Het WK motocross voor de solo-klasses is al even op gang geschoten en wat zagen we weer een fraaie beelden afgelopen weekend vanaf de Nederlandse Grand Prix te Valkenswaard! Dit weekend zakken we een kleine 20 kilometer naar het zuidwesten en steken we de Nederlands-Belgische grens over en komen we aan in Lommel voor wederom een Grand Prix in de Benelux. Dit maal echter blijven de solo-motoren op stal, in Lommel staat namelijk de ouverture voor het WK zijspancross 2019 op het programma!
Én wat voor ouverture! Er staan maar liefst 50 WK-zijspannen vooraf ingeschreven, echter is er maar plek voor 30 teams tijdens de eigenlijke GP op de zondag waar de echte WK-punten worden verdeeld. De zaterdag zal daarom evengoed al direct spektakel opleveren op WK-niveau daar dus 40% van de deelnemers af gaat moeten vallen!
Naast de kwalificatie races voor het WK-zijspannen komt op zaterdag de NK zijspannen ook nog voor twee heats in actie.
Voor de zondag staat een nevenreeks zijspannen gepland waarbij de niet gekwalificeerde WK-teams mogen instromen en hiernaast zullen de ONK Quad Masters zondag de Denicol Sidecar Grand Prix of Belgium omlijsten. De hoofdmoot op de zondag zullen natuurlijk de twee GP-heats zijn waarin de eerste WK-punten worden verdeeld en vanwaaruit de overwinnaar van de Grand Prix Sidecars of Belgium zal gaan verrijzen!
Voor slechts 30 euro voor het hele weekend, of voor 15 euro voor één van beide dagen kunt u het WK zijspannen aanschouwen, en geloof ons, het beloofd een zeer intense strijd te gaan worden om de felbegeerde eerste rode leiders plaat van het FIM WC Sidecarcross 2019.
We nemen u in het komende artikel mee naar wat u zoal kan verwachten van deze eerste Grand Prix en de verwachtingen voor het seizoen. Let wél, verwachtingen! Want met name binnen de zijspancross weet men maar nooit wat er kan gebeuren en alleen daarom al zou elke sportliefhebber op appel moeten zijn aankomend weekend in Lommel!
Afgelopen seizoen zaten de meeste kenners er met hun verwachtingen over de WK zijspancross toch wel aardig naast. De smaakmakers van 2017 zouden het WK in 2018 wel gaan domineren dacht men en een aantal ambitieuze teams zouden dan wel met een breekijzer proberen om zich hier tussen te wringen….. Aan het einde van het seizoen bleek echter dat die ambitieuze teams gewoon aan de haal waren gegaan met de prijzen! Er stond geen maat op Vanluchene/Van den Boogaart afgelopen seizoen en tot hun eigen verrassing, doch verdiend, pakte zij daarom de Wereldtitel zijspanmotocross mee naar België!
Ook de runner-up aan het einde van de WK-cyclus, de Nederlander Koen Hermans met zijn Franse bakkenist Nicolas Musset, deden het met hun tweede WK-plek uiteindelijk veel beter dan verwacht.
De vorig jaar door de meeste media vooraf aangekondigde titelkandidaten kenden een wisselvallig seizoen en werden uiteindelijk derde (Bax/Stupelis), vierde (Giraud/Badaire) en zevende (Willemsen/Bax) in de totaalstand. Hier tussen nestelden zich dan het Oost-Europese team van Varik/Daiders na een gedegen seizoen op de zesde plek in de eindrangschikking.
Op de vijfde positie zagen we uiteindelijk na een zeer sterke tweede seizoenshelft de jongste Grand Prix winnaar ooit, Julian Veldman, die nadat Glenn Janssens was ingestapt halverwege 2018 zeer sterk reed en nog twee GP’s wist te winnen.
Deze zeven teams zullen er dan ook alles aan doen om gelijk goed tot scoren te komen in Lommel want allen hebben zij in feite de ambitie om minimaal in de top drie van het WK zijspancross 2019 te belanden.
Én aangaande de strijd die we in de afgelopen ONK’s zijspancross hebben gezien zal het een verhitte vete worden waarin elke meter moet worden benut op het klapzand in Lommel! Zowel in Lochem als in Varsseveld zagen we zeer spannende wedstrijden waarin uiteindelijk Bax/Stupelis, Hermans/Musset, Vanluchene/Van den Boogaart en Veldman/Janssens constant met elkaar in de slag zaten. Hiertussen dan nog het nieuwe koppel van de kannibaal Daniël Willemsen en de Fransman Luc Rostingt.
