Categories: EnduroMotoSlideshow

Test KTM enduro 2020: Alles voor de prestaties!

Met een gezond enthousiasme waren we aanwezig in Bassella, in de Spaanse Pyreneeën, voor de lancering van de gloednieuwe enduro KTM 2020, van de kleine 150 TPI tot de 500 EXCF. We werden niet teleurgesteld!

Door Christophe Bertrand

Het is dus aan de hand van zeven modellen dat de Oostenrijkers hun vastbeslotenheid weergeven om hun beroemde handelsmerk “READY TO RACE” nog eens in de verf te zetten. Ongeveer 60% van de onderdelen zijn nieuw, de afdeling Research en Development (R & D – 600 mensen) heeft overuren gemaakt om motorfietsen aan te bieden die voldoen aan de meest extreme eisen. Er is dan ook rekening gehouden met elk detail.

Ondanks deze grote vernieuwing is het uiterlijk beeld niet echt revolutionair. Tenminste voor de gemiddelde klant. Voor de vaste klanten van het merk zijn er een veelvoud aan technische veranderingen en details die in het oog springen. Uitgaande van een ongewijzigde framegeometrie, worden enkele belangrijke zones hertekend om aan de vraag van officiële piloten te voldoen. De toename in ergonomie is merkbaar, vooral wanneer u op de motor rijdt.

Afgezien van het voorspatbord, is alle bekleding opnieuw ontworpen en verfijnd, de nieuwe radiatoren zijn 12 mm lager geplaatst, terwijl nieuwe boutbevestigingen de stuurprecisie op de vooras versterken, een versterking die bijzonder gevoelig is bij snelle wisselingen van trajecten of bij rotsachtige ondergrond.

Een nieuw kentekenbevestiging past perfect bij het nieuwe achterspatbord en het zadel is bekleed met dikkere foam aan de zijkanten en achterkant voor meer comfort. Het frame, identiek aan het hele gamma, krijgt terug een zwarte kleur. Ingenieurs gingen dieper in op de uitlaatlijnen, inclusief de 250 en 300 2-takt die een zeer onderscheidende vorm krijgen dat versterkt is op een aantal plaatsen.

De vering  van het type WP XPlor, een 48 mm vork opnieuw uitgerust met instellingen voor aanpassing/compressie die met de hand bereikbaar zijn op de bovenkant van de vorkpoten. De achtervering komt ook uit de WP-catalogus en kreeg een aantal optimalisaties.

De KTM’s blijven de krachtige Brembo remmen voor/achter behouden. En er is een hydraulische koppeling van dezelfde fabrikant.

Een beetje oefenen!

Niet minder dan 35 motorfietsen wachten op ons onder de presentatietentjes en het is op de 350 EXCF dat ik mijn dag ga beginnen. De bediening is eenvoudig, de eerste meters in het kreupelhout laten me meteen het uitmuntende chassis en de motorkwaliteiten zien.

Trialpassages, strakke singletracks of speciale hindernissen, niets wat de motor van zijn stuk kan brengen. De motorkwaliteiten zijn vrij gelijkaardig aan het 2019-model maar met iets meer kracht. De KTM is zo compleet dat hij intuïtief wordt. Schakelen, ontkoppelen, remmen en gas geven gaat allemaal vanzelf … Met deze motor kom je zelden in de problemen door de uitgebalanceerde vering waardoor veiligheid en prestaties gewaarborgd zijn. Deze KTM heeft alles wat een enduromotor moet hebben!

“De 350 EXCF heeft alles “

Met bijna 2 kilo meer op de schaal (105.50kg), zet ik me op de 450 EXCF, een lichte druk op de starknop en het geluid van deze 450 geeft meteen een idee van het karakter van dit beest.

De toename van de compressieverhouding geeft het een hoger koppel. Aan lage snelheden is het koppel ideaal in 3e en 4e versnelling, maar het vereist natuurlijk meer aandacht door de grote cilinderinhoud. Op “tricky” terrein, zoals een steenachtige ondergrond laat de KTM zijn geweldige stabiliteit bij hoge snelheid zien. Het lijkt erop dat de 450 krachtiger geworden is of is de 500 wat minder krachtig getuned? Beide motoren zijn in ieder geval naar elkaar toe gegroeid.

Bij het opstarten voel je meteen het temperament van de 500. Al bij de eerste hindernissen realiseren we ons dat de 500 toch een ander karakter heeft dan de 450. Het vermogen is gemakkelijk te beheersen en ik geef toe dat ik 2 of 3 keer tot stilstand gekomen ben met de 450, wat me bij de 500 niet overkwam. Merk op dat deze twee modellen baat hebben bij een radiatorventilator.

Door de band genomen is het altijd opwindend en als je kunt genieten van veel ervaring en voldoende techniek om in de zeer technische trajecten zonder problemen vooruit te komen. Zo kan je bijvoorbeeld de “tractie” -modus selecteren, dan rij je de technische passages met sprekend gemak. Voor de minder moeilijke trajecten is er een andere rijmodus beschikbaar. De 500 EXCF is een allemansvriend, ongeacht het niveau van de piloot.

