In de rubriek #Watdoejijnou kijkt MXMag.nl wat voormalige topcrossers vandaag de dag doen. Hun gezinsleven en hun huidige werkzaamheden. Hoe kijken ze terug op hun carriere, de hoogte en dieptepunten. Deze maand hebben wij voormalig GP-rijder en vele jaren een vaste waarde in het BK; Gunther Ghysels.
MXMag: Stel jezelf even kort voor:
GG: “Ik ben Gunther Ghysels, 26 inmiddels jaar jong en vroeger was ik een motorcrosser. Ondertussen run ik een eigen bedrijf, Get Driven.”
MXMag: Wat doe jij tegenwoordig voor de dagelijkse boterham?
GG: “Ik heb kort na dat ik mijn sport carriere beëindigd heb een idee omgezet in een bijverdienste voor mezelf om eerlijk te zijn. Ik reed rond met exclusieve wagens in het weekend om wat bij te verdienen en omdat ik autoliefhebber was. Ondertussen is dit echt ontploft. Ik begon de focus te leggen op zakenmensen en in mijn businessplan gebruikte ik studenten omdat die niet duur maar vooral flexibel zijn. Het concept is zeer gekend in Nederland maar eigenlijk gelijk waar in Europe ongekend. Dat was ook zo in België. Intussen zijn er maandelijks een kleine 250 chauffeurs aan het werk en hebben wij een app ontwikkelt die een primeur is op Europees en ik durf zelf mondiaal niveau te zeggen. Door die app kunnen we heel snel groeien en nieuwe landen opstarten. Dat is nu waar ik me voornamelijk mee bezig houd; nieuwe landen openen.”
MXMag: Hoe kijk jij terug op jou motocross-carriere?
GG: “Met heel veel dubbel gevoel eerlijk gezegd. Het is intussen al zo lang geleden dat ik een grote belofte was. Dat was in 2007-2008-2009. We spreken over meer dan tien jaar! Aan de ene kant kan ik mezelf weinig kwaad nemen. Ik heb er altijd alles voor gedaan maar het zat gewoon niet mee vooral door blessures. Na m’n 21e was de motivatie ook gewoon weg. Ik had er zoveel ingestoken en zoveel keer opnieuw volle moed geprobeerd. Mijn vat met motivatie was simpel gezegd leeg. Dat kon je zien in mijn laatste jaar. De ene week kreeg ik tien seconden aan mijn broek en de andere week won ik wedstrijden op de typische harde circuits tegen een toen fitte Nick Triest of Marvin Van Daele. Er speelt zich heel veel af tussen uw oren. Ik moet eerlijk zeggen dat ik vandaag heel veel onthoud van mijn tijd als topsporter. Ik bekijk veel dingen in het zakenleven als een wedstrijd of competitie en dat ik denk ik een van de factoren waarom Get Driven zo gegroeid is.”
MXMag: Het hoogtepunt uit jou carriere?
GG: “Dat is moeilijk te zeggen. Ik werd op mijn 16e Belgische kampioen bij de Nationalen in de BMB. Ik vind dat je dat moet nuanceren met hoe de BMB 10 jaar geleden was en was het de laatste vijf-zes jaar is. Toen reden de top vijf van de beloften voor een kwalificatie in EK’s, waren de inters goede Grand Prix rijders en waren de nationalen degene die goeie punten pakten in een EK. Tijdens mijn nationalen periode kon ik het de inters MX1 uit amateurbonden moeilijk maken terwijl dit nu toch een ander verhaal is. Dan heb ik het vooral over het niveau van de BMB want in de amateurbonden wordt er nu meer gas gegeven dan daar. Toen was dat op zich gezien het niveau een prestatie. Ik heb een aantal GP’s gereden met nooit top resultaten maar ik ben toch tevreden dat ik zowel in MX2 als MX1 Grand Prix aan de start heb gestaan.”
MXMag: Het dieptepunt uit jou carriere?
