Winter is coming. De titels zijn verdeeld, er is gestreden tot het einde. Maar wat doen we nu met de komende periode zonder wedstrijden?
Nu staat er voor de meeste motorcross rijders een periode van complete rust voor de deur, de winterstop. Maar hoe overleef je deze periode? Iedereen heeft wel al eens horen zeggen: “Het kampioenschap win je in de winter” of “Ik heb een goede/slechte winter doorgemaakt”. Wat willen ze daar nu mee zeggen? Klopt het dat je een kampioenschap kan winnen in de winter?
Natuurlijk kan je geen outdoor kampioenschap winnen in de winter. Een motorcross wedstrijd of kampioenschap moet steeds gereden worden. Er zijn tal van factoren die roet in het eten kunnen gooien waardoor je de kans op een titel aan je neus ziet voorbij gaan, denk maar aan een blessure of motorpech. Toch kan je gemakkelijk een seizoen verliezen in de winter door jezelf slecht voor te bereiden. In de volgende reeks artikels leer je allerlei tips van Fysieke Coach Yente Dourte (Coach bij X Performance en Energy Lab) om je winter voorbereiding optimaal te laten verlopen.
Het seizoen staat voor de deur, dit is vaak het moment waarop velen onder ons denken: “Dju, ik moet er nog aan beginnen”. Ik heb de vorige weken en maanden tal van tips met jullie gedeeld om beter aan het seizoen te starten. Het kan natuurlijk dat je nog niet de motivatie hebt gehad om eraan te beginnen maar dan is de vraag, wat moet ik nu doen om zo snel mogelijk in vorm te komen?
Eén van de belangrijkste zaken, stel gewoon niet uit en werk proactief. Wil je resultaten dan zal je er op een constante manier voor moeten werken. Op het einde wordt je ervoor beloond.
Ja, jullie lezen het goed! Verpruts je tijd niet met de voorbereiding die je normaal in de winter zou moeten doen. Start meteen met het echte werk, ronde tijden zetten en reeksen rijden tegen de klok. In het begin zal dit rampzalig ogen maar de aanhouder wint. Onthou wel goed, als je de voorbereidingen niet gedaan hebt, (lees hier meer over de basisuithouding en wintervoorbereiding) ben je sneller vatbaar voor overtraining, ziektes, terugval midden in het seizoen en dergelijke. Daarom is het niet de slimste manier maar het is een noodoplossing. Meer info over overtraining kan je hier terugvinden
Aangezien de kans op overtraining een stuk groter is zonder degelijke basisuithouding of degelijke wintervoorbereiding is het belangrijk dat je goed naar je lichaam luistert. Een ochtendpols meten is een belangrijke tool die je kan gebruiken om overtraining op te sporen. Zie je dat je ochtendhartslag gedurende minstens 4 – 7 dagen blijft stijgen kan dit wijzen op overtraining. Probeer dan zeker en vast je intensiteit van je trainingen te verminderen. Loop je steeds keer op keer tegen die overtraining, probeer dan advies te vragen aan een trainer, hij zal jou met veel plezier bijstaan om jouw trainingen op een verantwoorde en efficiënte manier in te plannen.
Veel succes bij het begin van het seizoen!
Heb je vragen rond overtraining of denk je zelf de symptomen te hebben van overtraining kan je steeds Yente Dourte contacteren hij helpt jou met veel plezier verder.
Contacteer onze coach op volgend email adres: Yente.dourte@motocrossmag.be
Tekst: YD
Foto: Dieter Jans
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…