Zowel in de SX1 als in de SX2 kan de Dutch Supercross op een sterke bezetting rekenen. Onder de blikvangers mogen we zeker de Amerikaan Carlen Gardner (DWS Decals Mulders Motoren Klein Kromhof houtvezels) rekenen. De 21-jarige Gardner was het afgelopen seizoen één van de revelaties onder de privé-rijders in de AMA Supercross. Wij spraken de Californiër aan de vooravond van de Dutch SX.
Gardner is bij het grote publiek nog vrij onbekend al weet wee je dat iemand die de top-15 haalt in de Amerikaanse SX450 een aardig stukje kan crossen. Om zijn sport op he hoogste niveau te kunnen beoefenen, is Carlen niet te beroerd om de mouwen op te stropen. Gardner rijdt niet alleen voor Team BWR Engines, hij is ook co-manager en co-eigenaar van het team en staat in voor alle sponsorrelaties.
Daarnaast is Gardner ook personal trainer en rijderscoach tijdens de week.
Leuk om jou hier in Zuidbroek te zien!
Carlen Gardner: “Ik kijk er echt naar uit, naar de races om de Dutch Supercross hier in Nederland én de hele ervaring want na Zuidbroek blijf ik de hele maand in Europa.Hierna rijd ik immers de ADAC SX Cup in Stuttgart en Chemnitz. Alleen al het feit dat ik naar Europa kan komen voor mijn sport is geweldig. Nieuwe mensen ontmoeten, andere banen ontdekken en hopelijk nieuwe fans maken. Ik heb er veel zin in!”
Jouw 2019 seizoen was erg positief, hoe moet het nu verder in 2020?
Gardner: “Ik wil vooral vooruitgang blijven maken. Om beter te worden, moet ik op kleine overwinningen focussen. Elke week moet ik ergens beter in worden. Of dat dan resulteert in een 10de, 15de of 20ste plaats maakt niet uit. Zolang ik een goede avond heb en progressie boek is het goed. Gezond blijven en leren, is het belangrijkst.”
Je won een herkansing van Chad Reed in Anaheim 1, dat moet één van jouw hoogtepunten geweest zijn?
Gardner: “Zeker! Ik weet niet of hij zich in hield of niet maar ik pakte de holeshot en reed in die herkansing aan de leiding. Om dat te kunnen zeggen, is natuurlijk super. Oké, de omstandigheden waren de regen wel wat speciaal die avond maar die wedstrijd gaf me wel vertrouwen voor de rest van het seizoen.
Waarom koos je als jonge rijder voor de 450?
Gardner: “Budget speelde een beetje een rol maar het pas ook gewoon beter bij mijn rijstijl. Ik weet dat iedereen dat zegt, maar er is meer kracht waardoor je echt slimmer moet rijden. Eigenlijk ben ik altijd al eerder terughoudend geweest en hou ik mijn hoofd er bij. Daar heb je een zekere volwassenheid voor nodig, toch ligt me dat wel.”
Van waar de keuze voor supercross?
Gardner: “Eigenlijk nam ik cross niet zo serieus tot ik een beetje ouder was. Rond mijn 15, 16 moet dat geweest zijn. Ik won een Loretta Lynn’s amateurtitel in de tweetakt en dat gaf me vertrouwen om pro te worden. In 2017 stapte ik over naar de pro’s maar mijn eerste jaren waren niet veel soeps. Eigenlijk ging de bal pas vorig jaar aan het rollen.”
Je bent een bezig baasje naast het rijden. Helpt het feit dat je andere mensen coacht jou als rijder?
Gardner: “Dat was van in het begin eigenlijk het uitgangspunt. Sinds twee jaar ben ik er volop ingedoken. Twee jaar geleden kwam ik er achter dat ik conditioneel moest verbeteren. Hoe het lichaam werkt, wat je moet weten over voeding, dat moest ik allemaal weten voor mezelf. Daarom heb ik een opleiding personal training gevolgd. Dat was de basis daarna ben me nog meer gaan toespitsen op krachttraining. Die kennis van wat ik zelf heb geleerd, wil ik nu delen als ik er tijd voor heb. Zo geef ik les in een gym, ik train motorcrossers maar ook andere sporters zoals een voetballer, een baseballer, zelfs iemand die golft. Voor mezelf was dat heel positief maar ook voor mijn jongere broer helpt het mij om hem beter te begeleiden.”
Als privé-rijder beschik je toch over competitief materiaal want je pikt regelmatig een kopstart mee!
Gardner: “Ik denk dat het veel zegt over de kennis en kunde van Brian White van BWR Engines! Brian maakt trouwens niet alleen motorblokken klaar, hij doet ook veringwerk. Zo heb ik mijn BWR Engines vering met RaceTech gold valves meegebracht van de VS. Eigenlijk zijn de dingen die Brian doet niet zo exotisch of duur maar hij is er een kei in om betrouwbare kracht te ontwikkelen. Brian heeft zoveel uren getest op de testbank dat hij tot een uitstekend compromis is gekomen. Zelfs zijn racemotor gaat 30 uur mee! Wat mij betreft maakt hij de meest betrouwbare, krachtige blokken in supercross.”
Geniet van de Dutch Supercross!
Gardner: “Zeker, bedankt voor het gesprek.
Tekst: Tom Jacobs
Foto’s: BrownDogWilson & Szumski photography
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…