In België start het motorseizoen elk jaar weer in de eerste helft van de maand januari. Niet noodzakelijkerwijs omwille van het weer, maar wel omdat in die periode dé belangrijkste afspraak voor elke motorliefhebber plaatsvindt: het Motorsalon van Brussel. Dat is in januari van 2020 niet anders…
Het enthousiasme voor de gemotoriseerde tweewieler vertaalt zich in een voertuigpark dat nooit groter was dan vandaag: ons land telt bijna een half miljoen ingeschreven motorfietsen en scooters. Ook het aantal uitgereikte rijbewijzen is een goede indicatie van het succes van de motorfiets. Dat jaarlijkse aantal van meer dan 24.000 ligt liefst 70% boven de cijfers van 10 jaar geleden. Concreet: wekelijks ontvangen 465 nieuwe motorrijders hun rijbewijs!
De verklaring voor het succes van de motor en de scooter is duidelijk: het blijven enerzijds vrijetijdsproducten bij uitstek, maar anderzijds spelen zij een steeds belangrijkere rol als mobiliteitsoplossing voor pendelaars die willen kunnen rekenen op voorspelbare reistijden. De constructeurs spelen in op deze noden: nooit eerder was het aanbod zo breed. De catalogi van de constructeurs tonen erg veel verschillende types motorfietsen en scooters, en voor elk budget. Met de voorbije jaren trouwens een duidelijke toename van het aantal low-budget motoren. Wij zijn bovendien erg verheugd om ook merken zoals Lifan en Kumpan voor het eerst op ons Salon te mogen
verwelkomen.
De net genoemde nieuwe exposanten focussen op elektrisch rijden. Dat is vandaag een echt en haalbaar alternatief. Natuurlijk staan zij daarin niet alleen, andere constructeurs gaan eveneens elektrisch. Ook die producten vindt u dus op het Salon. Wat meer is: elektrische tweewielers krijgen er een eigen testpiste. Jong en oud kan op die manier kennismaken met elektrische bromfietsen en motoren. Voor de jongere ‘testpiloten’ kiezen wij vanzelfsprekend voor aangepast materieel én professionele begeleiding.
De salonorganisatie weerspiegelt het enthousiasme voor de motorbranche in de indeling van de expohallen. Voor de komende editie krijgen de motoren onderdak in Hall 8 en Hall 9; dat bleek bij vorige edities zowel de exposanten als de bezoekers erg te bevallen. De centrale plaats die de tweewielers toegekend krijgen, is een erkenning voor de branche én meteen ook de garantie dat elke salonbezoeker dit fascinerende universum kan ontdekken.
FEBIAC en haar leden willen het traject naar het motorrijden faciliteren aan de hand van het initiatief Start 2 Ride. De stap zetten om motorrijder te worden, begint immers met het verzamelen van juiste en volledige informatie. Over een geschikt voertuig, een aangepaste uitrusting, rijopleiding en verzekering, financiële en fiscale raad… een beginnend motorrijder gaat niet over ijs van één nacht. Al wat je moet weten brengt FEBIAC heel overzichtelijk samen op www.start2ride.be én op de gelijknamige stand op het 98ste Auto-, Motor- en Mobiliteitssalon van Brussel.
Foto’s: Gino Maes
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…