De voorbije maanden stonden voor motorcrosslegende Stefan Everts (46) vooral in het teken van medische bulletins na zijn verschrikkelijke malaria-aanval. Vooraleer hij op maandag onder het mes moest om teentopjes te laten amputeren, zorgde zoon Liam (14) voor een welgekomen moraalboost. Liamski pakte in Arco di Trento namelijk zijn eerste EMX125 top-10 notering.
Het was de voorbije maanden gelukkig niet allemaal kommer en kwel ten huize Everts-Tureluren. Liam Everts maakte een geslaagde overstap naar de 125cc terwijl zus Mylee de pannen van het dak turnde. Die sportieve focus was zeker geen evidentie gezien de grote onrust en opschudding door Stefan’s gezondheidstoestand.
Wat Liam nu al heeft laten zien in de eerste twee EMX wedstrijden, is best knap!
Stefan Everts: “Zeker, hij heeft een heel mooie overstap gemaakt. Twee weken geleden in Valkenswaard was een thuiswedstrijd én zijn eerste EMX125. Daar komt druk en spanning bij. De kwalificatie ging wat moeilijker maar in de laatste ronde heeft hij de klus kunnen klaren. De eerste manche was niet makkelijk, toch ging het de tweede reeks al veel beter. Dat was een positieve eerste wedstrijd. In Arco was alles heel anders natuurlijk, zowel qua grond als de layout van het circuit. Hij gaf in de vrije training al direct een goede indruk. In de eerste race reed Liam héél goed. Hij reed naar de zevende plaats hoewel hij wat wielspin had op het startrooster. Op zondag lag de baan er veel minder technisch bij waardoor het echt vlak was. Dan is het nog moeilijk voor hem om de eerste ronden vertrouwen te hebben. Liam had een heel goede start maar daarna verloor hij te veel plaatsen. Hij heeft dan wel hard geknokt om terug te komen. Op dit moment is Liam nog altijd benadeeld qua lengte maar die progressie komt nog wel. Hij heeft in ieder geval vier reeksen uitgereden, dat is sowieso een goede leerschool.”
Je had zelf eerder aangegeven dat de EMX125 nog niet per sé meteen hoefde voor Liam. Ook een programma met ADAC en Nederlandse wedstrijden lag op tafel.
Everts: “Dat heb ik voor de winter gezegd omdat we niets wilden overhaasten. Hoe meer we Liam gedurende de winter zagen rijden, werd duidelijk dat hij wel klaar was om EK te rijden. Als je dan echt aan de start staat, is alles toch nog anders! In Valkenswaard stonden er 100 rijders op de lijst, die allemaal ‘een halve kop of ne kop’ groter zijn dan Liam. Dan denk je: ‘het zal hier moeilijk worden’. Het deed mij terugdenken aan Faenza in 1989 waar ik mijn eerste 125cc GP reed. Dan stonden we ook met meer dan 100 rijders aan de start. Ik was toen 16…”
De 125cc was destijds de poort tot het WK motorcross nu is de 125cc een jeugdklasse. Dat is eigenlijk een straffe evolutie.
Everts: “Als je het niveau van die jongens ziet, spreekt dat echter boekdelen. Kijk maar naar Mattia Guadagnini die in Arco won. Op dit niveau heeft hij niets meer te leren. Elke week met een straat voorsprong winnen, daar steek je niks van op. Voor ons maakt het niets uit want we zijn hier om bij te leren. Er zijn punten die beter moeten. Zeker als het vlakker is en ook de agressie in die eerste rondes moet nog komen. Zoals de beste rijders meteen tekeer gaan, zou hij meteen worden teruggeslagen zelfs als hij de kopstart zou nemen. Maar dat komt allemaal nog wel.”
In hoeverre kan je de KTM SX125 van Liam vergelijken met de 125cc fabrieksmotoren van vroeger?
Everts: “Goh, dit is ook vrij goed. We hebben een kitvering van WP Suspension, het motorblok wordt in Oostenrijk klaargemaakt. Pas op, het motortje loopt goed maar op zich is het niks speciaals. Het nadeel van Liam van is ook weer een voordeel want hij is klein maar ook licht. Tien kilogram lichter, dat helpt wel als het ‘zwaar trekt’. Verder hebben we Haan Wheels, MotoMaster remschijven, luchtfilters van Twin Air, een uitlaat van HGS… eigenlijk allemaal onderdelen die iedereen kan kopen.”
