Categories: ProductenSlideshow

Leatt geeft tekst en uitleg over het incident met Brad Anderson

Tijdens de Hawkstone international kwam tweevoudig EMX300 kampioen Brad Anderson zwaar ten val, waarbij zelfs het mondstuk van zijn helm het begaf. Helmfabrikant Leatt kwam daarom met een verklaring als gevolg van dit spijtige voorval. 

Leatt:

Helm Impact Dynamics: “Na de crash van afgelopen zondag tijdens de Hawkstone international waarbij Brad Anderson betrokken was, zou Leatt Corporation de volgende verklaring willen afleggen.

Vooraleerst willen we Brad een spoedig herstel toewensen. Brad werd zondagavond uit het zieken ontslagen, nadat hij de nodige hersen en lichaamsscans had ondergaan. Deze bleken allemaal positief, waardoor we kunnen stellen dat Brad geen verdere hersenletseles of ernstige gezichtsfracturen buiten zijn neus heeft opgelopen.

Het doel van een helm is net zoals bij alle andere veiligheidsproducten om het risico op zware verwondingen te verkleinen. Onze helmen zijn dan ook ontworpen om te vervormen en breken onder een bepaalde belastingen om zo de versnellende krachten die worden overgebracht naar het hoofd, de hersenen en de nek te verminderen. Hierdoor word de kracht die nodig is om de helm te vervormen afgetrokken van de totale kracht van de impact, waardoor deze zich niet langer richt op het hoofd, de hersenen en de nek van de rijder.

Al onze motorhelmen voldoen en overtreffen één of beide van de algemeen aangenomen veiligheidsnormen, namelijk; ECE 22-05 en DOT (FMVSS nr. 218). Zoals u wel weet gebeurt hetzelfde ongeval zelden tweemaal, aangezien er altijd verschillende ongeval factoren in het spel zijn die niet gelimiteerd blijven tot het gewicht van de piloot, de snelheid van de impact, de betrokkenheid van een motor, de omstandigheden van het parcours,… . Het is voor Leatt daarom ook onmogelijk om het exact zelfde voorval opnieuw te simuleren. Al kan u hopelijk  aan de hand van onderstaande video begrijpen hoe groot de kracht van de impact geweest moet zijn zodat het mondstuk van Brad zijn helm kon breken. We zijn opgetogen dat Brad volledig zal herstellen, en we zijn blij dat hij een op veiligheid getest en gecertificeerd Leatt-product gebruikte.

In onderstaande video wordt een gewogen kopvorm getoond wanneer deze aan de de ECE-standaard botssnelheid van 5,5 meter per seconde aan het mondstuk word onderworpen. Daarnaast hebben we de test ook uitgevoerd aan een impact van 6,5 meter per seconde, dit is meer dan de eisen die de FIM oplegt voor wegrace begrippen aangezien het mondstuk hier aan een impact van  6 meter per seconde moet weerstaan.

Tekst: Dieter Jans

Recent Posts

Standing Construct stopt met hun motorcross-team

Vanavond kregen we het bericht binnen op de redactie dat het Belgische Standing Construct Team…

2 uur ago

Hermans/Van den Bogaart winnen de ONK te Lierop!

Koen Hermans en Ben van den Bogaart hebben de ONK Zijspancross in Lierop gewonnen en…

9 uur ago

VIDEO: MX Of Nations Highlights

De voorbije MX of Nations in Matterley Basin waren er zeker één met een gouden…

10 uur ago

Van Grinsven neemt de leiding over in Lierop

In het zonnige Lierop heeft Jan Vlaeymans de achtste wedstrijd van het KNMV Open Nederlands…

13 uur ago

Reacties van bronzen Team NL!

Na een 6de plek in de kwalificatieraces op zaterdag reed TeamNL onder leiding van een…

1 dag ago

Karlis Reisulis wint de Ricky Carmichael Award

Tijdens de Monster Energy Motocross of Nations 2024 heeft Karlis Reisulis de Ricky Carmichael Award…

1 dag ago