Categories: ProductenSlideshow

Leatt geeft tekst en uitleg over het incident met Brad Anderson

Tijdens de Hawkstone international kwam tweevoudig EMX300 kampioen Brad Anderson zwaar ten val, waarbij zelfs het mondstuk van zijn helm het begaf. Helmfabrikant Leatt kwam daarom met een verklaring als gevolg van dit spijtige voorval. 

Leatt:

Helm Impact Dynamics: “Na de crash van afgelopen zondag tijdens de Hawkstone international waarbij Brad Anderson betrokken was, zou Leatt Corporation de volgende verklaring willen afleggen.

Vooraleerst willen we Brad een spoedig herstel toewensen. Brad werd zondagavond uit het zieken ontslagen, nadat hij de nodige hersen en lichaamsscans had ondergaan. Deze bleken allemaal positief, waardoor we kunnen stellen dat Brad geen verdere hersenletseles of ernstige gezichtsfracturen buiten zijn neus heeft opgelopen.

Het doel van een helm is net zoals bij alle andere veiligheidsproducten om het risico op zware verwondingen te verkleinen. Onze helmen zijn dan ook ontworpen om te vervormen en breken onder een bepaalde belastingen om zo de versnellende krachten die worden overgebracht naar het hoofd, de hersenen en de nek te verminderen. Hierdoor word de kracht die nodig is om de helm te vervormen afgetrokken van de totale kracht van de impact, waardoor deze zich niet langer richt op het hoofd, de hersenen en de nek van de rijder.

Al onze motorhelmen voldoen en overtreffen één of beide van de algemeen aangenomen veiligheidsnormen, namelijk; ECE 22-05 en DOT (FMVSS nr. 218). Zoals u wel weet gebeurt hetzelfde ongeval zelden tweemaal, aangezien er altijd verschillende ongeval factoren in het spel zijn die niet gelimiteerd blijven tot het gewicht van de piloot, de snelheid van de impact, de betrokkenheid van een motor, de omstandigheden van het parcours,… . Het is voor Leatt daarom ook onmogelijk om het exact zelfde voorval opnieuw te simuleren. Al kan u hopelijk  aan de hand van onderstaande video begrijpen hoe groot de kracht van de impact geweest moet zijn zodat het mondstuk van Brad zijn helm kon breken. We zijn opgetogen dat Brad volledig zal herstellen, en we zijn blij dat hij een op veiligheid getest en gecertificeerd Leatt-product gebruikte.

In onderstaande video wordt een gewogen kopvorm getoond wanneer deze aan de de ECE-standaard botssnelheid van 5,5 meter per seconde aan het mondstuk word onderworpen. Daarnaast hebben we de test ook uitgevoerd aan een impact van 6,5 meter per seconde, dit is meer dan de eisen die de FIM oplegt voor wegrace begrippen aangezien het mondstuk hier aan een impact van  6 meter per seconde moet weerstaan.

Tekst: Dieter Jans

Recent Posts

VIDEO: de nieuwe enduro’s op de EICMA 2024

De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…

4 uur ago

FOTO: Beta op drift met Casey Stoner!

Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…

5 uur ago

VIDEO: Watch-party met Kay De Wolf

Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…

16 uur ago

David Cracco met Dreams Racing in het EMX125

Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…

21 uur ago

Coenen bros in Fly Racing voor 2025

Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…

21 uur ago

MX-Handel Racing met Brumann in de MXGP

Na slechts een seizoen komt er al een breuk tussen Kevin Brumann en SixtySeven Racing…

21 uur ago