Niet alleen de sportieve balans werd eind december opgemaakt, ook de motormerken sloten hun jaar af. Zowel in België als in Nederland blijft BMW in het zadel als marktleider. Met een totaal van meer dan 5.200 motoren is Yamaha duidelijk de nummer twee van de lage landen.
De verschillen tussen uitdager Yamaha en koploper BMW waren in beide landen miniem. Traditioneel blijft de Belgische markt wel een flink stuk groter met 24.930 verkochte motoren tegenover 14.093 in Nederland.
Hoewel het over ingeschreven motoren gaat, geen crossmotoren dus, zijn de merken met off-road/adventure modellen goed vertegenwoordigd. Van een underdog in het motorlandschap bezet KTM respectievelijk de vijfde en zesde plaats in Nederland en België. Hoewel KTM een lichte terugval kende, heeft zustermerk Husqvarna de wind in de zeilen. Husqvarna Nederland mag zich zelfs tot één van de sterkste stijgers van de lage landen rekenen met een groei van maar lieft 39,10%
Waar Honda in België de top-3 afsluit met 2.961 motoren, goed voor een plus van 9,14%, neemt Kawasaki die honneurs waar boven de Moerdijk. Kawa verkoopt qua aantal echter beter in België waar het over de kaap van 2.000 motor klom. Opvallend verschil tussen beide markten: Nimag bracht in Nederland een slordige 1.000 Suzuki’s aan de man terwijl de teller in België bleef steken op 657.
Fantic op nummer 47, SWM op 54, Montesa op 57 en TM Racing op 63. GasGas sloot het jaar af op plaats 66 al zou het ons niet verbazen dat het Spaanse merk in 2020 één van de sterkste groeiers wordt!
2019 | 2018 | Verschil | ||
1. | BMW | 2.318 | 2.166 | 7,00% |
2. | Yamaha | 2.199 | 2.072 | 6,10% |
3. | Kawasaki | 1.929 | 1.820 | 6,00% |
4. | Honda | 1.270 | 910 | 39,60% |
5. | KTM | 1.258 | 1.296 | -2,90% |
6. | Suzuki | 1.072 | 1.157 | -7,30% |
7. | Harley-Davidson | 1.003 | 1.077 | -6,90% |
8. | Triumph | 601 | 673 | -10,70% |
9. | Ducati | 541 | 517 | 4,60% |
10. | Vespa | 537 | 447 | 20,10% |
11. | Husqvarna | 224 | 161 | 39,10% |
12. | Royal Enfield | 142 | 39 | 264,10% |
13. | Piaggio | 140 | 156 | -10,30% |
14. | Moto Guzzi | 127 | 33 | 284,80% |
15. | Indian | 110 | 80 | 37,50% |
16. | Zero Motorcycles | 97 | 99 | -2,00% |
17. | Kymco | 83 | 83 | 0,00% |
18. | Aprilia | 74 | 52 | 42,30% |
19. | Sym | 73 | 60 | 21,70% |
20. | Beta | 61 | 55 | 10,90% |
Foto’s: BMW, KTM, Yamaha, Honda, Kawasaki
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…