Veel gehoorde opmerkingen in Varsseveld waren gericht aan dit koppel. Willemsen zou niet tevreden zijn over het rijden, bleef maar wijzen en opmerkingen maken naar Rostingt, zelfs tijdens de manches. Zoals het mooie spreek woord luidt, ‘de beste stuurlui staan aan wal’, geeft Willemsen daar niks om en zouden de meeste zijspancross-fans toch wat beter moeten weten inmiddels. De oude leermeester deed zoals wel vaker aan ‘coaching on the job’ en trok uiteindelijk de langste neus naar zijn concurrenten die hem zeker wel fel op de hielen zaten. De ‘kapitein’ Willemsen stuurde zijn slagschip bemand met eerste vliegende matroos Rostingt namelijk drie keer met een tweede plek en éénmaal als winnaar over de finish tijdens de heats en gaf zo de andere vier topteams het nakijken in het ONK zijspannen tot nu toe.
Die andere vier directe concurrenten van Willemsen/Rostingt zijn allemaal qua koppel dus wel bij elkaar gebleven en konden zich deze winter gedegen voorbereiden op het aankomende WK-seizoen. Zo zal de immer spontane Etienne Bax tot op het bot gemotiveerd zijn om samen met de Let Kaspars Stupelis direct toe te slaan. Afgelopen winter hebben zij nog een monteur aan hun team weten toe te voegen, kwam Monster Energy als sponsor erbij en zijn er meer meters op het zijspan gemaakt dan ooit te voren. Om niks aan het toeval over te laten werd er zelfs heden middag nog getraind in Lommel door team Bax! Bax/Stupelis zullen dan ook furieus uit de startblokken willen komen om de nare smaak van de eerste GP van 2018 te willen wegpoetsen toen men crashte en een sleutelbeenbreuk van Bax direct al de WK aspiraties in de ijskast deed zetten. Het materiaal, een WSP-Zabel, zal hetzelfde blijven als voorheen.
Dit geldt ook voor de regerend Wereldkampioen uit België, Marvin Vanluchene met de ervaren Nederlandse bakkenist Ben van den Boogaart aan zijn zijde. Zij blijven de VMC-Zabel trouw en gaven deze in onder andere een trainingsstage in Spanje aardig de sporen en waren in de ONK wedstrijden gewoon in staat om in het zand mee te doen om de podiumplekken. Team Vanluchene zal er dan ook alles aan doen om hun slechtste GP resultaat van 2018, juist voor het thuis publiek in Lommel toentertijd, te doen verbleken en gelijk flink te scoren in deze eerste WK-zijspan ronde. Ook de vice-Wereldkampioen Koen Hermans heeft net als Vanluchene geen goede herinneringen aan de GP te Lommel vorig jaar toen men een slecht weekend kende met verschillende crashes wat resulteerde in een matige score tijdens de Belgische WK-ronde.
Hermans/Musset zullen zich met de WSP-Zabel dan ook vast willen revancheren en de winst willen grijpen in de eerste GP van 2019.
Julian Veldman en Glenn Janssens gaven hun nieuwe WHT-Mega span al flink de sporen en waren in het zand van Varsseveld in de ONK-heats twee maal het snelste team in de eindfase van de race. De ambitie is om definitief de top 3 binnen te stoten van het WK dus men is gewaarschuwd voor de dadendrang van ’the Frogg’ uit Kampen die met zijn Belgische kompaan Glenn Janssens wel eens hoge ogen zou gaan kunnen gooien aankomend weekend. Veldman kent de route immers naar het podium in Lommel daar hij als jongste deelnemer ooit daar namelijk verrassend op belandde tijdens de GP zijspannen van België in 2017.
In Varsseveld zagen we dan eindelijk ook de Fransman Giraud aan de start die net als Veldman voor dit jaar heeft gekozen voor de Mega 2-takt motorblokken. Giraud had een wat lastige voorbereiding naar 2019 en niet Johny Badaire maar de Duitser Andres Haller zal naast hem staan in het zijspan op jacht naar roem in 2019.
