Categories: MXGP & EMXSlideshow

The Jerre: privérijder met fabrieksresultaten!

In de eerste drie GP’s maakte Jeremy Van Horebeek (Honda SR Motoblouz) overduidelijk waarom hij thuishoort in de MXGP. The Jerre liet een derde, vijfde en vierde plaats optekenen. In de tussenstand volgt hij op één punt van de derde, Clément Desalle. 

Pas ter elfder uur kreeg Van Horebeek de bevestiging over zijn 2019 WK campagne met het SR Motoblouz privé Honda-team van Josse Sallefranque. Ondanks een nagenoeg standaard motorfiets draait Jeremy vlot mee in de top-5. Zelden vertoond, voor Van Horebeek een fantastische revanche na een roemloos afscheid bij Yamaha. De 28-jarige Belg moest door blessures in 2018 genoegen nemen met middelmatige resultaten. In zijn eerste jaar op Yamaha verraste de ex-poulain van Stefan Everts met de vicewereldtitel en een GP zege in Loket.


Nadat vorige zomer bleek dat er bij het merk met de gekruiste stemvorken geen plaats meer was voor Van Horebeek lieten ook de andere fabrieksteams ‘m links liggen. Ondertussen haalde Jeremy het gelijk aan zijn zijde. Zijn resultaten zijn nagenoeg vergelijkbaar met die van HRC Honda kopman Tim Gajser. Vanzelfsprekend duiken er dan vragen op over de waarde van ‘the Jerre’ voor Honda. Ironisch genoeg bewijst Van Horebeek -die slechts steun krijgt via Honda Frankrijk- wel hoe competitief de productie CRF450R is.

De mening van Cordon Crockard

“Half februari besloten Jeremy en Honda SR om deel te nemen aan het volledige WK. Ze hebben Honda Europe dan gecontacteerd  voor steun maar op dat moment was er niks dat we konden doen,” legt Honda Europe Off-Road manager Gordon Crockard uit. “Ons plan voor 2019 was goedgekeurd, de budgetten waren vastgelegd en elke euro die we ter beschikking hebben was toegekend. Door de timing zaten we vast en was er van onze kant niets dat we konden doen. Daarom trokken we naar Argentinië met een dankbaar gevoel tegenover Van Horebeek, Honda SR, Honda Frankrijk en iedereen die het mogelijk maakte voor Jeremy om het WK te rijden. Het was fantastisch dat ze toch nog op tijd klaar geraakten voor het seizoen. Het enige wat wij konden zeggen was dat we hen zouden steunen op welke manier we ook kunnen. Dat is een continu proces,” aldus Crockard.

Crockard won in 2001 zelf twee 250cc GP’s voor Honda. De sympathieke Noord-Ier begrijpt als geen ander de situatie waarin Van Horebeek zich bevindt. Tegelijk wijst hij op de knappe evolutie van de sensationele ‘privateer’ “Jeremy doet het uitzonderlijk goed. En ik kan me als voormalig niet Honda-fabrieksrijder die podiums haalde en GP’s won, herkennen in zijn situatie. Ik ben dus helemaal mee met wat hij meemaakt en wat dit betekent als promotie van de standaard CRF. Iedereen kan de motor opbouwen waarmee Van Horebeek rijdt. Wat dus zeker de kwaliteiten van de motor onderstreept. Aan de ene kant is dat een sterk verhaal tegenover consumenten die onze motoren willen kopen, aan de andere kant laat het ook aan de rest van de MXGP zien dat je geen ‘magische motor’ nodig hebt! De voorbije jaren waren er veel rijders die kloegen dat het onmogelijk was om te presteren zonder fabrieksmateriaal. Jeremy toont dat het wél kan. Dat is iets wat ons in de toekomst kan helpen om één en ander duidelijk te maken aan rijders.”

Het staat buiten kijf dat de prestaties van Van Horebeek met bescheiden materiaal uitstekende reclame is voor Honda. Anderzijds zorg dit qua PR ook voor een benarde situatie. Een rijder die uitstekende promotie verzorgt voor het merk zou potentieel slechts in beperkte mate vergoed of ondersteund worden. Dit zal nog meer tot uiting komen als ‘the Jerre’ in de media de nadruk legt op zijn rol als privérijder. Voorlopig zal Van Horebeek zich moeten schikken naar zijn lot bij Honda SR Motoblouz. Bovendien lijkt het wel dat de positie als underdog het vuur van de motivatie flink oppookt voor de tweevoudige GP winnaar… Ofwel: geen betere brandstof dan revanche!


Feiten en fictie

“Mensen vragen zich af, waarom kan je iemand als Van Horebeek niet steunen. Jullie zijn Honda, jullie hebben de middelen. Maar dit hangt uiteraard samen met budgetten, plannen en management. Op dit moment is er niets dat we kunnen toekennen, maar het is geen deur die definitief is gesloten of geen taboe-onderwerp,” beklemtoont Crockard. “Het is geweldig dat Jeremy het zo goed doet want het helpt mijn zaak. Dat we toch een manier moeten vinden om zo iemand steun te bieden. Eigenlijk is dat een intern proces waar ik constant mee bezig ben. Ook voor ons is het nieuw dat iemand op zichzelf -als privé-rijder- naar het WK trekt en meedoet voor het MXGP podium. Zou Van Horebeek het beter doen op een fabrieksmotor. Dat weten we niet.”

In schril contrast met de renaissance van ‘the Jerre’ staat het teleurstellende seizoensbegin van HRC Honda’s nummer twee Brian Bogers. De Eindhovenaar was zo goed als het complete 2018 seizoen buiten strijd met voetblessures.  Op dit moment staat Bogers 20ste met 18 punten.

Tekst: Adam Wheeler/Tom Jacobs
Foto’s:
shotbyBavo

Steven

Recent Posts

De AMA Startnummers voor 2025

De Amerikaanse Motor federatie (AMA) heeft de startnummers voor het seizoen 2025 bekend gemaakt. Alleen…

4 uur ago

Josh Gilbert met Lexa MX in de Europese GP’s

Na een bijzonder moeilijk seizoen met Gabriel-SS24-KTM zal Josh Gilbert toch actief blijven in het…

4 uur ago

Standing Construct stopt met hun motorcross-team

Vanavond kregen we het bericht binnen op de redactie dat het Belgische Standing Construct Team…

8 uur ago

Hermans/Van den Bogaart winnen de ONK te Lierop!

Koen Hermans en Ben van den Bogaart hebben de ONK Zijspancross in Lierop gewonnen en…

15 uur ago

VIDEO: MX Of Nations Highlights

De voorbije MX of Nations in Matterley Basin waren er zeker één met een gouden…

16 uur ago

Van Grinsven neemt de leiding over in Lierop

In het zonnige Lierop heeft Jan Vlaeymans de achtste wedstrijd van het KNMV Open Nederlands…

19 uur ago