Na een teleurstellend 2018 met veel blessures en tegenslag was er de hoop en het vertrouwen om dit seizoen te knallen voor een laatste keer op de 125cc machine. De voorbereidingen in de winter en voorjaar verliepen perfect voor Wannes Van de Voorde. Daarna bleven de resultaten echter uit. In zijn nieuwsbrief legt de voormalige Belgische kampioen uit waarom hij nu voor de kwartliter kiest!
Met de verhuis naar Lommel en het nieuwe team TBS Conversions van Tom Steensels begon Wannes vol goede moed aan zijn wintervoorbereiding. Er was een goed gevoel tijdens de motortrainingen, zonder blessures, met o.a. een stage in Spanje. Goede fysieke trainingen onder begeleiding van Marvin Van Daele van Motorsport Future. Motoren die tip top in orde stonden aan het begin van het seizoen. Alles was voorhanden om er een succesverhaal van te maken.
En toen kwam de eerste EMX125 wedstrijd in Valkenswaard met maar liefst 100 deelnemers. Tot ieders verbazing slaagde Wannes er niet in om zich in zijn groep te kwalificeren. Een verschil van minder dan één honderdste van een seconde weerhield hem ervan om deel te kunnen nemen aan de wedstrijden.
Een zware domper maar het geloof was er nog steeds dat het bij de volgende EMX125 in Trentino (Italië) wel zou lukken. Wannes had daar vorig jaar een mooie negende plaats gereden in de 2e reeks. Maar ook daar lukt het niet en in Lombardia loopt het helemaal niet goed. Wannes blokkeert en verkrampt tijdens de kwalificatiereeksen van de EK wedstrijden, dus daar zal naar de toekomst nog veel aan moeten gewerkt worden.
Terwijl iedereen die naast Wannes stond nog 100% in hem geloofde zat Wannes in een mentale neerwaartse spiraal . Het was duidelijk dat Wannes geen “loon naar werken kreeg” en dat de dingen die hij op trainingen liet zien niet kon verzilveren op de wedstrijden. Rekening houdend met alle verschillende aspecten (mentaal, financieel, praktisch, etc…) is er dan de beslissing gevallen om te stoppen met de 125cc wedstrijden en de overstap te maken naar de 250cc machine.
De uiteindelijke knoop is doorgehakt door Wannes zelf. In het begin met een dubbel gevoel omdat hij het toch ergens als een falen ervaarde omdat hij zijn doel dat hij had gesteld niet bereikt had en het voelde voor hem als opgeven. Maar de knop was al snel omgedraaid, “you never fail if you tried” en “you can’t fail if you don’t try”. De deur is dichtgedaan, zonder spijt en met opgeheven hoofd en we stappen volle moed de nieuwe deur binnen.
Wij willen hierbij zeker nog eens iedereen bedanken die in Wannes blijft geloven en achter hem staat, vooral Tom Steensels, zijn team en alle sponsors !!
Foto’s: Niek Fotografie
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…