Tijdens de Hawkstone international kwam tweevoudig EMX300 kampioen Brad Anderson zwaar ten val, waarbij zelfs het mondstuk van zijn helm het begaf. Helmfabrikant Leatt kwam daarom met een verklaring als gevolg van dit spijtige voorval.
Leatt:
Helm Impact Dynamics: “Na de crash van afgelopen zondag tijdens de Hawkstone international waarbij Brad Anderson betrokken was, zou Leatt Corporation de volgende verklaring willen afleggen.
Vooraleerst willen we Brad een spoedig herstel toewensen. Brad werd zondagavond uit het zieken ontslagen, nadat hij de nodige hersen en lichaamsscans had ondergaan. Deze bleken allemaal positief, waardoor we kunnen stellen dat Brad geen verdere hersenletseles of ernstige gezichtsfracturen buiten zijn neus heeft opgelopen.
Het doel van een helm is net zoals bij alle andere veiligheidsproducten om het risico op zware verwondingen te verkleinen. Onze helmen zijn dan ook ontworpen om te vervormen en breken onder een bepaalde belastingen om zo de versnellende krachten die worden overgebracht naar het hoofd, de hersenen en de nek te verminderen. Hierdoor word de kracht die nodig is om de helm te vervormen afgetrokken van de totale kracht van de impact, waardoor deze zich niet langer richt op het hoofd, de hersenen en de nek van de rijder.
Al onze motorhelmen voldoen en overtreffen één of beide van de algemeen aangenomen veiligheidsnormen, namelijk; ECE 22-05 en DOT (FMVSS nr. 218). Zoals u wel weet gebeurt hetzelfde ongeval zelden tweemaal, aangezien er altijd verschillende ongeval factoren in het spel zijn die niet gelimiteerd blijven tot het gewicht van de piloot, de snelheid van de impact, de betrokkenheid van een motor, de omstandigheden van het parcours,… . Het is voor Leatt daarom ook onmogelijk om het exact zelfde voorval opnieuw te simuleren. Al kan u hopelijk aan de hand van onderstaande video begrijpen hoe groot de kracht van de impact geweest moet zijn zodat het mondstuk van Brad zijn helm kon breken. We zijn opgetogen dat Brad volledig zal herstellen, en we zijn blij dat hij een op veiligheid getest en gecertificeerd Leatt-product gebruikte.
In onderstaande video wordt een gewogen kopvorm getoond wanneer deze aan de de ECE-standaard botssnelheid van 5,5 meter per seconde aan het mondstuk word onderworpen. Daarnaast hebben we de test ook uitgevoerd aan een impact van 6,5 meter per seconde, dit is meer dan de eisen die de FIM oplegt voor wegrace begrippen aangezien het mondstuk hier aan een impact van 6 meter per seconde moet weerstaan.
Tekst: Dieter Jans
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…
Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…