Net zoals zijn collega-fabrieksrijders in het WK motorcross heeft Romain Febvre zijn huiswerk gemaakt om een antwoord te vinden op de Red Bull KTM-dominantie. De belangrijkste verandering is de samenwerking met coach Jacky Vimond.
De 2015 MXGP wereldkampioen moest de afgelopen drie seizoenen afrekenen met blessures. Febvre werkt al geruime tijd alleen maar veranderde voor 2019 het geweer van schouder. Daarvoor heeft hij de Monster Energy Kemea Yamaha MX2 coach Jacky Vimond onder de arm genomen. Doel van de samenwerking: zijn vakmanschap als rijder aanscherpen en zijn mentaliteit bijspijkeren. Romain begint aan zijn vijfde jaar in de MXGP, tevens zijn vijfde jaar met Yamaha.
“Ik concentreer me nu veel meer op mezelf. Dat hoort bij de mentale kant van het werk dat ik met Jacky doe,” zegt de Monster Energy Yamaha rijder. “Die voorbereiding hoort ook bij racen. Vorig jaar was ik misschien te bezorgd over bepaalde andere rijders en nu kan het mij niet echt schelen wat ze doen. Dat is een heel andere benadering voor mij. We hebben nu al tijdens de eerste paar [pre-season] races gezien dat het werkt. Mijn snelheid was veel beter, ik werd enkel afgestopt door een paar fouten. Wat volgens mij normaal is aangezien het ondertussen vijf maanden geleden is dat mijn laatste race reed.”
Febvre miste de afsluitende GP in Imola. Bovendien moest hij verstek geven voor de Motocross of Nations als gevolg van een hersenschudding die hij opliep in Turkije. Pas half november begon hij weer met rijden en testen. In totaal keek Romain zo tegen een verplichte pauze van tweeënhalve maand aan. Daarna ging Febvre flink aan de bak met een intensieve periode van motortraining en testen in Italië en Zuid-Europa.
Ook nieuw in de voorbereiding van de #461 is de trainingstandem die hij sinds deze winter vormt met Ben Watson, ook een pupil van ex-wereldkampioen Vimond. Op die manier heeft Febvre voortaan een referentie qua tempo op de baan. Dat was een ongebruikelijke zet voor Febvre die vroeger steeds alleen trainde. Zoals bekend had de Fransman ook lang een gespannen relatie met zijn destijdse teamgenoot Jeremy Van Horebeek.
“Ik was al wel bevriend met Ben, maar we zijn vorig jaar geworden nadat we een aantal keer op dezelfde banen trainde,” verduidelijk Romain. “Nu hebben we veel samen getraind en ik denk dat het iets is dat we ook gedurende het seizoen zullen doortrekken. Toegegeven, het helpt dat hij in een andere categorie rijdt. We pushen elkaar zeker maar het wordt niet negatief of overdreven competitief op het circuit. ”
Febvre beschreef de komst van die andere Jeremy- Seewer dus- in het Yamaha fabrieksteam als “een frisse wind”. De onbevangen blij van Jacky Vimond op zijn programma zorgde echter voor een grondige verandering. De expertise van de veteraan heeft Febvre ook geholpen om zijn positie en houding ten opzichte van de YZ450F bij te stellen.
Hij hoopt dat die nieuwe aanpak hem kan terugbrengen naar het niveau, de vorm en het vertrouwen waarmee Romain in 2015 de doorbraak forceerde. “Ik mag wel zeggen dat ik nu ook veel meer rij, vooral in vergelijking met vorig jaar. Toen werkte ik hard fysiek en plande mijn motortrainingen daar rond. Nu train ik misschien minder fysiek en zette ik meer uren op de motor. Maar ik voel me echt goed. Elke week heb ik weer iets geleerd over de voorbereiding van de motor of mezelf. Over het algemeen is dit de beste winter die ik ooit heb gehad. Ik voel dat ik me in een geweldige uitgangspositie bevind met een heel goede kans om voor de titel te strijden.”
Tekst: Adam Wheeler/Tom Jacobs
Foto’s: Yamaha Racing
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…
Na slechts een seizoen komt er al een breuk tussen Kevin Brumann en SixtySeven Racing…