Er waren mogelijkheden voor Liam om geïntegreerd te worden in een team. Waarom heb je er voor gekozen om het toch zelf te doen?
Everts: “Als je je eigen team runt, heb je geen andere verplichtingen. Je kan zelf bepalen welke wedstrijden wel of niet te rijden. Op die manier hoef je niet te discussiëren over bijzaken. Helaas hebben we pech met Marc Verpaelen (red. monteur van Liam) die moest stoppen omwille van gezondheidsproblemen. We hadden eigenlijk een planning van drie jaar opgemaakt samen met hem zodat hij ook tot en met volgend jaar nog voor Liam zou sleutelen. Onvoorziene omstandigheden hebben er anders over beslist. Dat is een moeilijke situatie maar gelukkig heeft KTM ons de trainingsmonteur van Jeffrey Herlings uitgeleend. Als Jeffrey binnenkort terug komt zijn we hem kwijt natuurlijk. Daardoor zijn we nu nog op zoek naar een goede monteur. Het is niet evident om het gepaste profiel te vinden. Ik wil niet de eerste de beste, want de motor moet goed zijn. Alles moet picobello zijn omdat we nu éénmaal in een risicosport zitten.”
De afgelopen maanden waren voor iedereen in de familie erg zwaar. Het moet heftig geweest zijn voor Liam om zich toch op zijn sport te kunnen concentreren?
Everts: “Aanvankelijk had hij het er heel moeilijk mee. Maar dan heeft hij de knop toch omgedraaid, hij besefte dat hij verder moest en er het beste van moest maken. Dat is goed verlopen in de winter. Ik denk dat het voor Kelly het moeilijkst is geweest. Zij moest iedereen opvangen en heeft alles moeten regelen. Dat is niet te onderschatten… Zeker die gedachte of ik er wel zou doorkomen. Stel je voor dat ik er alleen zou voor staan met twee kinderen. Dat was zwaar, maar ze heeft het heel goed gedaan. Zij is een heel sterke vrouw. Weet je voor mij was het het makkelijkst. Ik zat in mijn winterslaap (red. Everts lag een tijd in coma). Daarna ben ik er uit gekomen en is de miserie begonnen! Niet elke dag was even makkelijk maar ik heb al diepere waters doorzwommen en hoger bergen overwonnen. Hier zal ik ook wel doorheen geraken. Het grootste probleem is dat je geen tijdslijn hebt. Gaat dit nog twee maanden duren of is het eerder zes maanden? De operatie van maandag was belangrijk om de laatste fase van mijn revalidatie in te zetten. Hopelijk gaat ook de pijn aan mijn hielen en voeten nu snel verbeteren. In Arco heb ik best veel afgezien! Gelukkig kon ik wel op tijd rusten.”
Zeker voor onze lezers is de EMX125 een interessante categorie met inbreng vanuit Nederland en België. Wat is jou opgevallen wat betreft de laaglanders?
Everts: “Eerlijk gezegd had ik wat meer verwacht van Kjell Verbruggen. Op dit moment mis ik nog wat regelmaat. Kay De Wolf doet het uiteraard prima. Ik had veel van hem verwacht, ook vorig jaar hebben we veel tegen hem gestreden. Wat Kay dit jaar al heeft laten zien is echt knap. In Valkenswaard reed hij bijna de hele reeks aan de leiding, sterk! Hopelijk kunnen we Kay bijbenen als Liam fysiek wat sterker wordt. Enkele kilo’s bijkomen en wat groeien, dan moet dat wel lukken. We hebben wat goeie talenten die er zitten aan te komen, dat is positief. In België is de spoeling veel dunner maar dat weten we al langer. Opgelet er is ook geen garantie dat Liam er wél komt, maar hij is in ieder geval goed bezig.”
Bedankt voor jouw tijd Stefan!
Everts: “Graag gedaan.”
Tekst: Tom Jacobs
Foto’s: Gino Maes
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…