Categories: MXGP & EMXSlideshow

Nathalie Fasé over de opmars van F&H Racing Kawasaki

F&H Racing en Kawasaki hebben samen hun eerste belangrijke titel opgeëist. Het zat er al langer aan te komen. In hun amper hun vijfde raceseizoen pakte Roan van de Moosdijk de EMX250-titel voor het team uit Moordrecht!

Vijf jaar geleden zag motorcrossliefhebber Harry Fasé een jongensdroom uitkomen met de oprichting van het F&H Kawasaki-team. Het Nederlandse team groeide al snel uit tot een vaste waarde in de GP motorcross paddock.


Dankzij de Europese titel en sterke prestaties in het WK MX2 is de Nederlandse formatie nu definitief toegetreden tot het kransje topteams. Als niet-fabrieksteam werd het wereldkampioenschap schitterend afgesloten met een 5de plaats voor Henry Jacobi en een 6de plaats voor Adam Sterry.

“Alles begon toen mijn vader er zelf van droomde van om te crossen toen hij jong was. Maar thuis hadden ze daar de middelen niet voor en dus kreeg hij nooit de kans! Mijn broer begon later te rijden en mijn vaders droom was altijd om jonge rijders te helpen. Zo begon hij verschillende rijders te sponsoren toen zijn eigen bedrijf F&H goed was gevestigd. Vijf jaar geleden besloot hij zijn eigen team te starten. We zijn stap voor stap vooruitgegaan. Eerst in de EMX 125, daarna EMX250 en twee jaar geleden eindelijk in het MX2 wereldkampioenschap. We hebben vorig jaar al een paar goede resultaten behaald met ons eerste GP-podium. Dit jaar hebben we beide rijders in de top zes en Roan van de Moosdijk heeft in Uddevalla de Europese titel gewonnen. We zijn dus erg blij met waar we nu staan,” legt teammanager Nathalie Fasé uit.

Team F&H Crone wordt al enkele jaren ondersteund door Kawasaki Europe. In die tijd hebben beide partijen een sterke relatie opgebouwd. “Sinds we zijn overgestapt naar de 250-klasse hebben we altijd met Kawasaki geracet. Mijn vader heeft een groen hart en toen mijn broer reed, was dat ook al met een Kawasaki. We ontwikkelen de motor intern, zodat we er zeker van zijn dat al onze oplossingen en onze ideeën in eigen huis blijven. Ons hoofddoel is om voor de MX2-titel te strijden. We hebben met Henry Jacobi en Adam Sterry dit jaar laten zien dat onze motoren competitief zijn tegenover de andere merken,” vervolgt Nathalie.

Het team kwam dit seizoen met drie piloten uit en nam deel aan alle ronden van het MX2 wereldkampioenschap. Zowel tijdens de Nederlandse en Belgische GP was het opvallend druk onder de tent. F&H Racing heeft dan ook heel wat sponsors en partners.

“We hebben veel sponsors achter ons die niet bekend zijn bij motorcrossfans, omdat ze partners zijn van ons bedrijf F&H Crone. Onze specialiteit, ketels voor de tuinbouw, heeft dan ook helemaal niets te maken met motorsport. We proberen een mix te ontwikkelen tussen deze bedrijven en de motorcrosswereld en dat werkt redelijk goed. Veel van deze sponsors wisten niet wat motorcross was, maar ze zijn echte enthousiast geworden. We nodigen ze elk jaar uit voor de races en organiseren zelf een speciaal evenement in Assen.”

Nathalie is een van de weinige vrouwen die samen met ex-Kawasaki-rijder Livia Lancelot in de motorcross paddock werkt. “Het is een mannenwereld, maar voor mij is dat geen probleem, want alles is heel duidelijk als je je werk doet. Ik denk dat iedereen me respecteert, maar in het begin was het een beetje vreemd omdat ik een van de weinige vrouwen was die in de sport werkte. Voor mij is het geen hobby maar een baan en we werken allemaal zo hard als nodig om als team onze doelen te bereiken. Ik geniet enorm van de uitdaging. Ik heb het behoorlijk druk omdat ik tijdens de week een andere baan heb, maar in onze familie hebben we altijd hard gewerkt omdat er niet veel geld in huis was. Zo heeft onze vader ons opgevoed,” onthulde ze.

Volgend seizoen groeit Roan van de Moosdijk met het team door naar het MX2 Wereldkampioenschap. Dat Van de Moosdijk ook daar een hoofdrol kan opeisen, bewees hij al in Turkije. Tijdens de voorlaatste GP verraste hij vriend en vijand met zijn eerste WK podium. Op zaterdag was hij in Afyonkarahisar trouwens al tweede in de kwalificatierace.

“Roan gaat met ons mee naar de MX2. Dit seizoen heeft hij ons al laten zien waartoe hij in staat is. Zowel in Portugal als in de twee laatste GP’s natuurlijk. Die ervaring was belangrijk om ‘m op de toekomst voor te bereiden en te ontdekken waar hij nog moet aan werken. Roan heeft een enorm potentieel, en het is belangrijk voor een Nederlands team om met een ​​Nederlandse rijder uit te komen omdat we veel Nederlandse sponsors hebben. ”


Tekst: Kawasaki
Foto’s: shotbyBavo

Steven

Recent Posts

Bertram Thorius tekent bij De Baets MX Team-Yamaha

Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…

2 uur ago

Jeremy Seewer: “de Ducati is ongelooflijk goed in de bochten”

In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…

4 uur ago

Fredsoe zet handtekening bij Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna

Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…

6 uur ago

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

8 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

1 dag ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

1 dag ago