Ex-MX2 wereldkampioen en MXGP rookie Pauls Jonass kende door zijn revalidatie na een zwaar knieletsel een allesbehalve perfecte voorbereiding. De 22-jarige Let heeft in zijn eerste seizoen tussen de grote kanonnen desondanks al geregeld flitsen van zijn klasse laten zien!
Momenteel prijkt de Rockstar Energy IceOne Husqvarna piloot op de 8ste plek in de MXGP tussenstand. Al in de vijfde GP van het seizoen, in Mantova, pakte Pauls zijn eerste podium. Jonass: “Eigenlijk voelde die GP van Lombardije een beetje als mijn eerste Grote Prijs van het seizoen want de eerste vier GP’s waren voorbereidingswedstrijden!”
Begrijpelijk gezien de tijdsdruk die hij voelde om zich tijdig klaar te stomen voor de WK openingsronde begin maart. Voor het team van Kimi Raikkonen was het een eerste podium sinds Anstie’s derde plaats in Assen vorig jaar. Hoewel de mooie resultaten een welgekomen bevestiging waren voor Jonass en zijn team was het geen makkie om zijn terugkeer uit blessure te combineren met zijn intrede in de koningsklasse.
“Ik was op training meteen weg van de motor maar naarmate ik beter begon te rijden en pushte om sneller te gaan, begon ik te begrijpen hoeveel kleine details het verschil kunnen maken,” zegt Pauls uit over de Husqvarna FC450. “Op de 250 moet je gewoon het maximale vermogen benutten en je gaat er voor. Zo werkt het niet op de 450. Hoe meer ik rijd, hoe complexer het wordt, maar het is goed. Ik rij graag de 450 en het is een grote uitdaging voor mij. Bijleren en meer ervaring opdoen, is echt super.”
Als we de #41 vragen om dieper in detail te treden, antwoordt hij: “De afstelling van de vering, de setting van het motorblok en de mapping: alles is mogelijk. Eigenlijk is het zot wat allemaal mogelijk is ten opzichte van de 250. Vering is o zo belangrijk. “Met de 250 kan je pushen, gas open om het uiterst er uit te halen. Dat is niet zo makkelijk met deze motor.”
Een bijkomend aspect is de fysieke conditie van de tweevoudige jeugdwereldkampioen. Jonass gaf enkele weken geleden aan dat zijn knie na de operatie aan het ligament nog niet helemaal 100% was. “Soms voelde het alsof ik moe werd of mijn knie nog niet zo sterk was maar gelukkig kon ik wel altijd normaal rijden en trainen.”
“In de tweede helft van het seizoen wil ik mezelf tonen. De intensiteit ligt heel erg hoog in de MXGP en het is moeilijk om zo hard te rijden gedurende 35 minuten. Dat is iets waar ik nòg beter in moet worden maar de tweede reeks in Teutschenthal was erg positief. Ik heb er laten zien dat ik de snelheid om vooraan mee te kunnen heb, ook over een hele manche. Daar kon ik Gajser een tijd volgen terwijl ik weg reed van de derde. Daarna bleef ik regelmatig.”
Tekst: Adam Wheeler & Tom Jacobs
Foto’s: JP Acevedo
Na bijna twee seizoenen in het FIM wereldkampioenschap MXGP-MX2 keert Jack Chambers terug naar de…
Todd Kellett heeft zijn tweede opeenvolgende FIM Sand Races World Cup-titel in de Moto-categorie opgeëist…
Colt Nichols (Suzuki) had tijdens de WSX in het Australische Perth een akelig moment toen…
In Perth heeft Eli Tomac opnieuw gezegevierd want de Yamaha-rijder heeft ook de derde wedstrijd…
In het HBF Park heeft Shane McElrath ook de derde wedstrijd van het FIM wereldkampioenschap…
Om 10u start de tweede wedstrijddag van het WSX in Perth. Het officiële wereldkampioenschap Supercross…