Categories: SlideshowTest

TEST: Wij reden de 2020 Sherco enduro’s!

Voor de voorstelling van haar 2020 enduro-gamma zocht Sherco een uitgelezen decor op.  In de heuvels rond het ‘bekende Lago Maggiore mochten wij de 2020 Sherco’s aan de tand voelen. Eerlijk is eerlijk, we hebben het al slechter gehad!

Onder een stralende zon terwijl de thermometer bijna dertig graden aanwees, was voor de gelegenheid een heel toffe spéciale uitgetekend. Sherco-boegbeeld Fabrizio Azzalin had in zijn spreekwoordelijke achtertuin een tracé van iets meer dan vijf minuten uit zijn mouw geschud. Aan variatie geen gebrek want weides werden afgewisseld met een beek, singletrack door een bos. Kortom, een leuke mix van snellere en meer technische passages.

Ideale omstandigheden dus om de nieuwe juweeltjes van de Frans fabrikant beter te leren kennen. We gaan jullie niet bestoken met een uitvoerige beschrijving van alle technische specificaties -je vindt ze trouwens hier- maar laat ons het er op houden dat de Sherco’s over heel de lijn een kilootje verloren. Daarnaast lag de focus voor de blauw-gele motorfietsen op de verfijning van de krachtbron. Lees, betere bruikbare prestaties, meer vermogen onderin en in het middenbereik. Ook aan de look werd gesleuteld met een nieuwe stickerkit en een tikje grijs op de Factory modellen.

De 250 SEF-R: een puur genot

De kleine Sherco viertakt onderscheidt zich door zijn discretie bij een laag toerental. Bijna alsof de motor is gedempt. Goed nieuws voor wie niet te veel de aandacht wil trekken tijdens een rustige toertocht. Ook het progressieve karakter van deze kleine motor viel in de smaak. Dikke pret als hij in de toeren klimt!


Als pakket laat de Sherco 250 SEF-R zich best omschrijven als makkelijk in de omgang. Niet explosief maar toch verduiveld effectief. Deze motor doet wat hij moet. Meteen eigenlijk onze eerste favoriet van de dag. Snel tijdens een spéciale en aangenaam tijdens een gezapig toertje. Eigenlijk straf dat je deze lichte alleskunner niet vaker in competitie tegenkomt!

50cc meer: een wereld van verschil

Natuurlijk verwacht je bij de overstap van de 250 viertakt naar de 300cc viertakt in de eerste plaats aan meer punch. Toch heeft deze middenklasser meer in zijn mars. Die extra 50cc zorgen eigenlijk voor een heel andere motor. Zodra we het gashendel aanraken, zijn we onder de indruk van de extra kracht. Fysiek is de Sherco 300 SEF-R veeleisender dan zijn kleine broer. Technische stukken vragen bijgevolg ook op meer stuurmanskunst. Om het extra potentieel optimaal te kunnen benutten is ook de conditie van de rijder van belang.

Een 450 voor krachtpatsers of open ruimtes

Wetende dat de kronkelige en langzame route me niet in staat zou stellen om alle mogelijkheden van deze motor te testen, begonnen we aan een langere lus aan een rustiger tempo. De motor voelt comfortabel aan door het bos te laveren. Qua handelbaarheid  bevestigt deze 450 SEF-R al het positieve waarvoor Sherco bekend staat, de motor is aangenaam en reageert heel soepel onderin. Niettemin blijft deze cilinderinhoud de keuze voor wie open ruimtes op zoekt, graag veel power wil of groter is van gestalte.

Lekker verrassend die 500 SEF-R

Als we “500” lezen op de radiatorflap van de motor kijken we met lichte tegenzin de krappe bochten tegemoet die ons nog staan te wachten. De laatste viertakt die we testen, verrast ons echter vrijwel meteen. In tegenstelling tot onze verwachtingen is deze motorfiets helemaal geen monster. Eigenlijk is de Sherco 500 SEF-R net het tegenovergestelde. Natuurlijk is er meer inertie dan op de lichtere motoren, maar deze motor is erg zacht en reageert er progressief op het gashendel. We hebben ons geen moment verveeld!

Plezier en punch met de 250 SE-R en 300 SE-R

Het tweetakt gamma van Sherco werd opnieuw op heel wat vlakken flink verbeterd. Het concept van de 2020 tweetakten staat als een huis: het geluid is fantastisch, de motoren zijn licht en sturen razendscherp, de kopppeling werk perfect, kortom een echt plezier om mee te rijden. De Sherco 250 SE-R is een erg speelse motor die vlot in de toeren klimt. Het blok geeft deze kwartliter een uitgesproken sportief karakter mee maar dit gaat nooit ten koste van het gebruiksgemak.