In Varsseveld deden Giraud/Haller het niet slecht, ze konden net niet aanhaken bij de Nederlandse en Belgische toppers, maar reden gedegen en bijna foutloos door het zware zand de top vijf binnen. Giraud zal in Lommel zoveel mogelijk punten willen scoren en kan op een goede dag zomaar ineens wel winnen in het zand, getuige ook zijn manche overwinning vorig jaar in tijdens de GP in het zand van Oss.
De Est Varik zou samen met zijn Letse bakkenist Lauris Daiders in eerste instantie meedoen in één of meerdere ONK’s maar dit bleek toch niet helemaal in het schema te passen van het snelle team uit Oost-Europa. In Lommel volgt dus pas de eerste echte krachtmeting van 2019 met de concurrentie in het zand. Echter moet men niet vreemd opkijken als team Varik zich gewoon tussen de absolute top nestelt in Lommel. Het team kent inmiddels bijna elke zandkorrel aldaar want in plaats van meedoen aan de ONK’s kozen Varik/Daiders ervoor om een meerdaagse training in te gelasten op het circuit dat dit weekend dienst doet als eerste WK zijspancross locatie.
Achter de zeven teams die willen gaan uitvechten wie er op de WK-podia belanden tijdens de GP’s dit seizoen zit dan nog een heel contingent subtoppers die zich allen willen gaan verbeteren en dit jaar door willen stoten naar de absolute top.
In alle ONK’s zagen we ook de twee beste Britse teams aan de start. Team Wilkinson en team Brown kwamen aardig voor de dag in het zand. Beide teams starten dit jaar met een andere bakkenist. Wilkinson zal ter zijde worden gestaan door Ryan Humphrey en de ervaren Stuart Brown heeft voor dit jaar de diensten ingeroepen van Josh Chamberlain, de bakkenist met wie hij al eens een GP won en ooit derde werd in de WK zijspannen. Zowel Wilkinson als Brown konden net niet aanhaken bij de toppers in de ONK-races maar lieten zien dat ze goed en gedegen in het zand kunnen crossen en bovendien is het de vraag of zij wel het achterste van hun tong hebben laten zien in Lochem en Varsseveld…..Aankomend weekend zullen ze dit zeker wel moeten gaan doen, ook omdat de concurrentie in de sub-top moordend is.
Zo mogen we ook veel verwachten van wat andere thuisrijdende teams!
De Belg Davy Sanders met zijn nieuwe bakkenist Lari Kunnas uit Finland bijvoorbeeld. Het team werd vorig jaar negende in de eindrangschikking en zal zich onder het gejuich van het thuispubliek goed willen laten zien in Lommel. Dat geldt ook voor die andere rappe Belg, Arne Dierckens, die samen met Robbie Bax van start zal gaan in 2019. Dierckens zal wel haast niet kunnen wachten om een echte wedstrijd te rijden want de GP van Lommel wordt pas zijn eerste race na zijn heftige crash vorig jaar tijdens de zijspancross der naties in Denemarken. Dierckens weet hoe het spel werkt in Lommel want vorig jaar stond hij mooi op het GP-podium aan het einde van de dag.
Iemand die zeker weet hoe de zijspancross werkt is nestor Kristof Santermans die dit jaar wederom de diensten van de Litouwer Kostas Beleckas gebruikt in het zijspan. Ook Santermans is in het zand een duidelijke gegadigde voor een top vijf positie aan het einde van de dag.
De Nederlander Gert van Werven zal dit jaar terug keren bij ‘oude’ liefde Peter Beunk die terug in het zijspan staat. Van Werven/Beunk kunnen op een goede dag zomaar voor een verrassing zorgen en de prachtige ijskoude wit-blauwe Jopa-outfits zijn zeker te weten om in de gaten te houden.
Het jonge team van Keuben/Rietman wil dit seizoen zich definitief nestelen in de top 15 van de mondiale zijspancross. Ze kenden wisselende resultaten in de voorgaande ONK’s, echter zag het rijden in het zand er strak uit. Het is voor team Keuben vooral het devies om het koppie erbij te houden en uit de problemen te blijven en doen wat zij het beste kunnen, gewoon hard gaan in het zand. Op die manier moet men niet verbaasd kijken als Keuben/Rietman straks met een dikke lach Lommel verlaten met een karrenvracht aan WK-punten afgesnoept van al die andere WK -teams in hun streven om in de top 15 van het WK zijspancross 2019 te belanden.
