND
Mulders Motoren
Vrijheidsweg
9641 KP Veendam
T: 0598-614 506
E: verkoop@muldersmotoren.nl
Tarieven 2019
CRF250RXK ENDURO: 9.899 € – Prijs NL: € 10.990
CRF300RXK ENDURO: 10.299 € – Prijs NL: € 11.450
CRF400RXK ENDURO: 10.499 € – Prijs NL: € 11.850
CRF450RXK ENDURO: 10.499 € – Prijs NL: € 11.850
CRF450RXK SUPERMOTO: 11.199 € – Prijs NL: € 12.599
CRF 2019 EDITION SPECIAL
CRF250RK ENDURO SPECIAL: 10.999 € – Prijs NL: € 12.399
CRF250RK ENDURO SPECIAL CORE MANUAL: 11.400 € – Prijs NL: € 12.799
CRF250RK ENDURO SPECIAL RADIUS CX: 11.580 € – Prijs NL: € 12.980
CRF300RK ENDURO SPECIAL: 11.360 € – Prijs NL € 12.799
CRF300RK ENDURO SPECIAL CORE MANUAL: 11.785 € – Prijs NL € 13.099
CRF300RK ENDURO SPECIAL RADIUS CX : 11.940 € – prijs NL € 13.250
CRF400RK ENDURO SPECIAL : 11.845 € – Prijs NL € 13.350
CRF400RK ENDURO SPECIAL CORE MANUAL: 12.270 € – Prijs NL € 13.799
CRF400RK ENDURO SPECIAL RADIUS CX : 12.420 € – Prijs NL € 13.950
CRF450RK ENDURO SPECIAL : 11.845 € – Prijs NL € 13.350
CRF450RK ENDURO SPECIAL CORE MANUAL: 12.270 € – Prijs NL € 13.799
CRF450RK ENDURO SPECIAL RADIUS CX : 12.420 € – Prijs Nl € 13.950
Optionele Termignoni complete lijn: 1.490 € – Prijs NL € 1399
Tekst: Christophe Bertrand
Foto’s: RedMoto
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…