Categories: MXGP & EMXSlideshow

Liam Everts tevreden over eerste EMX125 seizoen!

Het EK 125cc kende dit weekend zijn beslag in Zweden. Voor EMX125 rookie Liam Everts was Uddevalla het orgelpunt van een mooi, regelmatige campagne. De 15-jarige KTM rijder werd finaal keurig achtste in de einstand. Na Kay De Wolf die zesde eindigde, werd ‘Liamski’ hiermee de beste eerstejaars piloot in de categorie!

Uddevalla bleek voor jou een wedstrijd met twee gezichten: op zaterdag draaide het vierkant, zondag ging het veel vlotter en bleef je erg constant.
Liam Everts: “De tijdstraining was goed, ik had een super ronde neergezet waarmee ik lang aan leiding stond in mijn groep. Uiteindelijk mocht ik als vijfde naar het starthek. Daar was ik heel tevreden mee, misschien zorgde dat ook voor wat extra druk… Mijn reactie bij de start in de eerste manche was goed maar ik zette iets te snel dicht naar de bocht toe. Daardoor zat ik 7de, 8ste. Dan ben ik teruggevallen naar 10. Toen heb ik bij mezelf gezegd ‘Nu komt er niemand meer voorbij!’ Ook al reed ik heel slecht. Het draaide inderdaad niet, ik zat niet in de flow en ik had gewoon een mindere dag. Al bij al was 10de dan nog oké maar ik was wel super teleurgesteld. Vandaag had ik van bij de warmup veel meer vertrouwen in het circuit. Veel aan de motor hadden we niet veranderd, alleen de vering wat bijgesteld. Ik had een goede start al raakte ik Kay (De Wolf) even aan. Eerst zat ik 7de, 8ste dan ben ik teruggekomen naar de zesde plaats. Ik zat kort achter de 5de maar het was moeilijk om het verschil te maken. Met die zesde plaats vandaag was ik wel heel tevreden.”

In de eindstand werd je achtste in jouw eerste EMX125 kampioenschap. Hoe kijk je daar nu op terug?
Everts:
“Met die achtste plaats ben ik heel tevreden. Eigenlijk heb ik continu kunnen verder bouwen. Als ik zie waar ik stond in Valkenswaard, waar ik maar amper kwalificeerde, en hier ging ik als vijfde naar de start dan is dat heel goed. Ik was ook heel constant. Er waren enkele mindere manches zoals in Mantova en Frankrijk. In het midden van het seizoen had ik even een dipje, in het junior WK in Arco di Trento ging het niet lekker. Als ik nu terugkijk vind ik wel dat we goed vooruit zijn gegaan. Volgend jaar blijf ik in de 125cc en dan wil voor het eindpodium gaan.”

Had je vooraf verwacht dat je zou staan waar je nu staat in de EMX125?
Everts:
“Nee, zeker niet! In het begin van het seizoen was het verschil met Kay De Wolf tijdens de kwalificaties heel groot. Ook in de winter was het heel lastig voor mij, dan kwam de situatie met mijn papa  er nog bij (red. Stefan Everts werd eind vorig jaar het slachtoffer van een levensbedreigende malaria-aanval). Alle factoren zaten wat tegen. Eigenlijk was ik nog héél klein bij de start van het seizoen! Ik moest met heel hoge voetsteunen en een lager zadel rijden. Het was ook moeilijk om te accepteren dat Kay (De Wolf) in het begin zoveel sneller was. Aan de andere kant begreep ik het wel. Nu is 2019 een overgangsjaar geworden, ook met mijn groei enzo. Kay rijdt super en hij heeft een uitstekend jaar gehad. Wij zijn goede vrienden dus gun ik het hem ook. Het was zeker een moeilijk seizoen maar ik ben er goed doorgekomen.”


Alles was nieuw voor jou dit jaar: een nieuwe motor, nieuwe circuits ook. Wat was jouw favoriete baan?
Everts: “Ik vond Teutschenthal heel mooi. Daar reed ik met heel veel vertrouwen. Eigenlijk vond ik ze allemaal mooi behalve Arco di Trento. Uddevalla was ook een beetje moeilijk in de eerste reeks omdat het heel hard lag. Op die harde ‘betonstukken’ had ik de motor gisteren weinig onder controle waardoor hij achteraan wel weg sprong. Verder waren alle circuits wel perfect in orde, heel veilig ook dus dat was dus goed.”

Wat is er nodig om vooraan te zitten in 2020?
Everts:
“Ik denk dat mijn trage groei me wat parten speelt. Dat hangt natuurlijk af van persoon tot persoon. Andere jongens die groter zijn hebben de motor misschien iets meer onder controle. Da’s geen excuus hoor. Kay (De Wolf) was sneller. Ook in het begin van het seizoen maar ik heb de kloof toch verkleind. Oké, hij is nog steeds wat rapper. Hij is iets sneller gegroeid, hij heeft goede mensen om zich heen maar dat is ook voor mij zo. Voor volgend jaar hoop ik dat ik zeker groei! En dat ik er wat spieren bij krijg. Dan gaan we ver komen!”


Zou je volgend jaar de EMX125 combineren met de 250 in de ADAC?
Everts:
“Dat staat nog niet vast, daar zijn we op dit moment nog niet uit. In de EMX kies ik sowieso voor de 125cc.”

Er is nog één wedstrijd te gaan in de ADAC MX Junior Cup 125 (Holzgerlingen). Daar sta je nu vierde.
Everts:
“Ik heb in Tensfeld één uitvaller gehad nadat ik een zware crash had. Dat heeft me misschien mijn derde plaats gekost. Het is nu zo. Er is nog één wedstrijd waarin alles kan gebeuren. Ik ga alles geven tot de laatste seconde!”

Hoe is het om als ‘zoon van’ of ‘kleinzoon van’ altijd in de picture te lopen? Waar je ook rijdt, is er veel aandacht terwijl je sportief gezien pas komt kijken. Dat moet een vreemde ervaring zijn?
Everts: “Tja, het stop niet (lacht). In Lommel was die belangstelling wel wat veel. Eens ik de camper binnen stap om iets te eten, wil ik dat ze me liefst wat gerust laten. Het is wat het is, en ik moet er gewoon mee leren leven. Misschien is er nog wat meer aandacht nu ik het zelfde weekend als de GP rijders aan de slag ben. Eens ik op de motor zit, zal het me allemaal worst wezen!”

Tekst: Tom Jacobs
Foto’s:
Gino Maes

Steven

Recent Posts

Valerio Lata met HRC Honda naar WK MX2

Valerio Lata heeft een meerjarige overeenkomst met HRC Honda afgesloten. Dat maakte Honda vandaag bekend.…

6 uur ago

Liam Everts sluit zich aan bij Nestaan Husqvarna Factory Racing

Met een nieuwe start en een nieuw startnummer, 26, is Liam Everts klaar om zijn…

6 uur ago

CFMoto laat elektrische crossmotor zien in Milaan

De EICMA 2024 heeft gisteren haar deuren gesloten in Milaan maar een dag later sijpelen…

10 uur ago

Op 3 januari 2025 start de 47e Dakar rally

De moeder van alle rally's is toe aan de 47e editie. Die zal ook dit…

10 uur ago

VIDEO: Everts en Smets in EICMA Champion Charity Race Legend

Voor een enthousiast publiek  namen 12 grote legendes uit de MotoGP/SBK en MXGP het op…

11 uur ago

Nieuwe geluidsnormen in de MXGP

De internationale motorsportfederatie F.I.M. had het lang vooraf aangekondigd en vanaf 1 januari 2025 is…

1 dag ago