Matterley Basin heeft altijd een speciaal plaatsje in het hart van de Britse rijders in het algemeen en Tommy Searle in het bijzonder. De BOS Factory rijder begon bovendien goed aan het seizoen in Argentinië.
Het is ondertussen al van 2006 geleden dat Searle in Matterley als tiener zijn eerste podiumresultaat scoorde. Zes jaar later versloeg hij er twee keer Jeffrey Herlings in wat misschien wel een van zijn de sterkste prestaties ooit was. In een nat en modderig MX of Nations weekend, in september 2017 mocht hij samen met Max Anstie en Dean Wilson het podium beklimmen. Meteen de eerste keer in twintig jaar lang dat de Britten bij de sterkste drie landen kwamen.
Searle is dit weekend dan ook één van de absolute Britse publiekslievelingen samen met Ben Watson in de MX2-klasse en Max Anstie. De voorbije jaren zat het “Tommygun” niet mee. De drievoudige MX2 vicewereldkampioen werd immers geteisterd door blessures en pech. In zijn zesde seizoen MXGP wil Tommy zijn reputatie herstellen en tonen wat hij kan op de 450. Bij BOS Factory treft Searle twee ingrediënten die in het verleden garant stonden voor zijn succes: een Kawasaki en het management van Jean-Jacques Luisetti. Luisetti, de ex-eigenaar van CLS was de teammanager van de Engelsman in 2001 en 2012.
Het jonge BOS Factory team moet zich nog bewijzen op topniveau maar Searle trekt met vertrouwen naar zijn thuis GP. “Kawasaki heeft voor een uitstekende basis gezorgd”, zegt Searle over de nieuwe KX450. “De motor is nieuw maar we hebben nog geen problemen ondervonden – wat je niet altijd kan zeggen als een merk een nieuwe motorfiets introduceert. We hebben alleen maar positieve ervaringen tot nog toe. ”
“Ik was in eerste instantie terughoudend over een overstap naar BOS en om op BOS vering te gaan rijden,” geeft Searle toe. “Het is geen merk dat je standaard op productiemotoren ziet, maar ik was er blij mee en vond het zelf heel goed. Ik was direct onder de indruk maar ik weet dat we nog steeds kunnen verbeteren. We moeten nog meer testen omdat ik denk dat de vering een groot potentieel heeft.”
Searle werd drie weken geleden tijdens de seizoensopener in Argentinië zevende, met een standaard Kawasaki motorblok. Er is echter een kans dat hij voor Matterley een beroep kan doen op een meer getuned krachtbron. “Hopelijk wel,” zegt hij. “We zullen zien hoe het gaat maar we hebben nog wat tijd nodig om te testen en ik wil stap voor stap gaan in plaats van misschien een grote sprong in de verkeerde richting maken!”
Toch is het optimisme van Searle merkbaar. De 28-jarige crosser is duidelijk gebrand op een sterke prestatie in Matterley Basin. En ondanks de wispelturige reputatie van het Britse voorjaarsweer gaan de weersverwachtingen uit van een droog weekend. “Ik zou graag voor een top vijf gaan. Ik heb in geen jaren meer op het podium gestaan, dus wil ik het niet hebben over winnen of de top drie. Maar ik zou erg blij zijn met een top vijf in de eindstand. Ik voel me op dit moment heel goed. Ik ben gezond en de motor loopt prima. Ik ga altijd graag naar Matterley en ik ga gewoon alles geven!”
Tekst: Adam Wheeler
Foto’s: Pascal Haudiquert
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…