Tim Gajser (HRC Honda) kroonde zich deze namiddag tot de 2019 MXGP wereldkampioen. Meteen de derde wereldtitel voor de 22-jarige Sloveen die drie jaar geleden ook al triomfeerde in zijn eerste seizoen in de koningsklasse. Het jaar voordien was Tiga de beste in de MX2.
Hoewel Gajser’s titelcampagne een zetje kreeg door de blessures van concurrenten Jeffrey Herlings en Tony Cairoli was de #243 Honda piloot dit seizoen duidelijk een maatje te sterk voor zijn concurrenten. Gajser behaalde immers mathematische zekerheid over zijn wereldtitel met nog drie en een halve ronde te gaan. Tijdens het seizoen liet Tim bijvoorbeeld zeven opeenvolgende GP overwinningen optekenen, de langste zegereeks in Honda’s illustere GP motorcross geschiedenis.
Het seizoen begon met degelijke resultaten in Argentinië, Groot-Brittannië en Nederland. Dat Gajser na twee moeizame seizoenen weer zijn allerhoogste niveau haalde, bleek in Trentino waar hij in twee bloedstollende rechtstreekse duels kampioenschapsleider Cairoli klopte. Dit tot groot jolijt van het gele leger van “Tiga243” fans die hem waren gevolgd vanuit Slovenië.
Na een lastige ronde in Mantova, stuurde Gajser de fabrieks Honda CRF450RW naar een imposante serie. Zowel in Portugal, Frankrijk, Rusland, Letland, Duitsland, Indonesië als in de tweede Indonesische stop in Semarang was hij de beste. Daarmee scoorde de Fox Racing rijder maar liefst 12 heatzeges op 14. Tim boog een achterstand van 40 punten om tot een voorsprong van 173 punten. Of nog meer voor wie houdt van statistieken: de beschermeling van Giacomo Gariboldi leidde in zijn “super zomer” bijna 70% van de verreden rondes! Cijfers die boekdelen spreken wat betreft de suprematie van de nieuwbakken wereldkampioen.
Na het Indonesische tweeluik kon Gajser vrede nemen met een controlerende rol. Gajser zou echter Gajser niet zijn als hij niet bleef pushen. De Grote Prijs van Tsjechië werd afgesloten als tweede maar in het diepe zand van Lommel stond hij weer op het hoogste schavot. Dit betekende dat hij tijdens de eerste manche in Imola slechts 13 punten nodig had. Duidelijk gehaast om de klus af te maken, reed Tim een naar zijn normen belabberde reeks met veel fouten. Uiteindelijk was zijn vijfde plaats op minder dan twintig seconden van winnaar Glenn Coldenhoff voldoende voor de wereldtitel.
Na zijn opeenvolgende titels in 2015 (MX2) en 2016 (MXGP), treedt de # 243 nu toe tot een zeer selecte lijst van Honda legendes die drie wereldkampioenschappen behaalden. André Malherbe (1980, 1981, 1984), David Thorpe (1985, 1986, 1989), Georges Jobe (1987, 1991, 1992) en Eric Geboers (1987, 1988, 1990) zijn de enige andere piloten die in het verleden een hattrick neerzetten op Honda. Na Lommel schoof Gajser door naar de tweede plaats in de Honda-lijst aller tijden met 24 GP zeges. Daarmee kwam hij op gelijke hoogte met Stefan Everts (24 GP’s) maar ook het record vanMalherbe met 27 Grote Prijs zeges ligt nog dit seizoen binnen bereik!
Foto’s: Gino Maes
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…