Categories: MXGP & EMXSlideshow

Interview Herjan Brakke (Hutten Metaal Yamaha Racing)

Herjan Brakke (30) moest door een zware blessure al vroeg zijn actieve carrière stopzetten. Desondanks reed-ie een fraai palmares bij elkaar. Twee maal schopte hij het tot ONK MX1 kampioen. Internationaal waren de 8ste plaats op de Lausitzring (2013) en zijn tweevoudige MX of European Nations zege zijn grootste wapenfeiten. Nu heeft Brakke een nieuwe uitdaging als sportief manager voor Hutten Metaal Yamaha Racing.

Vorig jaar maakte het team uit Hardenberg een opmerkelijke entree op nationaal niveau. In het ONK scoorde Sven van der Mierden raak met de ONK500 titel. Voor 2019 staat het doorgroeien en verder professionaliseren hoog op de agenda. Zo trok het team technisch manager Henk Zanting aan en met Van Der Mierden, Michay-Boy De Waal (allebei MXGP) en Raivo Dankers (EMX250) preseenteert Hutten Metaal Yamaha Racing een gretig en jong rijderstrio. Aan de vooravond van de eerste Europese MXGP ronde in Matterley Basin stond Herjan Brakke onze collega Andy McKinstry op.

Het Hutten Metaal Yamaha Racing team betwistte in 2018 al enkele wildcard GP’s. Vanwaar de beslissing om de volgende stap te zetten en in 2019 alle Europese GP’s te rijden?
Herjan Brakke: “De teameigenaar, Wim Hutten stelde zich eind 2017 tot doel om een ​​professioneel motorcrossteam te starten dat moest uitgroeien tot een van de beste privéteams in de MXGP-paddock. Vorig jaar was het eerste jaar dus concentreerden we ons op de nationale kampioenschappen. Daarnaast hebben we een aantal MXGP-races gedaan. Dit jaar schakelt het team een versnelling hoger en gaan we voor volledig Europees MXGP-seizoen. Alles gaat zoals verwacht, het team heeft de ambitie om elk jaar te groeien en ik denk dat we op de goede weg zijn.”

Sven Van der Mierden had een goed eerste seizoen op de Yamaha. Wat verwacht je van hem in 2019?
Brakke: “Het seizoen van Sven in 2018 was erg goed. Hij maakte goede vorderingen op de Yamaha en is blij in het team. Voor 2019 werken we meer op internationale basis met meer trainingen op harde banen en internationale pre-season races.  Ik denk dat Sven meer dan klaar is voor het seizoen en hij heeft een groot potentieel om zowel in de MXGP als in de Dutch Masters of Motocross te presteren. Het team verwacht gewoon dat hij elke keer het beste van zichzelf geeft en dat hij geniet van het rijden in de MXGP.”


Van der Mierden lijkt veel beter op de 450cc te passen dan op de 250cc, waarom denk je?
Brakke: “Ik denk dat Sven een rustige en soepele rijder is. Hij houdt ook mooi het overzicht op het circuit, daarom past de 450 goed bij hem.”

Het team heeft ook Micha-Boy De Waal aangetrokken. We weten dat hij een moeilijke winter had vanwege een zware knieblessure, hoe kijkt hij aan tegen de overstap op de 450?
Brakke: “Micha-Boy De Waal is een rijder met veel internationale ervaring. Helaas had hij een knieoperatie die hem bijna de hele winter kostte qua herstel. Hij zit nu een paar weken op de motor en het gaat eigenlijk heel goed. Micha leert snel. Voor hem is het nu belangrijk om motoruren te klokken.  Fysiek is hij fitter dan ooit, ik verwacht dus dat Micha halfweg het seizoen zijn beste niveau zal halen.”

De Waal stond bekend om een ​​agressieve stijl op de 250cc. Helpt de zwaardere motorfiets hem om vloeiender te worden?
Brakke: “Zeker, op de grotere motor moet hij gewoon nauwkeuriger zijn, eerder schakelen en de motor het werk laten doen. Daar werken we dan ook aan. En zoals ik al eerder zei, Micha leert snel.”


