Take 5: Youri van ’t Ende

Het seizoen 2019 zit erop en dat betekend terug kijken maar ook voor uitkijken! In deze Take 5 spreken wij met Youri van ’t Ende. De crosser uit Heerde had een veel bewogen seizoen met een podiumplek in Portugal en een ritje met de ambulance vanaf het circuit van Gemert. Wij spraken met de Team Ecomaxx-rijder! 

MXMag: Wij beginnen denk ik met het hoogte van jou seizoen. Tijdens de MXGP van Portugal, op het circuit van Agueda wordt jij tweede achter teamgenoot Mike Kras. Was jou seizoen op dat moment al geslaagd?
 YvtE:  “Ja, dat klopt helemaal. Mijn doelstelling was een podiumplaats in Kegums. Het circuit kende ik omdat ik daar in 2018 een week bij het tweede thuisfront van Willem Hamstra ben geweest. De overige circuits van de EMX kalender waren immers allemaal nieuw voor mij. In Mantova werd ik vierde en een week later in Agueda stond ik dan op het podium. Vanaf de vrije training klopte alles en voelde me erg goed op de baan en dat resulteerde in een EMX podium!”

MXMag: Ondanks het missen van vier wedstrijden wordt jij negende in het EMX 2-Stroke. De laatste wedstrijd van het seizoen staan er zes rijders achter het starthek, dat moet jou toch pijn doen?
YvtE: “Dat doet het zeker, het is ook jammer dat ze een finale zover weg organiseren. Achteraf had ik met het team mee moeten gaan, dan had ik de wedstrijd kunnen gebruiken als een training. Dan had ik ook bij het feestje van Mike Kras kunnen zijn.”

MXMag: Tijdens de KNMV ONK wedstrijd in Gemert ging het mis. Wat gebeurde er?
YvtE: “Het gebeurde in de tijdtraining, ik ging aanzetten voor een snelle ronde. Ik volgde de lijn van de bocht maar deze liep steeds verder naar het hekwerk. Die stonden heel kort naast de baan dus ik had geen mogelijkheid meer om te corrigeren. Ik raakte het hek en brak mijn kuit en scheenbeen. Verder had ik nog wat kneuzingen aan mijn schouder en een aantal ribben. Dezelfde avond ben ik geopereerd en is een pin ingezet en een plaatje op de breuk gezet.”

MXMag: Wij hebben jou vervolgens heel lang niet meer in actie gezien. Duurde de blessure zo lang om te herstellen of heb jij bewust de tijd genomen?
YvtE: “In eerste instantie ben je direct bezig met je rentree en wil jij zo snel mogelijk genezen. Het was een zware blessure en het werd mij snel duidelijk dat het meer tijd ging kosten dan ik in eerste instantie dacht. Ik had inmiddels al zoveel wedstrijden gemist dat het geen zin had om onnodige risico’s te nemen. Die tijd hebben wij dan ook bewust genomen zodat alles goed is hersteld.”

MXMag: Ook in 2020 ga jij uitkomen voor Team Ecomaxx, waren jullie het snel een over het verlengen van de samenwerking? 
YvtE: “In de twee seizoenen voor Team Ecomaxx is er een goede band tussen mijzelf, het team en monteur Johan Bollen ontstaan. Wij weten wat wij aan elkaar hebben en daarom was het verlengen van de samenwerking voor alle partijen dan ook snel geregeld. Daar ben ik iedereen dan ook erg dankbaar voor.”

MXMag: Hoe ziet jou programma in 2020 eruit?
YvtE: ”Het programma is gelijk aan dit seizoen, het Europees Kampioenschap 2-Stroke gecombineerd met de KNMV Dutch Masters of Motocross en het KNMV Open Nederlands Kampioenschap 250cc.”

MXMag: Wat is jou doelstelling voor 2020, wanneer is dit seizoen geslaagd?
YvtE: In het EMX blijven groeien en richting de top vijf en wie weet nog een podium. Tijdens de Nederlandse DMoM wedstrijden moet ik constanter worden maar het belangrijkste is natuurlijk heel blijven aankomend seizoen.”

MXMag: Dank je wel voor dit gesprek en veel succes gewenst! Wij gaan je volgen!
YvtE: Dank jullie wel.

Door: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: #NiekFotografie

Recent Posts

Fredsoe zet handtekening bij Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna

Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…

2 uur ago

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

4 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

21 uur ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

1 dag ago

Tolsma maakt de overstap naar Pol Motors-GasGas

Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…

1 dag ago

AMA SX: BarX verruilt Suzuki voor Yamaha

Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…

1 dag ago