De cilinder van je crossmachine is wellicht één van de meest precieze onderdelen van een motorblok. Om de zoveel tijd moet door de opgetreden slijtage de cilinder een nieuwe boring krijgen en voor je kan gaan inrijden dient deze nog gehoond te worden. Maar wat is honen en waarom is dit nodig?
De bewerking “honen” is het maken van kleine gelijkmatige krasjes in de cilinderwand met behulp van een hoonruimer of hoonballetjes. Deze methode zorgt ervoor dat de motorolie in de gemaakte krasjes kan blijven hangen en zo de cilinderwand afdicht van de verbrandingsgassen. Het zorgt ook voor een snellere inrijperiode en een verbeterde warmteafvoer.
Honen doe je met een driepotige hoonruimer uitgerust hoonstenen (foto 1) of een Flexhoon uitgerust met hoonballetjes (foto 2). In de onderstaande video zie je hoe je zelf een cilinder kan honen. Je hebt daarvoor één van de bovenstaande gereedschappen en hoonolie nodig en een grote reinigingsborstel.
Sommige fabrikanten van motoren en moderne revisiebedrijven kunnen tegenwoordig ook honen door middel van een laser. Deze laser trekt krasjes op een meer gecontroleerde (lees computergestuurde) manier in de cilinderwand. Het grote voordeel van een laser is dat de krasjes niet met elkaar zijn verbonden waardoor olieverbruik of drukverlies tot een minimum worden beperkt.
Aanstaande zaterdag is er de mogelijkheid voor jong en oud om eens te ervaren hoe…
De ADAC Supercross Stuttgart viert zijn 40e editie. Vroeger raceten de rijders op een houten…
Na heel veel blessureleed heeft Daan Overveld afgelopen weekend feest kunnen vieren. Op het circuit…
Het afgelopen jaar werd er geen voorjaarswedstrijd verreden in Lacapelle Marival. De wedstrijd werd de…
TM Racing onthult haar 2025 modellen met een aantal wijzigingen voor alle cilinderinhouden. Deze omvatten…
Het nog jonge wereldkampioenschap supercross WSX start komend weekend in Vancouver. Ken Roczen verdedigt er…