Concurrentie voor die top 15 plekken in de WK zal men zeker moeten verwachten uit Zwitserland van de gebroeders Cuche die in alle ONK’s gewoon degelijke prestaties lieten zien en zo goed voorbereid op het wedstrijd rijden in het zand richting Lommel zullen komen. Landgenoot Marko Heinzer met Betschart in zijn linkerzijspan kan ook best wat in het zand en reed vorig jaar in de kwalificatie te Lommel brutaal in de top drie tot ieders verassing. Dit huzarenstukje zal men zeker en vast willen herhalen aankomend weekend, en dan het liefst op de zondag uiteraard!
Van het Oostenrijkse team Weiss/Schneider is het de vraag of zij al kunnen starten in Lommel nu rijder Weiss herstellende is van een polsbreuk, mochten zij er echter bij zijn zullen ze er alles aan doen om zoveel mogelijk WK-punten mee naar huis te nemen.
De vaak snel startende Italiaan Zenno Compalati wil zich dit seizoen ook definitief in de top 15 van het WK nestelen en heeft in de ervaren Fransman Bastien Chopin een goede bakkenist gevonden om die ambities te kunnen gaan waar maken. De oude bakkenist van Compalati, de Italiaan Lemuel Ravera, zal dit seizoen in de bak staan bij de Duitser Tobias Blank die in 2019 hoopt dat de pechduivel niet meer aan zijn zijde is. Voor team Blank wordt het in 2019 namelijk wel eens tijd om eindelijk eens een top WK-positie te behalen.
Dit geldt overigens ook voor de andere Duitse teams zoals de broertjes Reimann, Sieber/Klooz, team Prokesch en Adrian Peter die dit seizoen de Tsjechische bakkenist Zatloukal in de bak heeft staan. Hopenlijk voor alle Duitse fans kunnen deze teams zich dit seizoen van hun beste kant laten zien. We zien helaas nog maar twee teams uit Tsjechië nu team Cermak dit jaar helaas niet in actie komt. De broertjes Horch en team Kolencik zullen flink aan de gashendel moeten om er wat van te maken in Lommel.
Dat laatste geldt trouwens voor veel teams uit binnen- en buitenland die toch een soort van buiten zichzelf moeten gaan uitstijgen.
Er hebben zich immers maar liefst vijftig zijspannen aangemeld bij de FIM voor de GP te Lommel en er mogen er maar dertig van start op de zondag.
Veel teams uit de Benelux kunnen daarom de steun van supporters extra goed gebruiken in Lommel en al reeds op de zaterdag zal flinke support nodig zijn om de Belgen en Nederlanders allemaal de Grand Prix binnen te juichen!
Naast al eerder genoemde teams zien we uit België nog vier zijspannen op de lijst staan. Dit zijn het team van Dylan Boussy, Kelly Debruyne/Jens Mans, Verhelst/Debruyne en Glenn van der Schralen die dit jaar de Nederlander Jimmy van Gennip aan zijn zijde zal hebben staan.
Uit Nederland zien we naast al eerder besproken teams nog vijf teams op de inschrijflijst staan. Helaas ontbreken Keuben/De Laat door de heftige blessure van Mike Keuben die inmiddels gelukkig wonderwel snel herstellende is en al weer langs de baan werd gespot in Lochem en Varsseveld. Helaas kwam deze GP nog te vroeg voor het team dat hun linker zijspan aardig de sporen kan geven, normaliter juist in Lommel. Wel op de lijst het andere snelle linkse zijspan uit Nederland van Kops/Lambrechts. Verder zien we nog Thom van de Lagemaat/Han van Hal en Frank Mulders/Aivar van der Wiel op de lijst staan.
ONK debutanten Wisselink/Sloot en Smit/Wesselink hebben zich ook ingeschreven voor de GP te Lommel, echter zal kwalificeren ansich al een opgave worden voor deze teams tussen de mondiale top van de zijspancross.
Meer praktische info, volledige deelnemerslijsten en tijdschema vind u hier:
www.wk-sidecars-lommel.be
Tekst: Emil Bilars
Foto’s: Orangehat.nl
Omslagfoto: MC Maasland
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…
Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…