Na de 250 viertakt is de Sherco 300 SE-R onze tweede favoriet van de dag. We waardeerden de souplesse en het lineaire karakter van de krachtbron. Persoonlijk hou ik meer van koppel dan pure kracht. Doordat de Sherco 300 een meer lineaire vermogenscurve heeft, is het ook makkelijker om een hogere versnelling te kiezen. Om dit terdege te testen, namen we de proef op de som door de hele lus in derde versnelling af te werken zonder te schakelen. De 300 Sherco tweetakt slaagde met vlag en wimpel in deze uitdaging! Of het nu in de technische passages is, of op het snellere weidestuk, het gaat deze Sherco 300 SE-R allemaal met sprekend gemak af.

Een 125 voor de scratch?

Onze collega’s van het Franse Moto Verte magazine omschreven de Sherco 125 SE-R in hun laatste vergelijkingstest als “bijzonder flamboyant”. Hierdoor was onze nieuwsgierigheid nòg meer geprikkeld. Voor het nieuwe modeljaar werd de mapping volledige herzien. Volgens Sherco zou dit moeten resulteren in meer vermogen in de hoge toeren. Dit lijkt op het eerste zicht te kloppen, want de motor trekt op zich goed.


Helaas hebben we zelf nooit de juiste manier gevonden om de motor goed op toeren te jagen van onderin. Daarvoor leek het blok niet lineair genoeg. Zeker in de verbindingsritten liet dit euvel zich voelen. Terwijl je in de spéciales veel aan het werk moest met de koppeling.

Toen we dit probleem voorlegden aan invoerder Michael Vukcevic bevestigde die ’s anderendaags tijdens zijn testsessie onze indrukken. Nader onderzoek maakte achteraf echter duidelijk dat de kabel van de kleppen niet correct was afgesteld. Voor een definitief oordeel is het dus wachten als we de 125 SE-R nog eens kunnen testen in België of Nederland. Opvallend is de elektrische starter. Vrij ongewoon op een 125cc, zeker omdat die in principe vlot is te starten met de kickstarter. Toch blijft een elektrische starter wel degelijk een troef, zowel in een lastige situatie als voor kleinere rijders.

Factory of ‘gewoon’ Racing?

Naar goede gewoonte wordt het volledige Sherco gamma aangeboden in een Racing en een Factory versie. Alleen de 125cc moet het stellen met een Racing versie. Belangrijk om te weten dat Factory veel meer is dan visuele opsmuk. De extra onderdelen van het Factory pakket hebben dan ook zeker hun invloed op het karakter van de motoren. Op de viertakt modellen treffen we een Akrapovic uitlaatlijn aan die zeker helpt om het onderste uit de kan te halen. De Kayaba vering zorgt dan weer voor een sportiever gevoel terwijl het WP Suspension pakket op de Racing versie ons comfortabeler leek. Hierbij moeten we vermelden dat deze test niet toeliet om de veringen intensief te vergelijken in verschillende situaties. Daarvoor kwamen we niet iets te weinig snelle stukken en sprongen te kort.

Wat betreft de remmen vonden we de stopkracht niet ultra-agressief maar wat ons betreft is dat voor een enduromotor zeker geen gebrek. Over de versnellingsbak kunnen we kort zijn want die is precies en zacht. Sinds de lancering van haar eerste enduromotoren verwierf Sherco een stevige reputatie omwille van haar chassis. Het speelse karakter en de gebruiksvriendelijkheid die zo typisch is voor de Sherco’s  bleven gelukkig behouden.

Aanvankelijk verdiende het Franse merk -dat nu 20 jaar bestaat- zijn sporen in de trial maar voor 2020 presenteert Sherco opnieuw een ijzersterke enduro line-up. Op het vlak van afwerking en de erg volledige uitrusting valt dan ook niets af te dingen. In contrast met andere merken verschijnt de Factory versie dermate goed gewapend op het strijdtoneel dat het onnodig is om nog bijkomende stukken te kopen. Hij is meteen klaar om scherpe tijden neer te zetten terwijl ook de Racing versie al competitief voor de dag komt.

De Sherco’s ademen kwaliteit en degelijkheid uit. Hoewel er geen wereldschokkende vernieuwingen zijn te bespeuren, maken de SEF-R en de SE-R indruk door hun beproefde concept. In ieder geval zijn de Fransen klaar om de concurrentie aan te gaan met alle andere merken.
Beschikbaar vanaf juli 2019

Contacteer de Nederlandstalige agent Fersie NV voor meer info
via info@fersie.be of telefonisch via (+32) 056 50 65 20

Tekst en foto’s: Frédéric David

 

 

Steven

Recent Posts

VIDEO: de nieuwe enduro’s op de EICMA 2024

De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…

5 uur ago

FOTO: Beta op drift met Casey Stoner!

Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…

6 uur ago

VIDEO: Watch-party met Kay De Wolf

Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…

17 uur ago

David Cracco met Dreams Racing in het EMX125

Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…

21 uur ago

Coenen bros in Fly Racing voor 2025

Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…

21 uur ago

MX-Handel Racing met Brumann in de MXGP

Na slechts een seizoen komt er al een breuk tussen Kevin Brumann en SixtySeven Racing…

21 uur ago