Het seizoen 2019 zit erop en dat betekend terug kijken maar ook vooruitkijken! In deze Take 5 spreken wij met Jens Walvoort. De Brabander maakte dit jaar zijn debuut op de 125cc, hij liet direct mooie dingen zien maar hij wil meer in 2020!
MXMag: Jij bent niet heel groot, de bedoeling was dat jij nog een jaar 85cc zou rijden in 2019? Waarom toch de overstap?
JW: “Toen wij de keuze hadden gemaakt om over te stappen woog ik 41 kilo, wat het moeilijk maakte om de motor vast te houden. Eerst mocht je met 15 jaar nog in de EMX85 uitkomen, maar sinds dit jaar niet meer. Na overleg met Stefan hebben we besloten om niet op de 85cc te blijven hangen om enkel ADAC en DMofMX te rijden. Vooraf wisten we dat het een uitdaging zou zijn, maar wel een leerzamere optie.”
MXMag: Het eerste seizoen 125cc zit erop. In de Dutch Masters of Motocross werd jij 16e, ben jij daarmee tevreden want de eerste wedstrijd in Oss was goed waarna het minder werd. Wat gebeurde er?
JW: “Nee, met de 16e plaats in de eindstand ben ik niet tevreden! Tijdens de eerste wedstrijd in Oss verliep het goed en kon ik op een achtste plaats eindigen, de doelstelling daarna was top tien. De DMofMX in Axel was een wedstrijd waar ik naar uitkeek, met een derde plaats in de tijdtraining liet ik ook zien over de snelheid te beschikken. Kopstart en in de derde bocht gevallen waardoor ik geen goed resultaat neer kon zetten. In Rhenen hetzelfde verhaal, lange tijd op pole-position gestaan om uiteindelijk als tweede de kwalificatie af te sluiten, valpartijen en een tekort aan fysieke kracht waren de reden dat de resultaten ook daar uitbleven. Wel ben ik tevreden over het rijden en de snelheid, voor volgend jaar verwacht ik dan ook meer uitslagen zoals mijn kwalificaties van dit jaar.”
MXMag: In het EMX125 kwam jij ook in actie maar jij scoorde geen punten. Was dat een teleurstelling? In Lommel had het immers moeten gebeuren.
JW: “Uiteraard had ik graag mijn eerste punten gehaald, maar ik was al blij dat ik mezelf als twaalfde had gekwalificeerd voor de wedstrijd! De doelstelling was kwalificeren, In Valkenswaard zat ik er veel te ver vanaf, Arco di Trento was al beter, Frankrijk miste ik de wedstrijd op 0,02, en Duitsland op 0,01. Lommel kwalificeerde ik me ruim, en dat gaf de progressie aan sinds Valkenswaard. Daarna wist ik ook Zweden nog te kwalificeren ondanks een duimblessure.”
MXMag: Het komende seizoen wordt zou derde seizoen bij het Motor2000 KTM Racing Team. Heb jij het goed naar jou zin bij het team?
JW: “Wij zijn drie jaar geleden deze samenwerking begonnen met een langere termijn planning in gedachten. Ik voel me goed binnen het team en de mensen in het team weten precies wat ik nodig heb. Er ligt geen druk en we werken heel goed samen, dat maakt het voor iedereen leuk. Ik wil deze kans dan ook meteen gebruiken om iedereen daarvoor te bedanken!”
MXMag: Hoe ziet jou programma in 2020 eruit?
JW: Momenteel zit ik druk in de voorbereiding, deze vind plaats in Spanje. De meeste weekenden van November tot en met Januari ga ik daar heen om te trainen met Stefan Hage. Graag had ik er de gehele periode gezeten maar helaas moet ik het combineren met school. Na deze trainingsstage zal ik Ottobiano en Hawkstone Park rijden, daarna zetten we de puntjes op de i tijdens een laatste voorbereidingsfase in Spanje en is de eerste EMX125 in Matterley Basin. Naast alle EMX125/DMofMX125 wedstrijden zal ik ook wedstrijden met de 250cc 4-takt gaan rijden om mezelf voor te bereiden op de toekomst.”
MXMag: Wat is jou doelstelling voor 2020, wanneer is dit seizoen geslaagd?
JW: “Mijn doelstelling voor het EMX125 is top tien in de eindstand. In de EMX is met een goede start ook veel mogelijk dus hoop ik nog voor een verassing te zorgen. In het DMofMX wil ik voor de titel gaan, gezien mijn kwalificatie tijden van dit jaar weet ik dat ik de snelheid heb. Daarnaast zijn we hard aan mijn fysiek aan het werk, en ben ik ondertussen ook gegroeid dus verwacht ik de wedstrijden goed aan te kunnen.”
MXMag: Dank je wel voor dit gesprek en veel succes gewenst! Wij gaan je volgen!
JW: “Dank jullie wel.
Door: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: #NiekFotografie
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…
Na slechts een seizoen komt er al een breuk tussen Kevin Brumann en SixtySeven Racing…