Raivo Dankers had ook een moeilijke winter na zijn crash in Mantova waar hij zijn sleutelbeen brak. Hoe ziet het er voor hem uit op de 250cc?
Brakke: “Qua rijden ziet het voor Raivo erg goed uit op de YZ250F. Het is gewoon jammer dat hij zich kwetste in Italië. Raivo zal dus niet 100% zijn voor de eerste EMX250-ronde in Matterley Basin dit weekend. Maar we verwachten wel dat hij snel weer in vorm zal zijn.”

Wat zijn je verwachtingen voor zowel de Waal in zijn MXGP rookiejaar in MXGP als Dankers’ eerste EMX250 seizoen?
Brakke: “Voor Micha-Boy is het belangrijkste doel weer 100% fit te worden. Daarna kan hij voor een verrassing zorgen. Raivo is weliswaar ook een rookie in de EMX250-klasse, maar we denken dat hij in de top-8 kan eindigen.”

Als voormalig MXGP-rijder moet je de jongens kunnen helpen qua rijden. Op welke manieren heb je hen tot nu kunnen helpen om beter te worden?
Brakke: “Mijn rol in het team is om voor de renners te zorgen. Als ze problemen hebben, kunnen ze bij mij terecht. Ik ga ook met hen mee als ze op het circuit trainen, ik maak hun schema voor motortrainingen, overleg met hen over de rijlijnen, de positie op de motor… En ik zorg er natuurlijk voor dat ze hun werk doen! Daarnaast plan ik samen met onze fysieke trainer van I-react Center de fysieke testen, bloedonderzoeken, sportvoeding, massages en andere afspraken waar ze naartoe moeten.”


Je hebt in 2018 met Dave Kooiker gewerkt. Blijf je met hem samenwerken in 2019 en wat denk je dat de toekomst voor hem in petto heeft?
Brakke: “Ja, ik werk nog steeds met Dave Kooiker. Ik denk dat Dave de potentie heeft, hij is erg jong en heeft een goede mentaliteit. De weg naar MXGP is lang, maar met de juiste mensen achter hem kan hij dat niveau halen.”

Hoe kijk je zelf als voormalig MXGP-coureur aan tegen het huidige niveau van het kampioenschap?
Brakke: “Op het moment dat ik zelf reed, was het niveau in de MXGP klasse al hoog. Maar de sport blijft zich ontwikkelen, ik denk dus dat het niveau nu nog hoger is.”

Als ik het me goed herinner moest jij stoppen met rijden vanwege een beenblessure. Voor wie het niet meer weet, kan je hier nog eens op terug komen weten en is dit een kwetsuur waar je nog steeds hinder van ondervindt?
Brakke: “Dat klopt, op een woensdagavond voor de MXGP van Lommel kwam ik training naar ten val. Ik scheurde bijna al mijn ligamenten in de knie, maar ik beschadigde ook nog eens een zenuw die langs mijn knie loopt. Ze hebben mijn knie opnieuw gefixeerd met een operatie, maar het resultaat van deze beschadigde zenuw is dat mijn rechtervoet een beetje verlamd is. Ik kan mijn voet niet meer optillen. Maar goed, ik kan nog steeds de dingen doen die ik heel graag doe!”


Wil je iemand bedanken?
Brakke: “Natuurlijk wil ik het Hutten Metaal Yamaha raceteam bedanken voor de kans die ze mij geven.”

Tekst: Andy McKinstry
Foto’s: Eric Laurijssen/ Hutten Metaal Yamaha Racing

Steven

Recent Posts

Bertram Thorius tekent bij De Baets MX Team-Yamaha

Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…

1 uur ago

Jeremy Seewer: “de Ducati is ongelooflijk goed in de bochten”

In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…

2 uur ago

Fredsoe zet handtekening bij Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna

Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…

5 uur ago

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

7 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

24 uur ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

1 dag ago