De niet-selectie van Tom Vialle (Red Bull KTM) voor de MX of Nations deed heel wat stof opwaaien deze week. De Franse federatie zag zich naar eigen zeggen verplicht tot deze noodgreep nadat het niet tot een vergelijk kwam over de publicitaire ruimte voor teamsponsors. Voor KTM Motorsport-directeur Pit Beirer is deze kwestie dé aanleiding om de verstandhouding met nationale federaties te herbekijken.
De jaarlijkse Motocross of Nations worden ook wel eens de Olympische Spelen van de motorsport genoemd. Het is ontegensprekelijk het grootste evenement op de off-road kalender en de oudste en meest prestigieuze in zijn soort. De 2019-editie op het TT Circuit Assen wordt de 73ste uitgave van dit grootse motorcrossfeest.
Pit Beirer, zelf indvidueel MX of Nations winnaar in het Belgische Nismes in 1997, sprak exclusief in gesprek met Adam Wheeler uit over het geschil tussen Red Bull KTM-rijder Tom Vialle en de Franse federatie. Vialle zag zijn MXON debuut in de ijskast verdwijnen na een discussie over de logo-ruimte op de pet. De strijd om de meest zichtbare plaatsen op de speciale uitrusting voor deze race over één weekend laaide al wel vaker op. Dat raceteams en federaties (of hun sponsors) met getrokken messen tegenover elkaar staan, is dus niet nieuw.
De 46-jarige Beirer is ervan overtuigd dat federaties zich bewuster en respectvoller moeten opstellen tegenover de merken en fabrieksteams. Die rukken op het einde van een lang seizoen nog eens met hun helle hebben en houden, speciaal voor deze ene race.”Als fans kijken we allemaal uit naar de MXoN,” zei hij. “Het is een speciaal evenement met een speciale sfeer en één van de hoogste toeschouwersaantallen van het jaar voor onze sport. In zekere zin kan het worden vergeleken met een nationaal voetbalteam. Maar het grote verschil is dat we zelf instaan voor onze kosten. Ondanks het feit dat we fantastische relaties hebben met de meeste federaties, hebben we gedurende het hele seizoen geen financiële steun. ”
“Ik moet contracten voor een raceteam opzetten voor 365 dagen op een jaar. Om zo professioneel mogelijk te werken hebben we daarbij de hulp van sponsors nodig. Wat dit betreft kan ik spreken voor al mijn collega’s en andere merken in de paddock die zich in een vergelijkbare positie bevinden, ” legde de Duitser uit. “Dat federaties vervolgens voor één race van het jaar hun intrede maken in die structuur en die sponsors en partners op hun plaats gaan zetten, is niet acceptabel. Als ze ons gedurende het hele jaar zouden steunen, zou dit een andere discussie zijn. Vaak gaat het om budgetten van verschillende miljoenen dollars. Dat zij dan op de trein springen en de voorwaarden opleggen, is gewoon niet correct.”
Beirer gaf toe dat hij ‘gefrustreerd’ was door de hele situatie. Tom Vialle werd in het team van de regerende kampioenen immers vervangen door Maxime Renaux. Vialle heeft het uitstekend gedaan in zijn eerste WK jaar. In Zweden won hij twee weken geleden zijn eerste GP, hij behaalde zes podiumplaatsen en ligt nog in strijd om de derde plaats in de MX2 eindstand. De KTM-baas streeft naar een beter compromis om soortgelijke situaties in de toekomst te voorkomen. Want de MX of Nations blijven één van de grootste platformen voor de sport om zichzelf te promoten.
“Het moet een situatie van geven en nemen zijn,” benadrukte Pit Beirer. “Ik twijfel er niet aan dat de MXoN gaat over de kleuren van je land en rijden voor jouw vlag. Als merk heb ik er geen moeite mee om een stap terug te zetten. Ik stel met plezier onze vrachtwagens, personeel en onze middelen ter beschikking. En we kopen alle extra passen voor ons team om er bij te zijn. Maar ik kan onze sponsors die het team de rest van het jaar steunen en wie ik zo dankbaar ben niet negeren! Deze situatie is er niet gekomen niet omdat we druk van die sponsors hebben, maar omdat dit het juiste is om te doen. Dit oneerlijke compromis zal ik in de toekomst niet meer accepteren. Nu is het heel triest dat een jonge rijder, die echt zijn plaats in het team heeft verdiend, een “no-go” heeft gekregen.”
“We gaan richting 25 races per jaar en ik denk dat de Motocross of Nations zoals het er nu aan toe gaat, moet worden herbekeken,” voegde hij eraan toe. “We willen als team graag een open-huis beleid voeren. Daarom vinden we het niet erg dat managers en -medewerkers van de federatie coördineren wat nodig is voor één evenement. Maar er is een limiet en er moet een compromis zijn, net zoals een gezonde werkrelatie en begrip. Het land moet op de eerste rij staan bij de Nations. Maar dat moet op een vriendschappelijke manier zijn, omdat alle kosten nog steeds door ons worden gedragen. ”
Red Bull KTM zal op 28-29 september met Jeffrey Herlings (Team Nederland) en Jorge Prado (Team Spanje) strijden in Assen.
Tekst: Adam Wheeler, Tom Jacobs
Foto’s: Sebas Romero, Ray Archer, Simon Cudby
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…
Na slechts een seizoen komt er al een breuk tussen Kevin Brumann en SixtySeven Racing…