GG: “Waarschijnlijk alle blessures. Ik denk dat het keerpunt van mijn carriere 2009 en 2010 was. Ik kwam als “Young-Gun” naar de inters na mijn nationale titel, werd plots begeleid door Topsport Vlaanderen (red. Motorsport Future) en iconen als Joël Smets en ik was gemotiveerder dan ooit. Ik had een extreem goede winter en voelde mij zo sterk. Ik had toen een virus in m’n bloed waardoor ik de eerste wedstrijden miste en de eerst wedstrijd brak ik in de 1e ronde (!!) van de tijdstraining mijn knie. Gewoon puur van overenthousiast te zijn. Te zelfzeker. Ik heb mijn knie opnieuw geblesseerd dat jaar en de winter erna viel ik m’n schouder uit de kom en scheurde ik mijn gewrichtsbanden in mijn enkel. Ik ben nooit meer op niveau gekomen als ik was in winter 2009.”
Beste motor ooit mee gereden?
GG: “Misschien stom maar een jaar na dat ik gestopt ben heb ik met mijn 1m90 een KX250F gekocht en echt volledig Pro Circuit gezet. Dat was echt puur genieten.”
MXMag: Hoe kijk jij naar de huidige motocrosswereld?
GG: “Het is droevig. Eigenlijk over de hele lijn. Ik zit nog steeds AMA te kijken elke week en ik kijk elke GP. Ik kijk met fascinatie naar die jongens. Ik kijk met veel minder fascinatie naar al de rest er om heen. Ik herinner me mijn begin jaren als 13-14 jarige; de BMB was echt het van het. Je had een “amateuristische” organisatie in de amateurbonden en de BMB waar toen ALLE toppers waren van AMPL tot VLM, was toen het van het. Het was indrukwekkend als je daar voor het eerst ging en op de amateurbonden was het een hele bedoening als er iemand “naar de groten bond” ging. Ik denk dat dit aan de basis ligt van een goeie competitie. Er moet een kampioenschap zijn waar alle besten van elke klasse van elke regio tegen elkaar rijden, met volle starthekken, goed prijzengeld, en dan volgt volk en opbrengst voor de organisatoren vanzelf. Zelf media volgt dan. Er zal daar niets meer aan veranderen want de toppers en organisatoren van de amateurbonden zijn tevreden met wat ze hebben nu, denk ik. Op hoger niveau kan ik smullen van de EMX250. Jonge talenten die zich moeten bewijzen. Zalig. Wat de toppers in de GP’s doen is ongelooflijk qua niveau maar het neemt niet weg dat de structuur ook helemaal om zeep is. Ik ben geen fan van hoe ze het geïnternationaliseerd hebben en denk eerlijk gezegd dat ze weinig voordelen of verbeteringen hebben gecreëerd. Er was vroeger meer volk, er lagen vroeger niet elk recht stuk waves, er waren vroeger kwalificaties met prijzengeld, en de beste reden het WK. En dat is volgens mij de enige manier hoe het zou mogen zijn. Ik snap dat ze een WK over de hele wereld willen spreiden maar dan kan het misschien zijn dat er in Rusland of China of Brazilie minder rijders zijn. Nu hebben ze rijders die net niet goed genoeg zijn op dit moment hun kansen om te groeien in een WK ontnomen want het is onmogelijk te betalen tenzij je er een paar 100K per jaar tegen kan gooien. Volgens mij is dat ook oorzaak en gevolg. Mochten GP’s terug met kwalificaties zijn waar je iets verdient door u te kwalificeren en punten te pakken dan doen er veel meer lokale talenten mee. Het grootste publiek kom van het land waar de wedstrijd is en alles groeit weer mee; de biertent, lokale pers, lokale sponsors,… Het is een utopie want nu is het volgens mij al veel te ver gekomen om het roer weer om te draaien.“
MXMag: Dank voor jou medewerking.
GG: Heel graag gedaan, dank voor jullie aandacht!
Door: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: Eigenfoto
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…
Na slechts een seizoen komt er al een breuk tussen Kevin Brumann en SixtySeven Racing…