Gegarandeerde sensaties

Dan is het tijd voor de 250 EXCF. Deze is van alle nieuwelingen het meest geëvolueerd. De kleine 4-takt is dramatisch verbeterd. De 250 klonk voorheen wat hol in de lage toerentallen maar nu is daar niks meer van te merken. De motor stuurt goed en een stuk aangenamer in de bochten.

De kleine KTM heeft een metamorfose ondergaan en ligt stuurt een pak beter dan bij de vorige modellen. Het is een ideale motor en ik betrap mezelf erop dat ik deze testdag het meest onderweg was met de 250EXCF.

Ook deze kleine 4-taktmotor heeft standaard twee mappings waaruit je kan kiezen. Zo kan je het karakter van de motor aanpassen aan de te berijden ondergrond. Dat is een niet te onderschatten troef als het echt glad wordt onderweg.

Na de lunchpauze is het tijd om door te gaan met de ingespoten 2-takt modellen. 103.40kg op de schaal voor de 250 en 300, het is precies hetzelfde gewicht als de 350 4T.

“De tweetakten hebben een assertiever karakter!”

Twee jaar na de introductie van de revolutionaire TPI (injectie) technologie komen de Oostenrijkers terug met een gecorrigeerd inspuitsysteem. Het zorgt ervoor dat de 2T het scherpe karakter van de oude 2 takten een beetje afvlakt.

Vanaf het begin van de test zien we dat de tekortkomingen van 2017 zijn weg gewerkt, dat de reactie op het gas responsiever is, en we stellen vast dat deze KTM een meer assertief karakter heeft gekregen van de ingenieurs. De 250 TPI is zeer levendig en zeer gemakkelijk in juiste banen te leiden, ik kon met sprekend gemak over passages met stenen en wortels geraken tijdens het accelereren.

De krachtige 300 TPI is zeer sterk in het middengebied van het toerentalbereik, het vereist meer controle dan de 250, net als de 450 en 500 4T. Deze motor is dan ook wat veeleisender. Het licht bedienbare gashendel en de zachte koppeling zijn een feest tijdens langzame steile afdalingen. Ik kom nooit in de problemen met deze 300 TPI.

KTM produceert een beperkte oplage (500 stuks) van de 300 TPI naar aanleiding van de Erzberg Rodeo die dit jaar 25 kaarsjes uitblaast. De speciale serie is uitgerust met een scala aan accessoires uit de catalogus “Power Units” uit eigen huis.

150 EXC TPI: het kleintje van KTM

Eerlijk gezegd sprong ik met veel goesting op de 150 EXC TPI. De uitlatingen van mijn Franse en Nederlandse collega’s stelden mij niet echt gerust. Ik was wat bevreesd of ik met deze lichte versie overal kon passeren zonder in de problemen te komen.

 “Deze 150 EXC is de basis enduro van KTM en hij klinkt fantastisch.”

Tijd om deze “kleine” de sporen te geven op de lange Spaanse bospaden. Ik begrijp onmiddellijk het karakter van de motor, het is niet nodig om te zoeken naar het koppel, de 150 TPI vraagt ​​om te worden gebruikt in het volledige toerentalbereik met een beetje hulp van de koppeling. De motor moet wat hoger in toeren worden gejaagd en dan klinkt hij erg heerlijk. Wat een plezier voor de oren!

Het is niet verwonderlijk dat het frame, identiek aan zijn voorgangers, in alle omstandigheden zijn werk doet, het is erg nauwkeurig te besturen en geeft gemoedsrust. Deze 150 EXC is een legale Euro 4 fiets en beschikbaar voor klanten vanaf 18 jaar.

Zeven motorfietsen geprobeerd, twee soorten motoren … Eerlijk gezegd, terwijl ik erg objectief blijf, is het erg moeilijk om gebreken te vinden in dit 2020 gamma. We mogen geen appels met peren vergelijken maar KTM zal in de toekomst wel moeten opletten om de aanschafprijs van deze enduro’s onder controle te houden. Daarentegen heeft het merk de lat nu wel erg hoog gelegd, de concurrentie is gewaarschuwd.

KTM 2020-prijzen

ENDURO

150 EXC TPI       € 8.779,00
250 EXC TPI       € 9.529,00
300 EXC TPI       € 9.969,00
250 EXC-F          € 10.369,00
350 EXC-F          € 10.779,00
450 EXC-F          € 10.919,00
500 EXC-F          € 11.019,00
250 EXC Six Days TPI      € 10.259,00
300 EXC Six Days TPI      € 10.629,00
300 EXC TPI ERZBERGRODEO      € 10.929,00
250 EXC-F Six Days      € 11.089,00
350 EXC-F Six Days      € 11.409.00
450 EXC-F Six Days      € 11.509,00
500 EXC-F Six Days      € 11.719,00

Steven

Recent Posts

Bertram Thorius tekent bij De Baets MX Team-Yamaha

Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…

56 minuten ago

Jeremy Seewer: “de Ducati is ongelooflijk goed in de bochten”

In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…

2 uur ago

Fredsoe zet handtekening bij Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna

Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…

5 uur ago

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

7 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

24 uur ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

1 dag ago